گروه جامعه / محمود مصدق - دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اذعان اینکه تا کنون کمتر به پایش فضای مجازی در سطح کلان پرداخته شده است، گفت: از این پس موضوع یاد شده در اولویت نخست این شورا قرار می‌گیرد.

 ۲۰ میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند

به گزارش خبرنگار ما، سید ابوالحسن فیروز آبادی صبح دیروز در بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه قدس با بیان این مطلب افزود: ما برای پایش فضای مجازی در سطح کلان و در حوزه‌های سخت افزاری، نرم افزاری، محتوا و خدمات در حال تهیه مکانیزمی هستیم تا بتوانیم نقش تأثیرگذارتری در این ارتباط ایفا کنیم.

 وی همچنین به بحث شبکه‌های اجتماعی پرداخت و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در برابر این شبکه‌ها چندان حالت تدافعی ندارد، گفت: یعنی وضعیت ما در این ارتباط خیلی بد نیست، با این حال با توجه به وجود نسل جوان و دانشگاهی که دارای حس استقلال طلبی هستند امید است خیلی زود از این حالت تدافعی خارج شویم.

فیروزآبادی در همین زمینه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هنوز فناوری «آی. تی» را به صورت مطلق نپذیرفته است، تصریح کرد: «آی. تی» یک فناوری وارداتی است و در برابر یک امر وارداتی می‌توان حالت‌های مختلفی نشان داد. یعنی هم می‌توان به صورت مطلق آن را پذیرفت یا رد کرد. البته حالت سومی هم وجود دارد و آن پذیرش همراه با تغییر است که ما این حالت را پذیرفتیم. یعنی پذیرش فناوری اطلاعات یا فضای مجازی همراه با اصلاح است. در واقع می‌خواهیم آن را بومی سازی و استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تشکیل بعضی از نهادها مانند مرکز ملی فضای مجازی در ایران در حقیقت به منظور یاد شده است، تصریح کرد: یکی از نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی است که ما با توجه به وسعت مخاطبان و فعالان این حوزه در کشور باید مشکلات این شبکه‌ها را رفع کنیم تا مورد استفاده کاربران قرار گیرد که طبق آخرین برآوردها شمارشان به 20 میلیون نفر می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از اپلیکیشن‌های ایرانی کمتر حمایت می‌شود و یکی از افزارهای ایرانی جایگزین تلگرام نمی شود، گفت: وزارت ارشاد باید در این ارتباط اقدام کند. دولت هم باید بودجه لازم را به این موضوع اختصاص بدهد.

شورای عالی فضای مجازی هم که مسؤول سیاستگذاری است در حال تدوین سیاست‌های مربوط است که ان‌شاء ا... در دو سه جلسه آینده سند آن آماده می‌شود. در این صورت مشخص می‌شود کدام سازمان‌ها و نهادها در چه حوزه‌هایی باید ورود کنند و حمایت‌های مورد نظر را انجام بدهند.

وی در پایان گفت: به هرحال حمایت از تولید محتوا و نرم افزار ملی در برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.