طی چهارم تا ششم آبان ماه جاری برابر، وزرای ارشد اقتصادی برزیل در رأس هیاتی تجاری از این کشور با حضور در تهران به بررسی راه های گسترش روابط تجاری، تنوع بخشی به این مناسبات و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری میان دو کشور پرداختند.

سفر هیأت اقتصادی برزیلی به ایران و فرصت های پیش روی توسعه مناسبات تجاری

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، برزیل به عنوان هفتمین قدرت اقتصاد جهانی، از قدرت های منطقه آمریکای لاتین است که تلاش دارد به جمع قدرت های جهانی بپیوندد. حضور برزیل درجمع قدرت های نوظهور در کنار روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی و تشکیل گروه بریکس (BRICS) چشم اندازی از شکل گیری نظام چندقطبی را به نمایش می گذارد.
طی چهارم تا ششم آبان ماه جاری برابر با 26 تا 28 اکتبر، وزرای ارشد اقتصادی برزیل در رأس هیاتی تجاری از این کشور با حضور در تهران به بررسی راه های گسترش روابط تجاری، تنوع بخشی به این مناسبات و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری میان دو کشور پرداختند.
این هیات برزیلی شامل مقامات اتاق بازرگانی، بانک مرکزی، مسؤولان اقتصادی وزارت خارجه و 35 نفر از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در مدت اقامت سه روزه در ایران با وزرای امور خارجه، نیرو، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و برخی مسؤولان بانک مرکزی و بانک های خصوصی کشورمان دیدار و تبادل نظر کردند. این سفر با هدف تقویت روابط تهران - برازیلیا در زمینه تجارت خارجی، انرژی، بانکی، کشاورزی و سرمایه گذاری انجام شد.
همزمان با این سفر همایش 'فرصت های همکاری ایران و برزیل' با حضور وزرای صنایع دو کشور و تعداد زیادی از شرکت های فعال در حوزه های مختلف صنعتی، مواد غذایی، نانو فنآوری، هوا فضا، مخابرات و ماشین آلات برگزار شد.
برزیل مهم ترین شریک اقتصادی ایران در منطقه آمریکای لاتین است و حجم روابط اقتصادی دوجانبه در سال افزون بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار می باشد. عمده صادرات برزیل به ایران گوشت، شکر و ذرت بوده و فرش، کشمش و محصولات پتروشیمی نیز اقلام صادراتی ایران را تشکیل می دهد.
استقبال مقامات برزیلی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 و توافق وین و تحرک سیاسی دیپلماتیک این کشور که با اعزام وزیر خارجه برزیل و ملاقات سازنده وی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن دیدار روسای جمهور اسلامی ایران و برزیل در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد، نقشه راه جدیدی را فراسوی بخش های سیاسی و اقتصادی دو کشور ترسیم کرده است.
به رغم اینکه ارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014 میلادی به رقم 44.1 میلیارد دلار رسید، این میزان با توجه به ظرفیت های اقتصادی موجود فیمابین می تواند به رقمی بسیار فراتر از آن دست یابد. هیأت برزیلی قصد دارد، با توجه به فضای مساعدی که به دنبال امضای توافقنامه 14 جولای سال جاری میلادی (23 تیر) وین در زمینه تجارت فراهم گردیده، سطح مناسبات تجاری خود را با ایران ارتقاء بخشد.
آنچه در ادامه می آید، خلاصه ای از رویدادهای به وقوع پیوسته در دیدار هیأت برزیلی با مقامات عالیرتبه کشورمان است که نمایانگر فرصت های پیش روی دو کشور برای توسعه مراودات تجاری و اقتصادی بخصوص در فضای ایجاد شده در پساتحریم است.

** ظریف: برزیل در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل با اشاره به تحولات جاری در روابط دو جانبه، گفت: سفر وزیر اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران به برزیل نتایج خوبی به همراه داشته است و گزارش مثبت از سفر اخیر به برزیل در هیات دولت ارائه شد.
محمدجواد ظریف با اشاره به اهمیت همکاری دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گشودن بازارهای جدید امکانات فراوانی را در اختیار داشته و برای همکاری با برزیل ما می توانیم بازار 350 میلیونی برای برزیل در منطقه آسیای میانه فراهم سازیم.
وی افزود: برزیل به لحاظ جایگاه آن در آمریکای لاتین و مجموعه بریکس(BRICS)همواره در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رویکردهای تکاملی دو کشور در خلق ظرفیت سازی های جدید اقتصادی، گفت: ما در مسیر جست و جوی جدید برای یافتن نقشه راه نوین به منظور تکامل بخشیدن به نقاط مشترک، گام برمی داریم و شرکتها و موسسات بانکی، اقتصادی دو کشور در این میان، نقش مهمی ایفا می کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و برزیل در حوزه های متنوعی از جمله فنآوری، بیوتکنولوژی، انرژی و گاز فرصت های فراوانی برای گسترش همکاری دو کشور دارند.
ظریف گفت: بانک ها و بخش مالی نقش مهمی در تحرک بخشیدن به چرخ مناسبات و روند فعلی روابط دو کشور دارند و ما آمادگی داریم موانع موجود را بر سر راه امور بانکی دو کشور با رایزنی های مستمر برطرف سازیم.
ظریف افزود: ما دوستان دوران سختی را همواره مورد توجه داشته و در اولویت های برنامه های خود برزیل را به عنوان شریک دوران سختی ملحوظ داشته و خواهیم داشت.

