معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۷۹۰ مدرسه‌ در استان فاقد کتابخانه هستند.

۷۹۰ مدرسه‌ در خراسان رضوی کتابخانه ندارند

به گزارش قدس آنلاین براتعلی منصوریان منطقه خراسان، با بیان اینکه تعداد مدارس فاقد کتابخانه در سال گذشته بیش از این تعداد بوده است، اظهار کرد: هشت درصد مدارس استان فاقد کتابخانه‌ مدارسه‌ای هستند؛ این مدارس نوعا در مناطق کم‌جمعیت روستایی و محروم که به چنین خدماتی نیاز بیشتری دارند، قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه به دلایل گوناگون از جمله بودجه، شرایط، اقتضائات و مشارکت‌های مردمی نتوانسته‌ایم در این مناطق کتابخانه ایجاد کنیم، ادامه داد: در سال گذشته 185 مدرسه استان را کتابخانه‌دار کردیم در سال جاری نیز می‌خواهیم حدود 200 کتابخانه تاسیس کنیم.

92 درصد مدارس استان کتابخانه دارند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: در حال حاضر حدود 92 درصد مدارس استان دارای کتابخانه هستند که تعداد کتاب‌های آنان از 50 کتاب تا چندین هزار است.

منصوریان با بیان اینکه از میان یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در سطح استان 900 هزار نفر عضو کتابخانه هستند، گفت: استقبال دانش‌آموزان از کتابخانه‌ها خوب است، اما آنان موضوعات خاصی را براساس مقطع، جنسیت، شرایط بومی- محلی مدرسه و ... دنبال می‌کنند.

حذف کتابدار از کتابخانه‌های مدارس اقدام خوبی نبوده است

وی ادامه داد: در گذشته یک نفر را به عنوان کتابدار در کتابخانه‌های مدارس داشتیم که نقش هدایت‌گر و مشوق را برای دانش‌آموزان داشت، اما متاسفانه این نقش به دلایلی مانند عدم توسعه ساختاری وزارتخانه که مصوب مجلس است و براساس آن نباید تشکیلات را توسعه دهد و بعضی از سِمت‌ها را ادغام یا واگذار کند، این سِمت حذف شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: بعد از حذف نقش کتابدار اداره کردن کتابخانه‌ها به دانش‌آموزان، اولیاء و تشکل‌های دانش‌آموزی مانند بسیج، انجمن اسلامی و عمدتا شورای دانش‌آموزی واگذار شد.

منصوریان تصریح کرد: نقش دادن به دانش‌آموزان و اینکه آنان در صحنه مدیریت کاری را به عهده بگیرند موضوع بسیار خوبی است، اما به هر حال یک نفر باید در کتابخانه حضور داشته باشد که کتاب متناسب با سن دانش‌آموز و با توجه به موضوع تحقیق او کتاب مناسب در اختیارش قرار دهد و او را راهنمایی کند.

وی ادامه داد: کتابداری یک رشته تخصصی است و نباید با این موضوع سهل‌انگارانه برخورد کنیم که البته در حال حاضر با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه کتابخانه‌های مدارس نیازمند کتاب‌هایی در تمام رشته‌ها هستند، گفت: عمده کتابخانه‌های آموزش و پرورش عمومی هستند، اما 6 کتابخانه موضوعی نیز در استان داریم؛ این کتابخانه‌ها در کانون‌های فرهنگی و مراکز پرجمعیت قرار دارند.

منصوریان تصریح کرد: در چند روز گذشته با توجه به هفته کتاب‌خوانی کتابخانه تخصصی امور تربیتی را با 10 هزار جلد کتاب که صرفا در موضوع امور تربیتی هستند در کانون علم و ادب ناحیه یک آموزش و پرورش افتتاح کردیم؛ معلمان دانش‌آموزان و اولیاء می‌توانند از کتابخانه‌های تخصصی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حدود 16 کتابخانه را به صورت مشارکتی با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اداره می‌کنیم، گفت: در این طرح کتاب‌ها را اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی تهیه می‌کند و آموزش و پرورش فضا در اختیار آنان قرار می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: این فضا دری به خارج از مدرسه دارد که مردم نیز بتوانند در زمان‌هایی که دانش‌آموزان در مدرسه نیستند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته این طرح مشکلاتی را برای ما داشته است به طور مثال کتابی را که امروز مردم امانت گرفته‌اند ممکن است فردا موردنیاز دانش‌آموز باشد؛ این مشکل با افزایش تعداد جلدهای کتاب‌هایی که بیشتر موردنیاز بوده حل شدنی‌ست و در مجموع طرح خوبی بوده است.

منصوریان خاطرنشان کرد: در سال گذشته طرحی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم که براساس ‌آن اداره آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کدام 50 درصد از هزینه‌ها را بر عهده گرفتند و در نهایت 14 میلیون کتاب جدید در سال گذشته به مدارس استان تزریق شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در این طرح حدود یک میلیون و 800 هزار جلد کتاب جدید وارد قفسه‌ کتابخانه‌ها شد.

منصوریان ادامه داد: این‌گونه اقدامات اگرچه خوب است، اما کافی و متناسب با یک میلیون و 300 دانش‌آموز استان نیست به همین دلیل از ناشران درخواست می‌کنیم که به کتابخانه‌های مدارس به صورت ویژه نگاه کنند، با تخفیف ویژه به ما کتاب بدهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آموزش و پرورش حمایت کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در خصوص اقداماتی که در راستای افزایش سرانه مطالعه انجام می‌شود، اظهار کرد: مسابقاتی تحت عنوان مسابقات کتابخوانی مطالعه و تحقیق برگزار می‌کنیم که جزء رشته‌های پرطرفدار مسابقات فرهنگی و هنری است و دانش‌آموزان زیادی در آن شرکت می‌کنند، این مسابقه مراحل مختلف مدرسه‌ای، منطقه‌ای، شهرستانی و کشوری دارد.

سرانه مطالعه قشر دانش‌آموز نسبت به قشرهای دیگر خوب است

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه قشر دانش‌آموز نسبت به قشرهای دیگر خوب است، اما توقع ما بیشتر از این است، گفت: آمار کتابخانه‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان از کتاب‌ها به خوبی استقبال می‌کنند.

منصوریان خاطرنشان کرد: اگر شرایط را فراهم کنیم بچه‌ها به سمت مطالعه کشش خوبی دارند؛ اگرچه که کتاب خوب در حوزه کودک و نوجوان، نمایشنامه و رمان متناسب با سن نوجوانان کم داریم، تصویر سازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیازمند خلاقیت جدیدی است همچنین قیمت کتاب‌های کودکان و نوجوانان نسبتا بالا است.

وی ادامه داد: اگر مشکلات حل شود و نهادهایی به جز آموزش و پرورش که در این زمینه اقدامات تشویقی انجام می‌دهند به ما کمک کنند، امیدواریم که به افزایش سرانه کتابخوانی منجر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.