قدس آنلاین- تبریز: معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش ۱۰ - ۱۵ درجه‌ای دما در نیمه شمالی کشور از جمعه تا یکشنبه هفته آینده، احتمال یخ‌زدگی و آسیب‌دیدن محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

هشدار به کشاورزان آذربایجان‌شرقی به دلیل افت ۱۵ درجه‌ای دما/ ادامه یافتن کاهش محسوس دما تا اواسط هفته آینده

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد اشجعی اظهار داشت: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جوی ناپایدار طی سه رو آینده است که فعالیت سامانه بارشی موجب افزایش ابر، وزش باد در برخی نواحی بارش باران و برف و گاهی غبار یا مه است که تا اوایل هفته آینده تدوام خواهد داشت.

وی افزود: شدت فعالیت سامانه بارشی در روزهای پنج‌شنبه 12 و جمعه 13 آذر بیشتر بوده و به سبب شدت بارش‌ها احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود.

اشجعی گفت: این سامانه بارشی که با کاهش دما همراه خواهد بود بارش برف، وزش باد (کولاک برف)، پدیده مه و یخبندان و اختلال در تردد جاده‌های مواصلاتی استان پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: کاهش محسوس و قابل ملاحظه‌  دما (15- 10 درجه سانتی‌گراد) تا اواسط هفته آینده تداوم خواهد داشت.

وی توصیه کرد تمهیدات لازم برای جلوگیری و کاهش خسارات احتمالی در این رابطه به عمل آید.

مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به تسریع در برداشت محصول چغندر قند و پوشاندن چغندرهای دپو شده، افزود: محتویات داخل سم پاش‌ها تخلیه شود و در شمال و شمال غرب کشور نسبت به ترمیم نایلون‌ها و شیشه‌های سالن‌های تولید گلخانه‌ها و تهویه و تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ و انبارها اقدام شود.

وی با توجه به وضعیت جوی پیش‌بینی شده به فعالان عرصه کشاورزی توصیه نمود: از انجام عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی در روزهای پنج‌شنبه تا جمعه به دلیل بارش و وزش باد خودداری کنند، کندوهای زنبور عسل به مناطق زمستان گذران انتقال داده شود، از سیستم‌های آبیاری تحت فشار مراقبت شده و گلخانه‌داران و مرغداری‌ها نسبت به ذخیره سوخت کافی اقدام نمایند.

این مسئول با توجه به کاهش نسبی دما و وزش باد در اواخر هفته جاری در استان آذربایجان شرقی گفت: از پنج‌شنبه تا اوایل هفته آینده از صید ماهی در استخرها و دریا خودداری شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.