مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به شرایط خاص کشور نیازمند کاهش نرخ سود بانکی هستیم گفت: شورای پول و اعتبار در این زمینه باید به سرعت و به صورت دستوری اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کند.

شورای پول‌واعتبار هر چه زودتر دستوری نرخ سود بانکی را کاهش دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، عبده تبریزی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید هر چه سریعتر و به صورت دستوری توسط شورای پول و اعتبار کاهش یابد، اظهار داشت: تصمیم‌گیری درباره نرخ سود بانکی باید هر چه سریعتر توسط شورای پول و اعتبار راسا صورت گیرد.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم شرایط برای کاهش نرخ سود را به حال خود رها کرده و آن را به بازار بسپاریم به راحتی امکانپذیر نیست و نیازمند است که این شورا به صورت دستوری اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون مشکل ما کمبود مالی است و نظام بانکی نمی‌تواند به خاطر دلیل یاد شده این مشکلات صنعت ما را از لحاظ مالی تامین کند و برای تامین مالی باید ابتدا مسائل نرخ بهره را حل کنیم.

عبده تبریزی تصریح کرد: مهمترین موضوع برای برون‌رفت از تنگنای بانکی، کاهش نرخ سود بانکی است که البته این موضوع اختلافاتی با سیاست‌های جاری دارد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: همانطور که در سال 2008 کشورهای مختلف دنیا 14 هزار میلیارد دلار پول در اقتصاد تزریق کردند تا توانستند از بحران خارج شوند اما دولت اکنون پول ندارد و نظام بانکی نیز نمی‌تواند پول خرج کند.

وی یادآور شد: چنانچه دولت بخواهد 300 هزار میلیارد تومان به دست طلبکاران دهد و به جای آن اسناد در اختیار آنها قرار دهد سال آینده برای همین کار باید 100 هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود این اسناد بپردازد.

عبده تبریزی گفت: اگر نرخ سود اصلاح نشود، امکان بازپرداخت بدهی‌های دولت محال است و در شرایط فعلی باید به فکر راهکاری برای کاهش نرخ سود بانکی باشیم اما این کاهش نرخ سود حتما باید به صورت دستوری باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: اگر چه 4 دهه است که اقتصاددانان کشور می‌گویند نباید نرخ سود را به صورت دستوری تعیین کرد اما اکنون دولت باید دخالت کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نمی‌توان با نرخ سود فعلی گشایشی در اقتصاد حاصل کرد.

عبده تبریزی گفت: تسهیلات پرداختی به نسبت تولید ناخالص داخلی به 6 درصد رسیده است که این امر نشان می‌دهد که سود بانکی به میزان کافی نمی‌تواند پول خلق کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک مسلمان IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تا رانت خواران با اخذ تسهیلات ارزان قیمت دلالی کنند و بابک های دیگری تولید شود