جامعه/ محمد رضایی: حال هوا هر روز بد‌تر از دیروز می‌شود. مدیریت در پاکسازی هوا، گره خورده است و کسی به فکر گنجشک‌های دود زده شهر و ریه‌های دردمند بیماران تنفسی و قلبی نیست. کلاغ‌ها سال‌هاست از شهر گریخته‌‌اند و دیر یا زود گنجشک‌ها هم شهرمان را ترک خواهند کرد. ترافیک هزار توی شهری و آلودگی هوا، معضل اساسی زندگی در کلانشهر‌هاست، ولی مدیران شهری و مسؤولان دستگاه‌های دولتی با علم به آلودگی بیش از پیش خودرو‌ها و کارخانجات حاشیه شهر‌ها، تنها شعار می‌دهند و بیلان کار منتشر می‌کنند.

درد «آلودگی هوا» درمان ندارد؟ کلاغ‌ها رفتند حالا نوبت گنجشک‌هاست

  غفلت دولت از کاهش آلاینده‌ها
کار‌شناسان معتقدند، دولت و سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی هوای پاک و محیط سالم برای زندگی، به امور اجرایی روزمره و سیاسی مشغول شده و برای مقابله جدی با آلودگی هوا، جلوگیری از فعالیت صنایع ضد محیط زیست، تولید موتورسیکلت‌ها و خودروهای آلاینده و بنزین استاندارد، عزم جدی ندارد.
شهرداران کلانشهر‌ها می‌گویند، دولت سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و شهروندان را با آلودگی هوا تنها گذاشته است. از سوی دیگر دولت، شهرداری‌ها را به دلیل افزایش بی‌رویه ساخت و ساز، در آلودگی هوا مقصر می‌داند و مردم مانند همیشه بیشترین هزینه را می‌پردازند.
 بر اساس قانون، پلیس راهور نباید اجازه بدهد خودروهای فرسوده در کلانشهر‌ها تردد کنند، اما هنوز شاهد تردد خودروهایی با بالا‌تر از ۲۵سال و کامیون‌‌هایی بالای ۴۰سال در شهر‌ها هستیم که به طور مستمر هوا را آلوده می‌کنند.

 بی‌خیال معاینه فنی!
دکتر ابوالقاسم سرابی، مدرس دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر کنترل کیفیت هوا در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: معاینه فنی، مصوبه هیأت دولت است و باید اجباری شود، ولی در این زمینه با بی‌خیالی برخی افراد در سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد سوخت و وزارت کشور مواجهیم.  وی می‌افزاید: اگر در دولت گذشته کمک به شهرداری‌ها براساس قانون اختصاص می‌یافت، مشکل به این حد نمی‌رسید. البته باید از یکی از کارهای خوب، فراموش نکنیم و آن هم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بود که البته در این دولت تعطیل شده است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه مردم مجبور به سوار شدن خودروی فرسوده هستند، خاطرنشان می‌کند: پیش‌تر برای واردات خودروی خارجی باید حداقل سه دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد و این الزام‌آور بود، ولی هم اکنون این قانون زیست محیطی فراموش شده است. به نظر می رسد، هم اینک بحث از رده خارج کردن خودروها برای دولت اولویتی ندارد.
  مسأله خودروهای فرسوده
به گفته دکتر سرابی، برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید عزم ملی ایجاد شود و ستاد حمل و نقل و سوخت و وزارت راه و شهرسازی و نیز وزارت کشور دوباره به میدان بیایند، وگرنه روز به روز با مشکلات زیست محیطی بیشتر و افزایش بیماری‌ها روبه‌رو خواهیم بود.
مشاور کمیته محیط زیست وزارت کشور در ادامه می‌گوید: غلظت آلودگی هوای تهران هفته گذشته در بد‌ترین شرایط؛ یعنی هفت برابر آلوده‌تر از حد مجاز بود. هوایی که تهرانی‌ها نفس کشیدند، به دلیل تردد وسایل نقلیه فرسوده بود، برای همین افزایش مراجعان به بیمارستان‌ها را شاهد بودیم.
عضو مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم می‌افزاید: بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها‌، کلانشهرهای دیگر چون مشهد و اصفهان نیز شاهد هوای ناسالم بودند و پایتخت هم شدید‌ترین وارونگی هوای سال را در شرایط اضطراری شاهد بود. به طوری که شاخص  ۱۸ ایستگاه سنجش تهران از مرز ۱۵۰ گذشت، اما اقدام اثربخشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها شاهد نبودیم.

  بحران گرانی ماسک تنفسی
دکتر فریماه امینیان، فوق تخصص بیماری‌های ریوی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: طبق قانون، دولت برای حفظ جان شهروندان مسؤول است، اما متأسفانه در مقطع کنونی بویژه در روزهای اخیر بیشتر بی‌مسؤولیتی دیده‌ایم تا مسؤولیت‌پذیری و قیمت یک ماسک تنفسی تا پنج هزار تومان رسیده است.
 وی با بیان اینکه بازار سیاه ماسک به دلیل شیوع آنفلوانزا و آلودگی هوا ایجاد شده است، می‌افزاید: گرچه مسؤولان سازمان غذا و دارو برای برخورد با عاملان بحران گرانی ماسک تنفسی قول داده‌اند، اما نمی‌توان نبود مدیریت کارآمد در حوزه محیط زیست و ایجاد زیر ساخت‌های لازم را برای کاهش آلاینده‌ها از جمله مقابله با افزایش دی اکسید کربن در کلانشهر‌ها فراموش کرد.
این فوق تخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه آمار مراجعان به مراکز پزشکی و تماس با اورژانس نیز این روز‌ها افزایش یافته است، اذعان می‌کند: خودروهای آلاینده، صنایع بدون فیلتر، فرودگاه‌ها و معدن‌های مجاور شهرهای بزرگ و مناطق زیست انسانی باید به عنوان عامل مهم مقابله با بحران، تعطیل و یا فعالیتشان محدود شود، اما کسی به فکر بالا آمدن نفس بیماران تنفسی نیست.

 خودروهای هیبریدی نجات‌بخش آلودگی هوا
دکتر وحید حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در حاشیه همایش ترافیک و مدیریت شهری به خبرنگار ما می‌گوید: از مهم‌ترین شاخصه‌های مؤثر در میزان کاهش آلایندگی محیط زیست، ورود خودروهای هیبریدی و برقی به ناوگان تاکسیرانی است، اما هنوز در این زمینه عزم راسخی وجود ندارد.
 وی با بیان اینکه به ازای هر خودروی فرسوده که از سامانه حمل و نقل عمومی خارج شود، سالانه یک تن از انواع آلاینده‌های هوای تهران حذف می‌شود، می‌افزاید: سازمان محیط زیست حمایت کننده ورود خودروهای هیبریدی است، اما باید در این زمینه تسهیلات مناسب اختصاص یابد تا رانندگان تاکسی بتوانند از این خودروهای گران استفاده کنند.

  واقعی شدن قیمت استفاده از خودروی شخصی
مشاور شهردار تهران در حوزه محیط‌زیست، استفاده از اتوبوس‌های برقی را به عنوان یک راهکار جدی در شهر‌ها برای کاهش آلودگی صوتی و شیمیایی می‌داند و تأکید می‌کند: باید با هر تدبیری در مصرف سوخت کشور صرفه جویی شود و در این زمینه به بالا بردن هزینه استفاده از خودروهای شخصی رو بیاوریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.