قدس آنلاین: هرکس به نوعی با ارباب خویش ارتباط برقرار کرده بود و این ستون‌ها را عاشقانه می‌شمرد و هرگز خستگی راه را احساس نمی‌کرد و منتظر رسیدن به آخرین ستون که به حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع) می‌رسید بود و لحظه شماری دیدن حرمین شریفین کربلای معلی را می‌کرد.

حال و هوای زائران حسینی در کربلای معلی

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه اربعین حسینی سفرعاشقانه عزاداران حسینی با پای پیاده از نجف اشرف به سمت کربلای معلی آغاز شد، مسیری که 80 کیلومتر مسافتش است و عمود اولش حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) و عمود آخرش حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع) است، مسیری 1452 ستون دارد و زائران حسینی زیارات امین‌الله، جامعه کبیره، حضرت ابالفضل العباس(ع)، عاشورا، اربعین، حرز حضرت زهرا(س) و دیگر زیارات سفارش شده را در مسیر منتهی به حرم‌های مطهر قرائت می‌کردند.

پیاده روی فرصت خوبی است برای ذکر گفتن بود و این سفر از معدود فرصت‌های عزاداران حسینی برای خواندن زیارت عاشورای کامل با صد لعن و صد سلام در مسیر پیاده روی بود و هرکس به نوعی با ارباب خویش ارتباط برقرار کرده بود و این ستون‌ها را عاشقانه می‌شمرد و هرگز خستگی راه را احساس نمی‌کرد و منتظر رسیدن به آخرین ستون که به حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع) می‌رسید بود و لحظه شماری دیدن حرمین شریفین کربلای معلی را می‌کرد.

شیرین‌ترین لحظه سفر زمان رسیدن به آخرین ستون یعنی ستون 1452 و دیدن گنبد طلایی حضرت ابلافضل العباس(ع) بود که خستگی را از تن تک تک عاشقانی که با پای پیاده مسیر 80 کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را پیمودند در می‌آورد و اشک‌ها جاری شده بود و هرکسی حاجتی داشت و ضمن دعا برای رسیدن به حاجات خود از التماس دعای تمامی کسانی به او التماس دعا گفتند غافل نشد.

زیارت ارباب کمی آدابش با دیگر زیارات فرق دارد، ارباب وقتی زائرش می‌رسد او را همانگونه که هست می‌طلبد و عاشقان به محض ورود به کربلای معلی به سمت حرمین شریفین مشرف شدند و اول به حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع) مشرف شدند و پس از کسب اجازه از ایشان به سمت حرم ارباب بی کفن حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) مشرف شدند.

تمام مسیر و سطح شهر مقدس کربلای معلی پر از موکب بود، عراقی‌ها واقعاً در این مواقع سنگ تمام می‌گذارند به ویژه در ایام اربعین حسینی که به واقع در بحث پذیرایی از زوار امام حسین(ع) از یکدیگر سبقت می‌گیرند و همه نوع خوراکی، محل اسکان، دستشویی، حمام، مشت و مال، انواع نوشیدنی، انواع دارو و غیره مشاهده می‌شد.

در طول مسیر با هرکدام از زائران که می‌خواستیم هم کلام شویم، در حال و هوایی عجیب قرار داشتند و امکان برقراری ارتباط با آنها به خوبی میسر نشد و حتی همین وضعیت به وجود آمده هم خبرنگاران را تحت تأثیر قرار داده بود و نمی‌توانستند آنگونه که باید حال و هوای این سفر را توصیف کنند.

این سفر حال و هوایی متفاوت دارد که قابل توصیف نیست و برای عاشقان حسینی قابل درک نیست مگر آنکه خودشان با پای پیاده این مسیر را بپیمایند.

با وجود تهدیدات داعش اما بازهم دیدیم که عاشقان حسینی از جای جای دنیا در اجتماع عظیم اربعین حسینی در کربلای معلی حاضر شدند و با حضور بیش از 27 میلیون نفر از زائران عزادار که بیش از 3 میلیون نفر آنها ایرانی‌ها بودند و از این تعداد نیز تعداد قابل توجهی از خراسان رضوی بودند نماد عقلانیت اسلام به نمایش درآمد، برعکس آنچیزی که داعش اسلام را در خشونعت، خون‌خواری و کشت و کشتار معرفی کرده است.

حال برنامه‌های اربعین حسینی در کربلای معلی به پایان رسیده، عزاداران خود را برای موج دوم این سفر که حرکت پیاده عاشقان رضوی به سمت بارگاه منور رضوی است آماده می‌کنند، گویی خستگی راه نجف به کربلا برایشان معنا ندارد و می‌خواهند هماهنگونه که مسیر نجف تا کربلا را به عشق امام حسین(ع) پیمودند، در موج دوم این حرکت عظیم مسیر قدمگاه امام رضا(ع) تا حرم مطهر رضوی را به عشق حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بپیمایند.

اکنون نوبت میزبانی شایسته ایرانی‌ها و به ویژه خراسانی‌ها از زائران پیاده رضوی است و باید همانند عراقی‌ها که در بحث میزبانی از زائران پیاده حسینی سنگ تمام گذاشتند میزبانی شایسته‌ای داشته باشیم، موضوعی که تحقق آن نیازمند تلاش و همت مضاعف تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و خصوصی و همچنین عموم مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را می‌طلبد.

به امید آنکه حضور پررنگ و میزبانی شایسته‌ای که در کربلای معلی مشاهده شد در مشهد مقدس هم به خوبی نمایان باشد و بتوانیم به خوبی از میهمانان امام رضا(ع) میزبانی کنیم.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.