قدس آنلاین_ سارا آویشی_ استاد دانشگاه مونت ‌پلیه فرانسه با اشاره به تحولات اخیر کشور فرانسه، گفت: گردشگری فرانسه دستخوش این تحولات نشد و تنها 10 درصد گردشگران کاهش یافتند.

گردشگری فرانسه دستخوش حوادث اخیر این کشور نشد/ تبلیغات سوء ،گردشگری ایران را با چالش مواجه کرده است

به گزارش قدس آنلاین نشست علمی بررسی تجارب کشور فرانسه در گردشگری پایدار ظهر امروز با حضور پروفسور دومینیک کروزه استاد دانشگاه مونت ‌پلیه فرانسه و کارشناسان حوزه گردشگری در محل سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

علت برگزاری این نشست استفاده از تجارب کشور فرانسه در جذب گردشگر بوده که سیاست‌های اعمال شده از سوی این کشور سبب موفقیت و الگو قرار گرفتن این کشور شده است.

فرانسه سال‌ها به‌عنوان یک کشور موفق در زمینه گردشگری مطرح است که تمرکز اصلی این کشور نیز بر روی بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار فراوان است.توریسم ورزشی، سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و جاذبه‌های فراوان از عوامل موفقیت کشور فرانسه در جذب توریست هستند. علاوه بر این، دولت فرانسه نیز اقدامات فراوانی برای توسعه این بخش انجام می‌دهد.

تبلیغات سوء گردشگری ایران را با چالش مواجه کرده است

به گفته استاد دانشگاه مونت ‌پلیه فرانسه بهبود گردشگری مستلزم ایجاد تصویر مثبت در عرصه بین‌المللی است.

از دیدگاه دومینیک کروزه تصویر منفی که از کشور ایران در دنیا شکل گرفته و تبلیغات سوئی که علیه این کشور در دنیا وجود دارد یکی از علت‌هایی است که گردشگری ایران را با چالش جدی مواجه کرده است.

کروزه معتقد است منابع انسانی ناکارامد، بحران آب و همچنین تصویر منفی که از کشور ایران در دنیا وجود دارد سبب بروز این چالش‌ها شده است که برای ارتقای گردشگری ایران این چالش‌ها باید از میان برداشته شود.

وی می‌گوید: ایران همانند کشور برزیل می‌تواند با برگزاری رویدادهای بزرگ این تصویر منفی را از بین ببرد و گردشگران را مجذوب خود کند.

کروزه منابع انسانی در ایران را زیاد عنوان می‌کند اما از ناکارآمدی آنان سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: فرایند گردشگری در ایران باید به‌روز شود و این کشور به سمت گردشگری الکترونیک گام بردارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت حوزه گردشگری، اظهار می‌کند: ایران برای مدیریت گردشگری باید به سمت تمرکز‌زدایی حرکت کند.

استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه به ساختار گردشگری در کشور خود اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری در کشور فرانسه در سه سطح دولت، افراد حرفه‌ای و مقامات منطقه‌ای و ناحیه‌ای انجام می‌شود.

کروزه گسترش گردشگری در سطح بین‌الملل و کنترل استانداردهای گردشگری در سطح ملی را از وظایف دولت می‌داند و بیان می‌کند: افراد حرفه‌ای در کشور فرانسه فعالیتشان در این زمینه نسبت به اکثر کشورها نظیر آلمان کمتر است.

وی تصریح می‌کند: در کشور فرانسه دولت موظف به ارتقاء گردشگری در سطوح بین‌المللی است اما امروز نقش دولت در این زمینه کاهش پیدا کرده و تنها برخی مقامات محلی در این زمینه نقش دارند و سایر فعالیت‌ها را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

استاد دانشگاه مونت‌ پلیه فرانسه به مسئله برندسازی تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر استانداردسازی و برندسازی ما به دنبال غیرفصلی کردن گردشگری هستیم تا از گردشگری انبوه فاصله گرفته و از تجمع گردشگران در یک نقطه بکاهیم.

