قدس انلاین : طی روزهای گذشته حضور ورایزنی هیات های سیاسی واقتصادی کشورهای جهان و از جمله اروپایی ها درایران به طور کاملا محسوسی افزایش یافته وهر چه به پایان تحریمها نزدیکتر میشویم مسایل اقتصادی بین تجارکشورمان وسایر کشورها پررنگ تر میشود.

عصبانیت آل سعود از توسعه روابط کشورهای جهان با ایران/ نقش محوری ایران درمسایل منطقه با اقتدار درعرصه سیاست/ همه دنیا به منطق و برنامه ایران برای ایجاد ثبات درخاورمیانه پی بردند

ازدیگر سو نقش پررنگ ایران بعنوان یک بازیگر اصلی درمعادلات منطقه و صدالبته با توجه به نقش اصلی واساسی کشورمان درمبارزه با تروریستهایی که منطقه را دراختیار گرفته اند باعث شده تا هیاتهای سیاسی نیز خواستار همکاری با کشورمان درراه مقابله با تروریسم و ایجاد ثبات درمنطقه خاورمیانه باشند که خودمیتواند باعث ایجاد ثبات دربسیاری از مولفه های اقتصادی جهان از جمله انرژی شود.

درهمین حال حضور مقامهای سیاسی و پارلمانی کشورهای مختلف از کشورهای اروپایی ؛ اسیایی ، افریقایی وحتی آمریکای جنوبی که میتوان به  رییس پارلمان اروپایی بعنوان یکی از مقامهای تاثیر گذار اشاره کرد ، باعث شده تهران دوباره جایگاه مهم خود را درتحولات سیاسی واقتصادی منطقه بازیابد.

دراین حال راچنا میشرا، یکی از سخنگویان وزارت خارجه کانادا درباره روابط بین دو کشور ایران و کانادا نظر وزیر خارجه این کشور را اعلام کرد که در این باره گفته است: کانادا به دنبال برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با تهران است.

کره جنوبی هم اعلام کرد که کشورش از هیچ تلاشی برای گسترش و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران دریغ نخواهد کرد و شرایط پیش آمده بعد از توافق وین مسیر این همکاریها را هموارتر کرده است.

این بیانیه می افزاید که سفر اخیر «یون بیونگ سه» وزیر خارجه این کشور به ایران که اولین سفر وزیر خارجه این کشور به تهران پس از 13 سال بود، یکی از تازه ترین دستاوردهای مهم در توسعه مناسبات سئول - تهران است.

درهمین راستا معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه و تعمیق روابط با حوزه آمریکای لاتین به ویژه در حوزهای مختلف از جمله اقتصادی، سرمایه گذاری و همکاری های چند جانبه علاقه مند و مصمم است.وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک مقامات ارشد کشورمان به منطقه آمریکای لاتین سفر کنند.

این رفت وامدها وتلاشهای دبپلماتیک اما باعث شده تاصهیونیستها و همفکران انها درمنطقه بشدت دچار هراس شده و به هذیان گویی و اظهارات خارج از شان واندازه خود روی اورند.

درهمین راستا وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی خصمانه گفت که کشورش در تلاش برای نزدیک شدن به کشورهای آمریکای لاتین برای منزوی کردن ایران است.

وی در اظهارات خصمانه خود مدعی شد، ایران شرایط مناسبی ندارد. ایران در موضع ضعیفی قرار دارد و دوستان زیادی ندارد. به همین علت به دنبال جلب دوستی هر کشوری است. من فکر نمی کنم روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین خطری برای کشورهای عربی باشد، بلکه برعکس نزدیک شدن کشورهای عربی با کشورهای آمریکای لاتین باعث تشدید انزوای ایران در جهان خواهد شد.

***نقش فزاینده ایران درتحولات منطقه

همین چند روز قبل بود که رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نقش‌آفرینی اروپا در حل و فصل مسائل مربوطه را مثبت می‌داند، گفت: ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مسئله سوریه یک شروع برای برهم ریختن منطقه است، افزود: به طور حتم اگر نگاه دقیقی به منطقه بیندازیم، معضل تروریست در حال گسترش بوده و مشکلاتی را برای مردم کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، افغانستان،‌ یمن و لیبی به‌وجود آورده است.

