قدس انلاین – سعید کوشافر: حوادث تروریستی شب گذشته پاریس درحالی توسط تروریستهای داعش بوقوع پیوست که امروز تعدادی از کشورهای جهان دور هم جمع شدند تا درباره سوریه کشوری که به خانه امن این تروریستها تبدیل شده است تصمیم گیری کنند.

حوادث تروریستی پاریس دستورکاراجلاس وین راتغییر داد/ حوادث فرانسه نتیجه تقسیم تروریستها به خوب وبد/اهرم فشار غرب درخاورمیانه ،ابزار فشار بر اروپا شد

این درحالی است که پیش از این کشور روسیه نسبت به چنین حوادثی هشدار داده بود و به همین دلیل خود وارد خاک سوریه شده و به درخواست رییس جمهور قانونی این کشور نسبت به نابودی تروریستهای داعش اقدام کردند ؛ اما  برخی کشورهای منطقه و حامیان انها از این حرکت برآشفتندواین را حتی درنشستی که حدود دو هفته قبل دروین داشتند هم ابراز داشتند این درحالی بود که نماینده کشورمان وبرخی کشورهای دیگر نابودی تروریستها درسوریه را اولین شرط هر اقدام سیاسی دراین کشور بیان کردند.

حتی دیروز که این افراد درمحله شیعه نشین لبنان اقدام به انفجار انتحاری کردند کمتر کشورهای بزرگ به این نکته توجه کردند که این اقدامهای تروریستی ممکن است روزی دامنگیر خود انها شودو باید نهال تروریسم را از ریشه دراورد .

سوریه نزدیک به 5 سال است که با جنگ داخلی سنگین و گسترده ای دست و پنجه نرم می کند که با وجود تروریست هایی از ده ها کشور دنیا در حال تبدیل شدن به بحرانی با ابعاد بین المللی است. این جنگ تاکنون دهها هزار کشته و میلیون ها آواره بر جا گذاشته است. چند دور مذاکرات چندجانبه ای که تاکنون با هدف حل و فصل مسالمت آمیز این بحران برگزار شده است، همگی بی نتیجه به پایان رسیده اند.

نشست کنونی 'وین' سومین نشست بین المللی است که برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه برگزار می شود. نشست اول سال 2014 در 'ژنو' برگزار شد که بدون حضور ایران و بی نتیجه به پایان رسید. جمهوری اسلامی ایران با اعمال نفوذ آمریکا و عربستان به نشست ژنو دعوت نشد.

هیات دیپلماتیک ایرانی در نشست قبلی وین که هشتم آبان ماه برگزار شد، حضور داشت و در نشست کنونی نیز به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان حضور دارد.

***تغییر دستور جلسه وین

در همین حال 'سباستین کورتز' وزیر خارجه اتریش و 'ماریا زاخاروا' سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کردند حوادث تروریستی پاریس بر نشست کنونی 'وین' درباره بحران سوریه تاثیر می گذارد.

کورتز که نشست وین 2 درباره بحران سوریه در پایتخت کشورش در حال برگزاری است، گفت: 'حملات تروریستی پاریس به طور قطع بر گفت و گوهایی که درباره بحران سوریه در حال برگزاری است، تاثیر خواهد گذاشت و این نشست با تدابیر امنیتی بسیار شدیدتری برگزار می شود.'

'ماریا زاخاروا' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در این راستا گفت: 'حوادث پاریس دستور کار نشست 'وین' را تغییر می دهد. بدون شک، آنچه دیشب در پاریس روی داد فضای گفت و گوهای امروز و روند مذاکرات را تغییر خواهد داد.

 همچنین 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریسم را درد مشترک همه کشورها دانست و تاکید کرد همه طرف های حاضر در نشست کنونی وین، باید اختلاف نظرها را کنار بگذارند تا به صلح در سوریه دست یابند.

موگرینی قبل از آغاز نشست 'وین 2' برای حل و فصل بحران سوریه با اشاره به حوادث تروریستی  گفت: 'امروز یک روز غم انگیز دیگر است و نشست امروز ما در وین معنای دیگری پیدا می کند. تقریبا تمامی کشورهایی که بر سر میز مذاکره نشسته اند در هفته های اخیر همین درد، همین ترور و همین شوک را تجربه کرده اند.'

وی که به غیر از حوادث پاریس به رویدادهای تروریستی اخیر لبنان، روسیه، مصر و ترکیه نیز اشاره داشت، افزود: 'این امر آشکارا به ما نشان می دهد که همگی ما در این خصوص اشتراک داریم. اروپایی ها، عرب ها، شرق و غرب؛ همه ما و تمامی کسانی که تلاش می کنند و ما را از هم جدا می کنند، از تروریسم تاثیر می پذیریم. تنها راه این است که گردهم آییم، اختلاف نظرهای خود را حل کنیم و همگی تلاش کنیم تا به صلح در سوریه دست پیدا کنیم.'