** مونتیرو: ایران برای برزیل اهمیت ویژه ای دارد
آرماندو مونتیرو وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک تمدن بزرگ پارسی همواره برای برزیل اهمیت ویژه ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما خواهان روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران هستیم. دیدار رییس جمهوری برزیل با آقای دکتر روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و دیدارهای اخیر وزیر خارجه و وزیر اقتصاد برزیل از جمهوری اسلامی ایران موجبات گسترش بیشتر روابط دو کشور شده است.

** نعمت زاده: توسعه مشارکت ایران و برزیل در صنایع هواپیماسازی و غذای حلال
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سمینار تجاری ایران و برزیل، افزود: دو کشور می توانند در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، نفت، گاز، صنایع غذایی، صنایع پیشرفته و الکترونیک مناسبات خود را با انجام سرمایه گذاری های مشترک در دو کشور بیش از پیش توسعه دهند.
وی تاکید کرد: برزیل در صنایع هوایی به خصوص تولید هواپیماهای منطقه ای، پیشرفت های خوبی داشته و وجود تحریم های ظالمانه باعث شده ایران نتواند هواپیماهای مورد نیاز خود را تامین کند.
وی با اشاره به توانمندی های برزیل در صنعت هواپیماسازی، گفت: ایران می تواند هواپیماهای مورد نیاز مسافری، غیرنظامی و آموزشی خود را از شرکت های برزیلی تامین کند، ضمن آنکه دو کشور می توانند در زمینه صنایع غذایی با توجه به تجارب ارزنده برای تولید غذاهای حلال همکاری های خود را گسترش دهند.

** طیب نیا: سطح مبادلات اقتصادی ایران و برزیل به پنج میلیارد دلار توسعه می یابد
علی طیب نیا و آرماندو مونتیرو طی مذاکرات انجام شده، درباره برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به میزبانی طرف برزیلی طی سه ماه نخست سال آینده میلادی (حدفاصل دی تا اسفند ماه سال جاری) توافق کردند.
وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی ضمن تاکید بر علاقه مندی تهران برای توسعه همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور بزرگ ایران و برزیل، ابراز امیدواری کرد: طبق تفاهمات انجام شده در برزیل، تلاش می کنیم سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به پنج میلیارد دلار در سال ارتقا یابد.
طیب نیا با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران، مسؤول کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور است، خواستار تهیه یک نقشه راه جهت هرچه پربارتر شدن دستآوردهای این کمیسیون در جلسه سالجاری شمسی در برزیل شد.
وی با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته های کارشناسی جهت انجام بررسی های فنی به منظور تسهیل در توسعه همکاری های پیش از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که مورد استقبال مونتیرو نیز قرار گرفت، توسعه روابط بین بانکی و بیمه ای را از جمله اولویت ها و پیش نیازهای افزایش حجم مبادلات و همکاری های دوجانبه ایران و برزیل خواند.
وزیر اقتصاد کشورمان، امضای توافق نامه های پایه ای همچون همکاری های گمرکی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی بین دو ایران و برزیل را از جمله پیش نیازهای توسعه روابط دو جانبه خواند.

** زنگنه: توسعه همکاری های ایران و برزیل در زمینه حفاری و تولید نفت در آبهای عمیق
بیژن زنگنه پس از دیدار با آرماندو مونتیرو وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل اظهار داشت: برزیل در زمینه حفاری و تولید نفت در آبهای عمیق تجربه های مطلوبی دارد، از این رو با توجه به نیازی که ما به این تجارب در آبهای عمیق دریای خزر داریم، می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.
وی افزود: برزیلی ها علاقه مند به خرید ال. ان. جی از ایران هستند و قرار شد مذاکرات در این زمینه ادامه یابد و یک کارگروه مشترک میان وزارت انرژی و معادن برزیل و وزارت نفت ایران برای پیگیری گفتگوها ایجاد شود.
وزیر نفت با بیان اینکه دو طرف در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت مایل به همکاری هستند، گفت: برزیلی ها می توانند با مشارکت سازندگان ایرانی برای تولید تجهیرات مورد نیاز با برندهای معتبر سرمایه گذاری کنند و این کالاها افزون بر مصرف داخلی به بازارهای دیگر صادر شود.

