گروه سیاسی/ مجید مردانیان از صبح روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در وزارت کشور و فرمانداری‌ها آغاز شده و تا ۲ دی ادامه می‌یابد.

روزهای سـرد ، ثبت نام هـای داغ

معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی بینش سیاسی، اجتماعی و آشنایی با مسایل روز، اجتهاد درحدی که قدرت استنباط بعض مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، از جمله شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به موجب ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان است.

 

 وزیر کشور: ایران حکومت مبتنی بر آرای مردم است

عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین دقایق آغاز ثبت نام از نامزدهای نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ستاد انتخابات کشور گفت: امروز شاهد امر بسیار مهم و سرنوشت ساز هستیم که نشان از یاد و نام رهبر کبیر انقلاب، شهدای عزیز و مجاهدت ملت ایران است.

وی افزود: با این مجاهدت ها تحقق اهداف عالی اسلام در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آرای مردم شاهد هستیم و بار دیگر مقدمات مشارکت و انتخاب آنان در حوزه خبرگان رهبری فراهم است.

وی همچنین با تأکید بر تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان افزود: با شورای نگهبان به عنوان ناظر در انتخابات در سال همدلی و همزبانی تعامل سازنده ای داشته ایم.

 

 سید احمد خاتمی: آمده ایم تا وظیفه خود را انجام بدهیم

آیت الله سید احمد خاتمی پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: نظام اسلامی یک امانت است و ما آمدهایم تا وظیفه خود را انجام دهیم و به نوعی خود را در معرض انتخاب بگذاریم.

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری درباره نظارت بر رهبری در قانون اساسی گفت: در متن قانون اساسی کلمه نظارت نیامده و اگر قانونگذار مسأله نظارت را توجه داشت، حدود و ثغور را هم بیان میکرد. وی افزود: اگر منظور آقایان از نظارت مچگیری است، کمیسیون تحقیق خبرگان در دورههای مختلف وظیفه خود را انجام داده و به این باور رسیده که تنها شخصی که شایسته رهبری در شرایط کنونی است، حضرت آیتالله خامنهای است.

آیت الله خاتمی درباره حضور نامزدهای زن برای حضور در انتخابات خبرگان گفت: فقهای شورای نگهبان برای حضور زنان در این مجلس تصمیمگیرنده هستند و ابراز نظر بنده در این زمینه تأثیری ندارد.

 

 سید حسن خمینی: مستقل وارد انتخابات شدم

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی روز جمعه پس از ثبت نام در پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: امام راحل همواره ما را به حفاظت از انقلاب تشویق کردند و ما تا نفس داریم در این مسیر گام بر خواهیم داشت. امام به ما آموخت که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی باید از همه چیز گذشت و ما نیز همین راه را خواهیم رفت. وی گفت: هیچ راهی نیست، جز اینکه جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد را حفظ کنیم.

سید حسن خمینی افزود: برای احترام به ملت شریف ایران و مردم تهران خود را در معرض رأی آنان قرار دادم؛ البته گروهی از نامزدی من استقبال کردند. گروهی دیگر آن را نقد کردند و دسته سوم این تصمیم را نشانه نوعی شکاف در فضای سیاسی جامعه تعبیر کردند. این تنوع دیدگاه ها نشان زنده بودن جامعه است.

 

 آیت الله امجد: خبرگان در راستای تقویت ولایت فقیه است

آیت الله  امجد با اشاره به اینکه خود را سیاسی نمی دانم، گفت: خودم را سیاسی نمی دانم، اما در حال حاضر بنا به وظیفه خود و سفارش بزرگان عالم سیاست وارد صحنه شدم. من به صورت مستقل حضور پیدا کرده ام.

وی افزود: خبرگان در راستای تعهد به ولایت فقیه و برای تقویت این نهال است.

 

 نخستین داوطلب زن از حوزه انتخابیه تهران

خانم عصمت سوادی به عنوان اولین زن در انتخابات خبرگان رهبری، صبح پنجشنبه ثبت نام کرد. عصمت سوادی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، معاون فرهنگی سابق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و دکترای فقه و مبانی حقوق است.

 

 مجلس در انتظار ورودی های جدید

ثبتنام داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ازامروز، شنبه 28 آذر آغاز میشود و تا 4 دی ادامه خواهد داشت. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.