*** تقسیم تروریسم به خوب و بد

دراین حال معاون وزیر خارجه ایران بر ضرورت تمرکز نشست وین بر مبارزه قاطع و موثر با تروریسم تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در پاریس و بیروت تاکید کرد: این حوادث ناگوار اثبات می‌کند که رفتار دوگانه و تقسیم تروریسم به خوب و بد، دارای پیامدهای تلخ برای کل منطقه و جهان است و هیچ کشوری از تقویت تروریسم سود نمی‌برد.

دراین راستا همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حوادث اخیر به روشنی تهدید گروه های تروریستی و افراطی برای صلح و امنیت پایدار در جهان را آشکار ساخت و اهمیت و ضرورت همکاری جدی و مؤثر در همه کشورها برای مبارزه با این پدیده شوم را بار دیگر مورد تاکید قرار داد.

همچنین  نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با اشاره به ضرورت تغییر سیاست‌ها و استراتژی‌ها کشورهای غربی و اروپایی در ارتباط با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی، گفت: وقوع حادثه پاریس در آستانه برگزاری نشست وین2 می‌تواند اثراتی را برای تغییر رویکرد غربی‌ها و به نتیجه رسیدن این نشست‌ها داشته باشد.

حسین سبحانی‌نیا وقوع حادثه تروریستی در شهر پاریس فرانسه را محکوم کرد و گفت: این حادثه بار دیگر نشان داد که غرب تاکنون نتوانسته به درستی منطقه را بشناسند، از این‌رو بعلت عدم شناخت درست، سیاست‌هایی را به اشتباه اجرایی کرده که در نهایت این استراتژی‌ها تبعاتی را برای مردم این کشورها به‌دنبال داشته است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ جمهوری اسلامی در پنج سال اخیر همواره نسبت به سیاست‌های نادرست غربی‌ها در قبال منطقه هشدار داده و این گونه اقدامات را سرآغاز انتشار و شیوع این بحران‌ها به مناطق دیگر اعلام کرد، حال با وقوع حادثه خون‌بار پاریس کشورهای غربی به حقانیت تفکرات و استراتژی ایران پی می‌برند.

وی با انتقاد از حمایت کشورهای غربی از گروه‌های مسلح تکفیری – تروریستی در عراق و سوریه، تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس برنامه‌ریزی بلند مدتی را برای ارائه کمک‌های مالی، تسلیحاتی و همچنین آموزش نیروهای مسلح در داخل و خارج سوریه کرده‌اند، تا با این ابزار حکومت قانونی سوریه را نابود کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ یک از کشورهای اروپایی از تهدیدات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در امان نیستند، افزود: این موضوع واضح و مبرهن بود که در آینده‌ای نزدیک حمایت از گروه‌های تروریستی در نهایت دامن حامیان آن‌ها را می‌گیرد‌، البته این حادثه در آستانه برگزاری نشست وین2 می‌تواند اثرات مثبتی را برای تغییر رویکرد غربی‌ها و به نتیجه رسیدن این نشست‌ها داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، بر لزوم تغییر سیاست‌ها و استراتژی‌ها کشورهای غربی و اروپایی در ارتباط با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی تأکید کرد و گفت: غربی‌ها به‌دنبال آن بودند که از این گروه‌ها به عنوان ابزار و اهرم فشار در منطقه استفاده کنند، حال این موضوع به ابزاری فشاری بر حکومت و دولت خودشان تبدیل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • asad IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعه پاریس تاسف بار است و محکوم میشود ولی امید وارم سران اروپا صاحب اندک تمدن از خواب غفلت بیدارشوند و به پیروی کورکورانه از امریکابی تمدن و صهیونیزم انگل پایان دهند زیرا نفع چنین عملیات وحشیانه ای فقط متوجه این دو وحشی، نگران و وحشت زده است.
  • جوادي IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تروريسم در هر حالتي محكوم است اما ببيند كه اين اقدام چگونه در حاليكه مذاكرات براي سرنوشت و آينده سوريه در جريان است باعث تغيير دستور كار كه احتمالا به پيروزي طرح ايران منجر مي شد ، شده است . باور كنيد كه سناريوي اين ترور ها هم همچون سناريوي 11 سپتامبر فقط در جهت تقويت اهداف استكبار جهاني است . يكي عقيم كردن طرح هاي مسالمت آميز كه باعث تقويت دولت هاي مردمي مي شود و ديگري حل بحران پناهنده ها بنفع كشور هاي قسي القلب اروپايي . در اين زمينه مهيمان هاي محترم افغاني بايد قدر ايران را بيش از گذشته بدانند .