استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای تأمین مسکن استان اظهار داشت : روستا ضامن تولید و صیانت از بخشی از اشتغال در کشور است که متأسفانه امروز بخش عمده این جمعیت مولد از متن به حاشیه سوق داده شده است .

روستا، محور آغازین اقتصاد مقاومتی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان جلسه شورای تأمین مسکن استان به ریاست استاندار و با حضور مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استانداری برگزار شد

استاندار در این جلسه روستا را محور توسعه عنوان کرد وافزود : امروز در شرایطی هستیم که سطح مطالبات در روستاها ارتقاء یافته  و این مطالبات در رده مطالبات شهری قرار گرفته است  که این موضوع ناشی از افزایش آگاهی و دانش و سطح سواد جمعیت روستایی است که می توان از آن به عنوان سرمایه اجتماعی یاد کرد .

مهندس هاشمی بر توسعه همه جانبه روستا تأکید کرد و افزود :صرفا توسعه کالبدی روستا جوابگوی سطح مطالبات نیست چراکه تفاوت و تنوع در سطح مطالبات وجود دارد .

  مهندس علی اوسط هاشمی  اظهار داشت : 51% جمعیت استان سیستان و بلوچستان جمعیت روستایی است وبه اقتضای وسعت و  پراکندگی جمعیت روستایی استان ، برگزاری همایش توسعه روستا  در این استان ضرورت دارد .

وی افزود : سهم روستا را در برنامه ششم  توسعه کشور باید متفاوت و جدی  ببینیم چرا که اگر            می خواهیم روستا را به عنوان کانون ماندگاری و منشاء تولید ببینیم باید متفاوت از گذشته به نقش روستا بیندیشیم .

 استاندار همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار اجرای  برنامه عدالت آموزشی در این استان همانند سایر نقاط کشور شد و افزود : دراستان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل در مقایسه با آمار کشوری را داریم که بدلیل پراکندگی روستا و بعد مسافت  امکان ادامه تحصیل از فرزندان این استان سلب می شود .

این مقام عالی افزود : در حال حاضر تعداد بیش از 1200 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که این آمار تهدید است و اگر تدبیر نشود مهاجرت به حاشیه شهرها و افزایش جمعیت حاشیه نشین را اجتناب ناپذیر خواهد کرد .

در ادامه این جلسه رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور  اظهار کرد: 347 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر سهميه بنياد مسکن انقلاب اسلامی است که پيشرفت بسيار خوبی دارد.

این مسئول ادامه داد: 82 درصد از این واحدها افتتاح شده و مابقی نيز در نوبت تحویل هستند. وی با بيان اینکه عملکرد مسکن روستایی سيستان و بلوچستان به نسبت سایر استانها به دليل شرایط و موقعيت آن پایين تر است٬ گفت: توجه به مسکن روستایی در این منطقه در اولویت قرار دارد .

تابش افزود: تا افق 1405 باید 70 درصد منازل روستایی کشور را مقاوم سازی کنيم که برش استانی هر منطقه نيز تهيه شده است . رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامی٬ همکاری بيشتر بانکهای عامل برای پرداخت تسهيلات 15 ميليون تومانی به متقاضيان را خواستار شد و بيان کرد: امسال در کنار این تسهيلات برای استانهای محروم از طریق حساب 100 نيز اعتبار گذاشته شده تا افراد تحت پوشش نهادهای امدادی را بتوانيم حمایت کنيم٬ سقف این تسهيلات نيز سه تا پنج ميليون تومان است.

این مسئول با تاکيد بر تامين آب و برق 247 واحد مسکن روستایی سيرکان و 108 واحد روستایی راسک٬ ادامه داد: اعتبار تهيه طرح هادی روستایی 600 روستا در سيستان و بلوچستان تامين شده و 700 روستای باقی مانده را نيزمی توان با همکاری مسئولان استانی و با استفاده از اعتبارات مشارکتی  اجرا کرد .

وی گفت: برای روستاهای شهرستان چابهار که همجوار با منطقه آزاد  هستند می توان  با منطقه آزاد  به توافق رسيد و با مشارکت آنها و بنياد مسکن مشکل مسکن روستایی و طرح هادی آن منطقه را نيز برطرف کنيم.

تابش گفت: برای روستاهای مرزی نيز سازمان مدیریت و برنامه ریزی می تواند از محل ماده 10 و 12 مبلغی برای این موضوع اختصاص دهد .

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامی افزود: روستاهای دارای جاذبه های گردشگری نيز باید احصاء شده و ميراث فرهنگی و گردشگری و  بنياد مسکن  به صورت مشترک اعتبار  لازم را برای برطرف شدن مشکلات این روستاها اختصاص دهند .

--

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.