معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه تمام احزاب شناسنامه‌دار برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: مجریان، بازرسان و ناظران انتخابات باید با بی‌طرفی کامل مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

مجریان با بی‌طرفی در انتخابات مردم را به شرکت پرشور تشویق کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، محمدحسین مقیمی در همایش منطقه‌ای آموزشی، توجیهی اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان اظهار داشت: انتخابات فصلی حساس در سرنوشت کشور است که در برابر انتخابات مردم به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: گروه نخست از مردم در رابطه با انتخابات کسانی هستند که همیشه در انتخابات شرکت می‌کنند و گروهی دیگر به‌دلیل ناآگاهی، عدم توجیه و تبیین مسائل و بدبینی‌ها و عملکردهای غلط مجریان از رأی دادن خودداری می‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه ایجاد شرایط برای آگاهی این گروه از مردم از مهمترین وظایف مجریان انتخابات است، گفت: با توجه به اینکه یکی از وظایف مجریان انتخابات جلب اعتماد مردم است باید با اقدامات اساسی برای توجیه آنها نسبت به اثرگذاری رأی در سرنوشت کشور فعالیت‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی به‌عنوان گروه سوم از مردم ممکن است در انتخابات بنا به شرایط رفتارهایی متفاوت داشته باشند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تمامی احزاب شناسنامه‌دار برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، اما باید برای حضور گروه‌های سیاسی مختلف اقدامات اساسی انجام شود.

معاون سیاسی وزیر کشور گروه چهارم را در رابطه با انتخابات گروه‌های زاویه‌دار با نظام دانست و اظهار کرد: این گروه‌ها را باید از طریق رسانه، به چالش کشاندن آنها و پاسخگویی به سؤالاتشان به حضور فعال در انتخابات تشویق کرد.

​مقیمی ب اابراز اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون انتخابات نقش اثرگذاری در اداره کشور داشته است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران توسط افرادی اداره می‌شود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب شده‌اند و بر این اساس برگزاری انتخابات در ایران نمایش دموکراسی و حکومت مردم بر مردم است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه براساس قانون احکام حیات‌بخش اسلام به‌عنوان اصل اساسی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی در دنیا وجود دارد اما نوع نظام اسلامی و مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است و دیگر کشورها باید از آن الگوبرداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات امسال برگزاری انتخاباتی شکوهمند بر مبنای قانون و قانونمداری مورد توجه است، افزود: صندوق رأی و آرای مردم امانت محسوب می‌شوند و برای حضور حداکثری مردم و ایجاد شرایط رقابت واقعی و کامل تلاش می‌شود.

مقیمی با اعلام اینکه با تحلیل و بررسی انتخابات گذشته و مشکلات موجود شرایط برای حضور پرشور مردم و شرکت داوطلبان فراهم می‌شود، اظهار کرد: داوطلبان و رأی‌دهندگان در انتخابات دارای حقوقی هستند که باید رعایت شود و باید زمینه برای تسهیل در شرکت داوطلبان و مردم فراهم شود.

وی با یادآوری اینکه تأکید مقام معظم رهبری همواره بر حضور تمام ایرانی‌ها در انتخابات است، گفت: در انتخابات مجریان و بازرسانی از طرف وزارتخانه و هیئت‌های نظارتی از طرف شورای نگهبان براساس قانون از آغاز تا پایان انتخابات حضور فعال دارند.

مقیمی با بیان اینکه براساس ماده 60 قانون انتخابات هیئت‌های نظارتی و اجرایی انتخابات حق هیچ‌گونه اظهار نظر و تبلیغ برای داوطلبان ندارند، خاطرنشان کرد: در برگزاری انتخابات باید شرایط عادلانه برای تمامی داوطلبان یکسان و عادلانه باشد و احترام و رعایت قوانین انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای صحیح انتخابات باید قوانین به‌صورت کامل شناخته و سپس عمل شوند، عنوان کرد: ستاد انتخابات در وزارت کشور و استانها تشکیل شده و در موضوعات امنیتی بعد از بررسی در ستاد کمیته مرتبط طرح‌های ویژه‌ای برای بعضی از مناطق تصویب و اجرا می‌شود.

مقیمی احصای مشکلات موجود در انتخابات گذشته و ارائه راهکار برای آنها را یکی دیگر از وظایف ستاد انتخابات ذکر کرد و افزود: برای رفع مشکلات مربوط به انتخابات گذشته باید با شناخت نسبت به هر منطقه و با تعامل و همفکری با اندیشمندان، علما و اساتید دانشگاهها راهکارهای مؤثری به‌منظور عدم تکرار در انتخابات آینده ارائه شود.

وی بر اشراف مجریان انتخابات بر مسائل حقوقی به‌منظور آمادگی حضور در موضوعات حقوقی تأکید کرد و گفت: حراست از اسناد معمولی و طبقه‌بندی شده انتخابات و ثبت و ضبط آن برای استفاده احتمالی در پایان انتخابات باید مورد توجه باشد و این مسئولیت به‌عهده حراست است.

مقیمی برقراری ارتباط با مراجع چهارگانه شامل اطلاعات، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و ثبت احوال به‌منظور تسریع در تأیید صلاحیت داوطلبان را یکی از اقدامات ضروری دانست و افزود: نظارت روزانه بر عملکرد مجریان و ناظران، هماهنگی بر دستگاه قضا، جلوگیری از ایجاد جو ملتهب، ایجاد شرایط همراه با نشاط عمومی از دیگر وظایف ستاد انتخابات است.

وی با بیان اینکه انتخابات باید به‌گونه‌ای برگزار شود که هیچ صندوق یا حوزه‌ای ابطال نشود، عنوان کرد: تلاش برای ایجاد محیطی آرام و منطقی و همراه با نشاط سیاسی، برنامه‌ریزی و چاره‌‌اندیشی برای چالشهای احتمالی، توجه به مسائل مربوط به زمان اعلام نتایج و توجیه داوطلبان به تمکین از نتایج، اطلاع‌رسانی به مردم و توجه به مشکلات مربوط به فضای مجازی از اقدامات مورد توجه مجریان و ناظران انتخاباتی است.

مقیمی با اشاره به اینکه براساس قانون صدا و سیما برای آگاهی دادن به مردم و اطلاع‌رسانی دقیق وظیفه دارد، اعلام کرد: براساس قانون امکانات مربوط به نهادهای دولتی و عمومی در انتخابات نباید مورد استفاده قرار گیرد و در صورت استفاده باید شرایط برای تمام داوطلبان یکسان باشد.

وی با ابراز اینکه اجرای قانونی انتخابات و بی‌طرفی در انتخابات دو تأکید دولت هستند، افزود: دولت تدبیر و امید تنها به‌دنبال برگزاری انتخابات باشکوه است و در اجرای آن باید بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره انتخابات مورد توجه قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.