رئیس قوه مقننه افزود: باید مبارزه با مسئله تروریسم جدی گرفته شده و اصلاحات ساختاری با رأی مردم همان کشور صورت گیرد، نه اینکه چند کشور برای آینده آنها تصمیم‌گیری کنند. البته کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این رابطه نقش تسهیل‌کننده داشته باشند اما نباید این موضوع جایگزین نقش مردم سوریه شود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: اکنون شرایط خوبی برای همکاری بیشتر ایران با کشورهای اروپایی فراهم شده است .

سیدحسن نقوی حسینی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌ خارجی خود توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی با اروپا را مدنظر قرار داده است و مجلس شورای اسلامی از این روند حمایت می‌کند.

***ارتباط ایران با دنیا از سر قدرت

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتباطات میان ایران و کشورهای اروپایی از سر قدرت است و نه استیصال، تصریح کرد: آنها به این باور رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشورتاثیر گذاری درمنطقه است.

عوض حیدرپورشهرضایی ،درباره اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران در موضع ضعیفی قرار دارد و دوستان زیادی ندارد به همین علت به دنبال جلب دوستی هر کشوری است از ادعاهای وی ابراز تعجب کرد و آن را بی ارزش دانست.

نماینده مردم اصفهان درمجلس ادامه داد: گویا "عادل الجبیر"دچار آلزایمر شده است.جمهوری اسلامی ایران در منطقه با قدرت حضور دارد و تمام کشورهای منطقه  به جز عربستان به کشورمان احترام گذاشته و قبول دارند که ایران محور امنیت و سنگ زیرین آسیا برای تعادل منطقه است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران درمدت چندماه گذشته با بیش از 20 کشور اروپایی رفت و آمد داشته و ملاقات‌هایی میان مسئولان ارشد کشورمان و اروپایی ها در ابعاد سیاسی،اقتصادی و... صورت گرفته است.

حیدرپورشهرضایی با اشاره به اینکه ارتباطات میان ایران و کشورهای اروپایی ازسر قدرت است و نه استیصال،تصریح کرد:آنها به این باور رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشورتاثیرگذاری درمنطقه است.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،گفت: پس از اتفاقات منطقه و موضع گیری اصولی ایران در قبال تحولات منطقه ای کشورهای دیگر متوجه شدند که راهبرد و استراتژی ایران برای اداره خاورمیانه بسیار دقیق است و به این ترتیب به دنبال افزایش ارتباطات با ایران هستند.

*** تقویت روابط ایران و اروپا

درهمین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آمادگی ایران و اروپا برای گسترش روابط اقتصادی در دوران پسابرجام در عین حال گفت که با تقویت روابط ایران و اروپا منافع آمریکا به خطر می‌افتد.

محمدحسن آصفری اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا از دیرباز روابط خوبی بوده اگرچه آمریکایی‌ها سعی می‌کنند اتحادیه اروپا را در اختلافشان با ایران شریک کنند تا روابط ایران و اروپا کمرنگ شود و آنها از این سردی روابط، منافعی به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه منافع آمریکایی‌ها از روابط ایران و اروپا به خطر می‌افتد، خاطرنشان کرد: هر اندازه که در زمان تحریم‌ها آمریکایی‌ها نفع بردند اروپایی‌ها از این تحریم متضرر شدند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط با اروپاست.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان این که اقدامات برخی کشورهای اروپایی باعث نارضایتی و گلایه‌مندی ایران شده، خاطرنشان کرد: ما علاقمند به گسترش روابط با اروپا در همه زمینه‌ها هستیم به شرط اینکه آنها در امور داخلی ایران مداخله نکنند. ما در گذشته از جمله در فتنه 88 تجربه تلخی از دخالت کشورهای اروپایی در امور ایران داریم و امیدواریم برخی کشورهایی که در گذشته چنین رویه‌ای داشتند، رفتارشان را اصلاح کنند و در جهت توسعه روابط ایران با اروپا تلاش کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار کرد: منابع نرم‌افزاری خوبی که در ایران وجود دارد در کنار منابع سخت‌افزاری و تکنولوژی اروپا می‌تواند آینده خوبی را برای ایران و قاره اروپا رقم بزند که این روابط به نفع دو طرف است به شرط اینکه اروپایی‌ها نسبت به پوست خربزه‌ای که آمریکا زیر پایشان می‌گذارد هوشیار باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.