گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری: بودجه سال ۹۵ هنوز توسط دولت رونمایی نشده است.

شاید قانون برنامه پنجم تمدید شود

در حاشیه نخستین همایش ملی حقوق و نظام بانکی، محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مجلس با بیان این مطلب در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر زمان ارایه بودجه 95 توسط دولت گفت: آن طور که بنده اطلاع دارم، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمیته های متعددی تشکیل شده و کار را پیش برده‌اند.  وی افزود: بتازگی صحبتی با دکتر دژپسند، معاون بودجه سازمان داشتیم و  وی اعلام کرد، همین هفته در جلسات هیأت دولت کار را شروع می‌کنند.

وی تصریح کرد: گویا قرار است در هیأت دولت کار بررسی کلیات بودجه  شروع بشود و بعد وارد جزییات بشوند. وی ادامه داد: تا همین لحظه هنوز هیچ نکته ای درباره بودجه به مجلس اعلام نشده است و در نشست های مربوط به بودجه معمولا نمایندگان را دعوت نمی کنند.  وی خاطرنشان کرد: تنظیم بودجه یک کار داخلی در دولت است و مجلس می‌تواند در کمیته تلفیق یا صحن هر تغییری انجام دهد. بنابراین در مرحله مقدمات بودجه، نمایندگان دعوت نمی شوند و به همین دلیل ما هم بی اطلاع هستیم. همچنین این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به ارتباط بودجه 95 و برنامه ششم توسعه گفت: مانعی که هست، قانون برنامه ما تا پایان امسال بیشتر اعتبار ندارد و اگر بخواهد دولت اصولی رفتار کند، باید قانون بودجه و لایحه بودجه را مبتنی بر قانون برنامه ششم بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ما  برای سال 95 و سال‌های پس از آن قانون برنامه نداریم. وی گفت: یکی از سناریوها این است که دولت در همین فاصله همزمان با بودجه، لایحه قانون برنامه ششم را بدهد، اگر دولت این کار را انجام دهد، دولت به موقع کارش را انجام داده، اما این فرایند زمان بر است؛ زیرا باید اول برنامه بررسی و تصویب بشود و قانون بودجه مطابق آن تصویب بشود. وی افزود: سناریوی دوم این است که دولت از مجلس تقاضای تمدید کند و قانون برنامه پنجم را یک سال تمدید کند که با یک جلسه این موضوع قابل حل است.

وی اظهار داشت: اگر مجلس همراهی کند و تمدید شود، طبیعی است ما پس از آن همچنان قانون برنامه خواهیم داشت، گرچه قانون جدید نیست و همان قانون قبلی است، اما به هر دلیل قانون برنامه داریم. وی گفت: در این صورت بسرعت می‌شود کار بررسی بودجه را انجام داد و دولت هم انصافا طی یکی دو سال اخیر نشان داده است که به عهد و تکلیف قانونی خودش برای ارایه لایحه بودجه در زمان مقرر پایبند بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.