** چیت چیان: آمادگی ایران برای احداث نیروگاه های گازی در برزیل
حمید چیت چیان وزیر نیرو در دیدار با وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل با بیان این مطلب که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و برزیل دارای ظرفیت هایی هستند که می توانند مکمل یکدیگر باشند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو شش کشور دنیا است که امکان تولید توربین های گازی بزرگ را داراست و می تواند نیاز برزیل در این زمینه را مرتفع کند.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به همکاری شرکت های برزیلی در خصوص پروژه های برق آبی، یادآور شد: شرکت های برزیلی در صورت تمایل می توانند به روش فاینانس یا روش BOT درساخت نیروگاه های برق آبی مشارکت داشته باشند و یا در احداث خطوط و شبکه های پر فشار 765 و 800 کیلوولت با جمهوری اسلامی همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه 42 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند و این روند به سرعت ادامه دارد، بیان داشت: شرکت های برزیلی در صورت تمایل می توانند با سرمایه گذاری مستقیم یا فاینانس تجهیزات و امکانات با ما همکاری داشته باشند.
وی تاکید کرد: بجز جمهوری اسلامی، کشورهای دیگری نیز در منطقه هستند که به این خدمات نیاز دارند و شرکت های برزیلی با مشارکت شرکت های ایرانی می توانند به صورت مشترک در پروژه های برون مرزی همکاری کنند.

** رئیس اتاق ایران: افق 20 ساله توسعه روابط اقتصادی اران و برزیل تدوین شود
محسن جلال پور رئیس اتاق ایران در دیدار آرماندو مونتیرو وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل با وی در محل اتاق ایران، اظهار داشت: اکنون صادرات ایران به برزیل یکصد میلیون دلار است، درحالی که از این کشور سالانه 300 میلیون دلار کالا وارد کشورمان می شود.
رئیس اتاق ایران افزود: برزیل در زمینه تولید مواد غذایی، ذرت، کنجاله سویا، شکر و گوشت با توجه به امکاناتی که در کشورهای CIS وجود دارد و امکان کشت فراسرزمینی به ویژه در افغانستان و عراق فراهم است، می توان همکاریهای خوبی را به اجرا گذاشت.
وی اظهار امیدواری کرد: دو کشور یک برنامه ریزی برای افق 20 ساله همکاری تدوین کنند و در عین حال در زمینه خودروسازی تولید مشترکی برای پوشش منطقه داشته باشند.
جلال پور همکاری در زمینه فعالیتهای دانش بنیان، آی سی تی، کارهای الکترونیکی و دیگر بخشهای مورد علاقه دو طرف را به عنوان بخشی از زمینه های مساعد برای توسعه روابط تهران - برازیلیا دانست.

** مونتیرو: هدفگذاری برای توسعه تجارت با ایران به پنج میلیارد دلار
آرماندو مونتیرو وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در طول سفر به تهران گفتگوهای مفیدی با مقامهای ایرانی داشتیم و دستاوردهای این سفر بیش از حد انتظار من است، افزود: تهران و برازیلیا می توانند در حوزه مختلف همکاری های خود را توسعه دهند، در زمینه تجارت هدفگذاری برای پنج میلیارد دلار به راحتی و در یک مقطع کوتاه زمانی قابل تحقق است.
وی گفت: در زمینه سرمایه گذاری فکر می کنم امکانات گسترده و مطلوبی وجود دارد که ما می توانیم در قالب سرمایه گذاری مشترک میان شرکتهای ایرانی و برزیلی با هدف تولید محصول نهایی در ایران همکاری کنیم و علاوه بر مصرف داخلی، این محصولات را به بازار بزرگ منطقه پرجمعیت خاورمیانه عرضه کنیم و می توانیم بخش نفت را به این سرمایه گذاری ها بیافزاییم.

** شرکت های ایرانی و برزیلی می توانند بستر توسعه مناسبات صنعتی و تجاری بین دو کشور را تقویت کنند
وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل در سمینار تجاری ایران و برزیل نیز گفت: برزیل به عنوان یک اقتصاد نوظهور در حوزه های مختلف تجارت جهانی و انجام سرمایه گذاری ها، ظرفیت های بالقوه زیادی دارد، لذا شرکت های ایرانی و برزیلی می توانند بستر توسعه مناسبات صنعتی و تجاری بین دو کشور را تقویت کنند.
وی اظهار داشت: در مذاکرات هسته ای، برزیل به عنوان عضو NPT به دنبال ارایه راه حل های مناسبی بود تا علاوه بر حفظ برنامه هسته ای ایران در این مذاکرات به ایران نیز کمک کند.
مونتیرو با بیان آنکه هم اکنون مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده است، گفت: هم اینک شرکت های ایرانی و برزیلی در توسعه مناسبات دو کشور باید نقش مهمی ایفا کنند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور که در سال 2014 به 1.4 میلیون دلار رسید بیش از پیش افزایش یابد.
گزارش ایرنا حاکی است؛ میزان صادرات و واردات بین ایران و برزیل هم اینک تراز تجاری با اختلاف بالایی به نفع برزیل است، اما می توان با کمک دو اتاق بازرگانی با حذف واسطه ها و آشنا کردن صادرکنندگان ایرانی با بازار برزیل این تراز را به نفع ایران بهبود بخشید.
محصولاتی مانند سولفور، اوره و مواد پتروشیمی و نفت از کالاهای مورد نیاز برزیلی هاست.
جمهوری فدراتیو برزیل بزرگترین و پر جمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی است و حدود 188 میلیون نفر جمعیت دارد.
پایتخت این کشور برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.