کروزه اضافه می‌کند: وظیفه اصلی گردشگری بر عهده مقامات منطقه‌ای و ناحیه‌ای است که این مقامات نمایندگان دولت هستند و قدرت اجرایی دارند.

وی با بیان اینکه سه چهارم گردشگری در کشور فرانسه در فصل تابستان انجام می‌شود، تاکید می‌کند: ما به دنبال این هستیم تا برنامه‌ریزی‌های گردشگری را به سمت غیرفصلی شدن ببریم تا در دیگر ایام سال نیز شاهد ورود گردشگر به کشور باشیم.

گردشگری فرانسه دستخوش حوادث اخیر ؛تنها 10 درصد گردشگران کاهش یافتند

کروزه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان حوزه گردشگری مبنی بر اینکه حوادث اخیر کشور فرانسه به چه میزان گردشگری این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، می‌گوید: تاثیر این حوادث بر صنعت گردشگری سایر کشورها نظیر مصر بیشتر از فرانسه است زیرا در سال 1995 در فرانسه اتفاقاتی مشابه این حادثه رخ داد اما گردشگری دستخوش تحولات بسیار نشد.

استاد دانشگاه مونت ‌پلیه فرانسه ادامه می‌دهد: با این وجود پیش‌بینی ما این است 10 درصد از گردشگران بین‌المللی و پنج درصد از گردشگران ملی در نتیجه وقوع این حادثه کاهش پیدا کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از کارشناسان این حوزه در ارتباط با کیفیت و درجه‌بندی هتل‌ها در کشور فرانسه، بیان می‌کند: در فرانسه دولت مسئول کنترل کیفیت هتل‌ها بوده اما طبق قانون‌گذاری‌های جدید این اختیار قرار است به مناطق واگذار شود.

کروزه خاطرنشان می‌کند: درجه‌بندی هتل‌ها در کشور فرانسه نیز در اختیار دولت بوده که امروز مناطق عهده‌دار این وظیفه هستند.

استاد دانشگاه مونت ‌پلیه فرانسه چینی‌ها و آلمانی‌ها را بیشترین گردشگرانی می‌داند که به فرانسه می‌آیند و بیان می‌کند: از سال 1990 در زمنیه میزان جذب گردشگر رتبه نخست را داشته‌ایم اما از نظر درآمد گردشگری سوم هستیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در این مراسم از گردشگری کشور ایران و استان خراسان رضوی می‌گوید و بیان می‌کند: ایران جزء 10 کشور اول جهان از نظر برخورداری از جاذبه‌های گردشگری است و در ایران 32 هزار منطقه تاریخی و صدها هزار اثر تاریخی مکشوفه وجود دارد که این مسئله نشاندهنده توانمندی ما در حوزه میراث فرهنگی است.

سید علی‌اکبر شمسسیان عنوان می‌کند: فهرست میراث یونسکو در ایران شامل 19 مکان است که تمام مکان‌ها فرهنگی هستند.

49 اثر ایرانی در نوبت ثبت جهانی یونسکو هستند

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر مکان‌های ثبت شده 49 اثر از کشور ما در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار دارند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به گردشگری شهر مقدس مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: مشهد دومین کلانشهر ایران است که 147 اثر تاریخی و 42 نقطه باارزش گردشگری دارد.

شمسیان یادآور می‌شود: مشهد در سال 2010 از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 معرفی شد و در سال 2014 تعداد پنج میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شدند که بیشتر آنان گردشگران مذهبی بوده‌اند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در ارتباط با میزان ورود گردشگر به شهر مقدس مشهد، یادآور می‌شود: در چهار ماهه نخست امسال 16 میلیون گردشگر و زائر داخلی و 503 هزار گردشگر خارجی به شهر مشهد وارد شده‌اند.

