معتمدی: مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی به عنوان قوی ترین و نخستین تشکل دانش‌آموزی کشور در سال ۵۸ به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) تشکیل شد.

نگاه دستگاه‌های مدیریتی استان به تشکل‌های دانش‌آموزی جدی نیست

سیدقاسم حوائجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به 36 هزار دانش آموز شهید کشور در حماسه هشت ساله دفاع مقدس گفت: اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی  با شروع جنگ نرم یا همان تهاجم فرهنگی دو مأموریت جدی را دنبال می‌کند.

وی از نیرو و جریان سازی و نیز زبده‌یابی و رشد همه جانبه  افراد نخبه و قوی در درس به عنوان دو تغییر رویکرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی پس از پایان جنگ تحمیلی یاد کرد و گفت: خروجی مأموریت اول به کادر سازی هدفمند برای انقلاب اسلامی منجر می‌شود؛ زیرا کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیازمند افراد زبده است که این مهم با تربیت در دوره نوجوانی و آماده سازی برای انجام کارهای گروهی و جمعی و نیز پذیرش مسؤولیت‌ها در آینده دنبال می‌شود.

حوائجی گفت: با توجه به سفارش مقام معظم رهبری که نباید توجه انجمن‌های اسلامی تنها به قشر خاص محدود شود، بنابراین در راستای عمل به این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، اتحادیه در استان پیگیر در برگرفتن برنامه‌های انجمن‌های اسلامی برای عموم دانش‌آموزان است.

*کاهش سن آسیب‌های اجتماعی

وی ادامه داد: برنامه کلی اتحادیه ،  دغدغه سازی در میان نوجوانان است و سپس انجمن‌های اسلامی مدارس فعالیت‌های فرهنگی لازم را برای اعضای خود دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مدت 36 سال فعالیت اتحادیه، تمرکز اصلی  در دبیرستان و هنرستان بوده است، افزود: اما اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی به عنوان نخستین استان در کشور طرح انجمن‌های اسلامی در مدارس راهنمایی ویژه دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی را برای جذب دانش‌آموزان دختر و پسر در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: در همین راستا از ابتدای سال جاری تمرکز به سمت سال سوم  مقطع متوسطه اول به دلیل پایین آمدن سن آسیب‌های اجتماعی سوق یافته است.

وی با بیان اینکه این اقدام به عنوان آزمایشی در مشهد آغاز شده است، گفت: از سال آینده تمام 15 شهرستان استان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

* تقویت بنیه علمی اعضای انجمن‌های اسلامی دانش آموزی

مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های اتحادیه برای اعضا یادآور شد: اصل برنامه‌ها بر رشد همه جانبه ابعاد شخصیتی اعضاست، بنابراین در کنار برنامه‌های فرهنگی و دینی، از طریق مؤسسه علمی آینده‌سازان، خدمات علمی و تحصیلی به دانش‌آموزان ارایه می‌شود. ضمن اینکه ارتقای مهارت رسانه ای نیز در دستور کار است که دو نشریه «نگاره» به شمارگان 10 هزار نسخه و «اشاره»  از آن جمله است.

وی با بیان اینکه نشریه نگاره منجر به مجموعه کادرسازی برای نظام تبدیل شده است، به طوری‌که اکنون می‌توان شماری از فعالان این عرصه را درجامعه رسانه ای استان از جمله سه روزنامه در استان خراسان رضوی دید، ادامه داد: همچنین شماری از اعضا جذب فضاهای مختلف مدیریتی، شهری، فرهنگی و سیاسی  استان شده اند.

*تربیت کودکان و نوجوانان توسط شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به جای والدین

وی درباره آسیب‌شناسی جامعه دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: متأسفانه در برخی از خانواده‌ها، تربیت کودکان و نوجوانان  توسط  والدین انجام نمی‌شود، بلکه شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در این مهم تأثیرگذار هستند.

وی گفت: والدین به دلیل مشغله‌های فراوان، انتظارشان برای تربیت دانش‌آموزان به مدارس معطوف است و البته تمرکز  مدارس نیز بویژه در مقطع متوسطه بر کنکور و المپیاد و تقویت بنیه درسی دانش‌آموزان قرار دارد، بنابراین آنچه در این میان فرو می‌ریزد، دیوار کوتاه تربیت است و از سوی دیگر به فعالیت‌های فرهنگی چه از سوی اولیاء و چه مدارس به عنوان فوق برنامه نگاه و یاد می‌شود.

* ارتباط حداقلی آموزش و پرورش با اتحادیه

وی درباره استفاده آموزش و پرورش استان از ظرفیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی تصریح کرد: در مجموع ارتباط حداقلی وجود دارد و در واقع  در حد نیاز نیست. اتحادیه عضو شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش است، ضمن اینکه برنامه‌های مشارکتی نیز اجرا می‌شود.

* مظلومیت فضای دانش آموزی

حوائجی اضافه کرد: حجم کارهای مشارکتی اتحادیه با مجموعه هایی مانند آستان قدس رضوی و شهرداری چند برابر کارهای مشترک اتحادیه با آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه نگاه دستگاه‌های مدیریتی استان به تشکل‌های دانش‌آموزی چندان جدی نیست، گفت: در یک کلام دستگاه‌های تصمیم گیر ظرفیت فضای دانش‌آموزی را جدی نگرفتند، بنابراین فضای دانش‌آموزی با مظلومیت مواجه است.

وی درباره اقبال دانش‌آموزان استان برای عضویت در انجمن‌های اسلامی مدارس اذعان داشت: این مساله در سطح استان متفاوت است و بستگی به برنامه‌ها و قدرت مدیریت انجمن اسلامی هر مدرسه و شهرستان دارد. با این حال اقبال دانش‌آموزان به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور در خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشتر از دیگر استان‌هاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.