بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یکشنبه) در حاشیه گروه ۲۰ در ترکیه بر ضرورت تلاش های هماهنگ جهانی برای مبارزه با تروریسم در چارچوب قانون و ملاحظات بشری تاکید کرد.

مبارزه منسجم با تروریسم باید در چارچوب قانون باشد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، شماری از رهبران جهان امروز به منظور شرکت در نشست گروه 20 وارد ترکیه شدند.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در حاشیه این نشست که در شهرستان بلک از توابع شهر ساحلی آنتالیای ترکیه برگزار می شود، از اجماع جهانی در زمینه حل و فصل هرچه سریع تر بحران سوریه که پس از حملات تروریستی فرانسه حاصل شده است، استقبال کرد.
وی همچنین بر لزوم استفاده از شرایط ایجاد شده به عنوان یک فرصت مغتنم برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه تاکید کرد.
بان کی مون با تصریح این که تلاش های منسجم بیشتری برای مبارزه با تروریسم باید اتخاذ شود، تاکید کرد که مبارزه با تروریسم باید با هماهنگی و در محدوده قانون صورت گیرد اما ملاحظات حقوق بشری نیز نباید نادیده گرفته شود.
بان کی مون حملات تروریستی جمعه شب پاریس را وحشیانه توصیف و تصریح کرد که هیچ کشور یا شهری از تهدیدهای تروریسم در امان نیست و جهان نیاز به واکنش قاطع به این مساله دارد.
وی نقشه راه در مورد حل مساله سوریه را که روز شنبه تدوین شد، امیدوارکننده و بلندپروازانه خواند و خواستار اجرای هرچه سریع تر آن برای برقراری آتش بس سراسری در این کشور شد.
دبیر کل سازمان ملل افزود: از شرکت کنندگان می خواهم که با چشم پوشی از اختلاف نظرها راه را برای اجرای آتش بس در سوریه هموار کنند.
وی همچنین سیل اخیر مهاجران به اروپا را بزرگ ترین نمونه آوارگی از زمان جنگ جهانی دوم توصیف کرد و از سران گروه بیست خواست تا در این زمینه اروپا را یاری دهند.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به حوادث تروریستی پاریس گفت: کشتار مردم بی گناه بر اساس ایدئولوژی های منحرف حمله به جهان متمدن است. وی همچنین تاکید کرد که آمریکا شانه به شانه ترکیه و اروپا در پرداختن به مساله سیل مهاجران ایستاده است.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز نشست روز شنبه وین در زمینه سوریه را نشان دهنده درک بهتر جامعه بین المللی از مبارزه مشترک علیه تروریسم دانست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حملات تروریستی اخیر فرانسه مسکو و واشنگن را به هم نزدیک تر خواهد کرد، افزود: جهان در حال تغییر است و حمله پاریس احتمالا میزان اولویت همکاران ما را در واشنگتن و دیگر پایتخت های اعضای ناتو تا حدی تغییر خواهد داد.
این در حالی است که دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: هنوز زود است که درباره نزدیک شدن غرب و روسیه در نتیجه تحولات اخیر سخنی گفته شود.
ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا نیز در حاشیه این نشست اظهار داشت: حملات تروریستی پاریس نباید مانع تلاش ما برای رسیدگی به مساله پناهجویان شود، زیرا مهاجمان پاریس پناهجو نیستند بلکه جنایتکار هستند.
وی تاکید کرد: این دو مقوله جداگانه نباید با یکدیگر مخلوط شوند و نباید به خاطر حملات تروریستی جمعه شب در پاریس برنامه هایی که در زمینه پناهجویان تدوین کرده ایم به هم بریزد.
گروه 20 برخلاف گروه 7 کشور صنعتی غربی تنها از کشورهای پیشرفته و ثروتمند غربی تشکیل نشده بلکه کشورهای در حال توسعه اتحادیه اروپا نیز عضو این گروه هستند.
در گروه 20 علاوه بر هفت کشور پیشرفته صنعتی غربی شامل آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن، کشورهای ترکیه، برزیل، آرژانتین، هندوستان، چین، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، روسیه، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز عضویت دارند و قریب به 75 درصد اقتصاد جهان در دست کشورهای یاد شده است.
ترکیه در سال گذشته ریاست دوره ای گروه 20 را از استرالیا تحویل گرفت و در طول یک سال گذشته نشست های مختلفی در ترکیه با شرکت مسوولین مختلف کشورهای عضو گروه 20 که عمدتا یک گروه فعال در بخش های اقتصادی است، تشکیل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.