وی عنوان می‌کند: 50 درصد از گردشگران خارجی زیارتی هستند و بیشتر مقاصد گردشگری مذهبی داخلی و خارجی شهرهای مشهد، قم و شیراز است.

با وجود صحبت‌های این افراد این سوال مطرح است که استفاده از تجارب گردشگری کشور فرانسه تا چه میزان برای کشور ایران مفید است؟ و اینکه چه شباهتی میان دو کشور از لحاظ مسائل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که بتوان از تجارب کشور مورد نظر استفاده کرد و آیا با در نظر گرفتن شباهت‌ها و تفاوت‌های دو کشور باز هم می‌توان از تجارب کشور فرانسه به عنوان الگوی موفق در حوزه گردشگری استفاده کرد یا خیر؟

برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ کارشناسان حوزه گردشگری حاضر در نشست رفتیم تا نظر آنان را در این رابطه جویا شویم. کارشناسانی که سخنان استاد دانشگاه مونت‌پلیه فرانسه را شنیده‌اند و حال می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد در گفت‌و گو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار می‌کند: برگزاری چنین نشست‌هایی موجب ایجاد تعادل و تضارب آرا شده است.

برگزاری این نشست‌ها صرفا برای الگوبرداری نیست

مریم طبسی ادامه می‌دهد: برگزاری این نشست‌ها صرفا برای الگوبرداری نیست بلکه تطبیق است همچنان که قطعا استفاده از تجارب دومین کلانشهر مذهبی جهان در سایر کشورها حتی کشورهای پیشرفته اندوخته‌ای برای کشور ایران است.

وی برگزاری این نشست‌ها را در سطح ملی تاثیرگذار می‌داند و بیان می‌کند: تاثیرگذاری زمانی روی می‌دهد که برگزاری این نشست‌ها راهبردی و عملیاتی باشد که فرصت‌های زیادی در زمان‌های متمادی می‌طلبد.

 جهان سومی بودن تا کی؟

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد تاکید می‌کند: این مسئله خود یک تهدید بزرگ برای ما و یک فرصت جذب برای کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها است.

طبسی با انتقاد می‌گوید: تا چه زمانی قرار است ما خود را با این همه پتانسیل و ظرفیت گردشگری که داریم جهان سومی بدانیم.

عضو اتحادیه هتل‌آپارتمان داران مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان می‌کند: ارتباطات فرهنگی اجتماعی میان ملت‌ها اقدام بسیار مناسبی است و استفاده از دانش فعالیت‌های اجتماعی سایر کشورها می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.

حسین اسدزاده تاکید می‌کند: استفاده از تجارب کشوری همانند فرانسه که به قانونمند بودن معروف است می‌تواند به گردشگری ما کمک کند.

گردشگر فرانسوی و گردشگر ایرانی از باور و فرهنگ یکسان برخوردار نیستند

وی ادامه می‌دهد: اما سوال اینجا است که آیا گردشگر فرانسه و گردشگری که از ایران بازدید می‌کنند از یک باور و فرهنگ یکسانی برخوردار هستند؟ قطعا اینگونه نیست و باورهای دینی و مذهبی ما کاملا با کشور فرانسه متفاوت است.

اسدزاده با بیان اینکه ما به هر حال در زمینه گردشگر و توریست محدودیت‌هایی داریم، می‌گوید: این محدودیت‌ها برای کشور فرانسه ممکن است وجود نداشته باشد؛ بنابراین ما باید سیستم مدیریتی خود را طوری ارتقا دهیم که اولا در تضاد با باورهای مذهبی ما نباشد و دوما مدیریت را به سویی سوق دهیم که بتوانیم به استانداردهای روز دنیا در صنعت گردشگری نزدیک شویم.

عضو اتحادیه هتل‌آپارتمان داران مشهد تصریح می‌کند: به هر حال این رفت و آمدها بدون دستاورد نیست ولی باید به سمتی برویم که چالش‌های موجود در صنعت توریست ایران را برطرف کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.