وزیر اسبق اقتصاد با اشاره با اینکه بدهی‌های سنگین دولت به نظام بانکی بانک‌ها و تولید را زمینگیر کرده است، حسن روحانی را خطاب قرار داد و گفت: آقای رئیس‌جمهور نترسید. بدهی‌تان را به بانک‌ها بپردازید.

آقای رئیس‌جمهور نترسید؛ بدهی‌تان را به بانک‌ها بپردازید اقتصاد رونق می‌گیرد
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، طهماسب مظاهری درباره بسته موسوم به رونق اقتصادی دولت که روز گذشته رونمایی شد، اظهار داشت: تمهیدات اندیشیده شده در این بسته برای اقتصاد خوب است اما برای بعد از آن نیاز به اقدامات اساسی‌تری است و دولت باید تمهیدات لازم را در بودجه سال 95 بیندیشد.

مظاهری اظهار داشت: در شرایطی که به شدت رکود حاکم است برای خروج حتما نیاز به افزایش تورم داریم. همین موارد که برای خروج از رکود دیده شده است به ایجاد خط اعتباری و سپرده قانونی ختم شود، یعنی پایه پولی، نقدینگی و تورم افزایش خواهد داشت.

مظاهری تاکید کرد: این تورم نگرانی ندارد زیرا ناشی از رونق اقتصادی مطلوب است اما تورم ناشی از تزریق پول مانند گذشته مطلوب نیست و منابع مالی باید به سمت تولید هدایت شوند.

مظاهری با اشاره به اعمال نرخ‌های سود 28 تا 36 درصدی در نظام بانک گفت: فاصله شدید نرخ سود بانکی و تورم باید منطقی شود و این بسته به دو عامل است.

وی مهمترین عامل را اصلاح بدهی‌های دولت به نظام بانکی که از 180 هزار تا 360 هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود ذکر کرد و افزود: این بدهی است که نظام بانکی و واحدهای تولیدی را زمینگیر کرده است.

وزیر اقتصاد بر این اساس تزریق 7 هزار و 500 میلیارد تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را خیلی کم دانست و گفت: بدهکاری دولت عیبی ندارد اما دولت بدهکار بدحساب شده است. برای این بدهی سنگین باید تصمیم جدی‌تری گرفت.

مظاهری با اشاره به برنامه اعلام شده برلی پرداخت بدهی پیمانکاران از طریق انتشار اوراق گفت: آقای نوبخت و طیب‌نیا دقت کنند که در سررسید این اوراق سودش را بپردازند و این بدهی بر سایر بدهی‌های دولت افزوده نشود.

وی همچنین خواستار فعالیت موسسات غیرمجاز شد و گفت بانک مرکزی باید به طور جدی و با کمک قوه قضائیه و ضابطان آن یقه این موسسات را بگیرد.

مظاهری به دیگر برنامه دولت برای دادن اعتبار خریدار اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد توافق نهایی در این رابطه انجام نشده است.

وی با اشاره به سه شکل تامین اعتبار خریدار به طور اختصاص مستقیم، اعطای اعتبار به تولید که قابل انتقال به خریدار است مانند وام‌های قابل انتقال به خریداران مسکن و یا اعطای اعتبار به واحدهای تولیدی که خود واحد تولیدی را به بانک بدهکار می‌کند، افزود: مهم است توافق شود که از کدام روش باید استفاده کرد و این باید به سرعت جمع‌بندی شد.

وی همچنین نقدینگی را به سیلی تشبیه کرد که علی‌رغم وجود آن، تشنگی در واحدهای تولیدی مشاهده می‌شود و افزود: هنوز آمار نقدینگی بخشی از موسسات غیر مجاز در حساب‌ها نمی‌آید.

مظاهری ادامه داد: یک بخش هم اعتبارات معوقی است که بانک‌ها دارند سودشان در دفاتر آنها جزء وصولی درج می‌شود ولی از درآمد ثبت شده خبری نیست.

وزیر اسبق اقتصاد در خصوص ابزارهای روانی کاهش قیمت گفت: این ابزارها کارآمد نیست چون مردم بر  اساس شاخص‌های واقعی اقتصاد تصمیم می‌گیرند.

مظاهری تاکید کرد: الان بهترین شرایط برای پرداخت بدهی‌های دولت است برای خروج از رکود نیاز داریم بدهی‌های دولت پرداخت شود این بدهی‌ها بانک‌ها را زمینگیر کرده است و گرنه بسته رونق اقتصادی در حد مسکن عمل خواهد کرد. این کارها خوب است اما کار اساسی باید انجام داد.

مظاهری رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان ارشد دولتی را خطاب قرار داد و گفت: الان بهترین زمان است که تصمیمی برای بدهی‌های دولت و بدحسابی و بی‌اعتباری که گریبان‌گیر آن است گرفته شود.

وی گفت: دولت پرداخت 7500 میلیارد تومان بدهی خود در بسته رونق اقتصادی را به 60 هزار میلیارد تومان برساند و باقی را هم در سال 95 بپردازد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور نترسید بدهی‌تان را بدهید، اقتصاد رونق می‌گیرد.

مظاهری افزود: نکته دیگر اینکه به سرعت دولت نظام تک‌نرخی ارز مشخص و اجرا شود.

وی نکته آخر را سرمایه‌گذاری خارجی بالاخص در مناطق آزاد ذکر کرد و افزود: برای اصلاح نظام بانکی از طریق مناطق آزاد اقدام به جدب سرمایه خارجی و منابع کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قلی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    نه خیر . دولت بایستی بهره بانکی را پایین بیاورد تا اولا نقدینگی به اقتصاد برگردد.دوم پول دست بانک که بسمت رانت می رود متوقف بشود.