مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برف و یخ زدن تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی استان حیات وحش استان را دچار مشکل کرد.

زیستگاه‌های آبی آذربایجان غربی یخ بست/حیات وحش در خطر تلف شدن

پرویز آراسته در گفتگو با مهر، با بیان اینکه بارش سنگین و بی سابقه برف و در پی آن برودت هوا در سطح استان موجب یخ بستن تالاب ها و کلیه زیستگاه های آبی شده است افزود: در این راستا با یخ بستن زیستگاه های آبی استان هم اکنون مشکلاتی زیادی برای حیات وحش به خصوص پرندگان بوجود آمده است.

وی ادامه داد: با حاکم شدن سرما و یخبندان و با توجه به بارش برف و یخ بستن کلیه زیستگاههای آبی و تالابهای استان، احتمال گرسنه ماندن و تلف شدن پرندگان مهاجر و بومی این آبگیرها وجود دارد.

آراسته با بیان اینکه سرمای زمستان می تواند تاثیر بسیار مهمی در حفظ و بقای حیات وحش و جلوگیری از تلفات در جمعیت پرندگان بومی و مهاجر داشته باشد تاکید کرد: لازم است که شهروندان در این روزهای سخت و زمستانی به یاری حیات وحش شتافته و با پخش دانه و مواد غذایی از تلف شدن آنها جلوگیری کنند.

وی یاد آور شد: دانه پاشی و پخش مواد غذایی برای پرندگان و سایر حیوانات وحشی در روزهای برفی و سرد فصل زمستان می تواند تاثیر بسیار مهمی در حفظ و کمک به حیات وحش و عدم بروز تلفات در جمعیت پرندگان بومی و مهاجر داشته باشد.

آراسته از شکارچیان خواست در این روزها که پرندگان با کمبود مواد غذایی مواجه و به مناطق نزدیک تر شهری و روستایی و یا حاشیه ابگیرها و تالابها پناه آورده اند، از شکار این مخلوقات الهی خودداری کنند.

مدیرکل محیط زیست آذربایچان غربی همچنین از شهروندان و اعضای تشکل های مردمی نیز درخواست کرد تا در صورت تمایل در کمک به وحوش و پخش دانه و مواد غذایی در تالابها و حاشیه رودخانه ها اداره کل حفاظت محیط زیست را یاری کنند.

آراسته با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی تالاب های استان به خصوص نخستین سایت پرنده نگری کشور در مهاباد یخ بسته است گفت: یخ بستن سطح تالاب کانی برازان مهاباد باعث شده که پرندگان مهاجری که تازه وارد این منطقه می شوند، توقف های بسیار کوتاهی در این تالاب داشته باشند و پس از چند ساعت استراحت دوباره به کوچ خود به مناطق جنوبی تر ادامه دهند.

آذربایجان غربی با دارا بودن ۳۰ تالاب فصلی و دایمی یکی از مهمترین زیستگاه ها و مکان امنی برای پرندگان مهاجر به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.