نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ۶ نوع نظارت ظالمانه را در برجام پذیرفته‌ایم، گفت: دولت قصد القای قهرمان ملی برای خود در مسئله برجام دارد.

۶ نوع نظارت در برجام به کشور تحمیل شده است / دولت می‌خواهد قهرمان ملی برجام باشد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، علیرضا زاکانی صبح امروز در نشست با جمعی از اصولگرایان در اردبیل اظهار کرد: مجلس در بررسی برجام متوجه این موضوع شده است که دولت قصد القا کردن قهرمان ملی برای خود در مسئله برجام را دارد در حالی که ابتداییات نیز در برجام رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته نه تنها صورت جلسه مذاکرات تدوین نشده بلکه گزارشی نیز به شورای امنیت و دیگر مراجع داده نشده است، افزود: به هیچ‌وجه کمیته‌های هسته‌ای زیر نظر ظریف، شمخانی، لاریجانی، روحانی و ولایتی جلسات آنچنان مناسب و راهبردی در این موضوع نداشته‌اند به طوری که گاه به صورت اضطراری نیز با برگزاری جلساتی در این موضوع شتاب و عجله در تصمیم گیری‌ها را شاهد بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای اصرار داشتند که برجام به مجلس نیامده و مسئله در شورای عالی امنیت ملی به نفع خودشان تمام شود، گفت: مجلس در این موضوع پافشاری کرد و علی‌رغم اینکه لاریجانی و روحانی راضی نبودند برجام به مجلس بیاید، مجلس در قالب کمیسیون ویژه‌ای برجام را مورد بررسی قرار داد تا به صورت فنی، اصولی و دقیق روی آن مباحث مطرح شود.

زاکانی ادامه داد: عده‌ای دوست داشتند تا در یک سناریوی طراحی شده سرسری و به صورت سربسته این مسئله را از مجلس عبور دهند اما ما کار را به حدی پیش بردیم که حتی از آمانو دعوت کردیم تا به مجلس بیاید در حالی که عده‌ای از دوستان ما در مجلس به این کار ما خرده می‌گرفتند که چرا آمانو را به کمیسیون ویژه برجام می‌آورید.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه رئیس نهاد بین‌المللی سابقه بدی را در ذهن مردم و مسئولان گذاشته بود و بسیاری از حقایق آژانس باید از زبان وی مطرح می‌شد ما آمانو را به کمیسیون دعوت کردیم به طوری که به قدری آمانو در حضور در این مراسم هول شده بود که حتی نمی‌توانست از زیر سئوالات ما فرار کرده و پاسخ حاشیه‌ای به ما بدهد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کمال احترام تمام سئوالات و گره‌هایی که در ذهن داشتیم را از آمانو پرسیدیم به طوری که در بعد از جلسه خود آنها اذعان داشتند که این نشست یک نشست فوق‌العاده و عالی بوده و جنبه حساب‌کشی دقیق داشته است.

زاکانی با بیان برخی از موارد مطرح شده در برجام تصریح کرد: برجام در نهایت خوش‌بینی تنظیم شده بود در حالی که دشمنان ما در نقطه مقابل در اوج بدبینی آن را به تصویب رساندند.

وی گفت: هر چقدر ما در این موضوع نقادانه و شفاف عمل کردیم آنها بسته و غیرشفاف عمل کرده و در کنار آن در حالی که ما باید در مراحل مختلف از سوی غربی‌ها راست‌آزمایی شویم در حالی که آنها چنین موضوعی را متوجه خود نمی‌دانند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به چند لایه بودن مذاکرات و خود برجام اشاره کرد و افزود: برجام دارای پنج سند بود که بخشی از این اسناد را انتشار نداده بودند در حالی که باید همه این اسناد به ویژه سند رفع تحریم، سند قطعنامه، سند حل و فصل مسائل بین ما و آژانس و از همه مهمتر سند مونیز و صالحی باید مطرح شده و بر پایه آن به برخی از مسائل مطرح شده در برجام پاسخ داده می‌شد.

زاکانی یادآور شد: این سند به گونه‌ای تنظیم شده که هر چقدر در حق ما ظلم شود ما حق شکایت نداریم و تحریم‌ها نیز امکان بازگشت دارد و ما به هیچ‌وجه حق اعتراض به آنها را نیز نداریم.

وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه خط قرمز‌ها در برجام رعایت نشده به طوری که حداکثر 24 ساعت بعد از تصویب بر اساس ماده 77، غرب هر کجا را که دلش بخواهد می‌تواند بازرسی کرده و حتی از تاسیسات امنیتی دفاعی و نظامی حال و آینده ما بازرسی‌های خود را انجام دهد، ادامه داد: این همان نقطه اصلی است که ما روی آن تاکید داشتیم که به هیچ‌وجه نباید اجازه بازرسی‌ها را داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 6 نوع نظارت را اعم از نظارت آژانس، شورای امنیت، کمیسیون مشترک، فروشنده تاسیسات و ظالمانه را در حق خود پذیرفته‌ایم، تصریح کرد: به صورت حرفه‌ای مسئولان ما حرف نادرست و غیر واقع‌بینانه‌ای را به مردم القا می‌کنند و وعده‌ و وعیدهای نادرست می‌دهند در حالی که واقعیت‌ها غیر از این است که گفته می‌شود.

زاکانی گفت: ما به هیچ‌وجه در مجلس در این موضوع کم‌کاری و کم‌فروشی نکردیم اما به دلایل مختلف برجام به تصویب رسیده و باید متولیان اجرای آن به هوش باشند تا گرفتار توطئه‌های فریبکارانه استکبار نشویم.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.