پیشنهاد سردبیر

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۶
کد خبر: 33137

انقلاب اسلامی همچنان تر و تازه است، دیروز این طراوت و تازگی شورانگیز را که یادآور حال و هوای دلپذیر بهمن 57 بود، می توانستی در مردمی که با تمام وجود برای دفاع از آرمانهای انقلاب، اندیشه امام(ره) و تبعیت از ولی امر مسلمین به میدان آمده بودند به تماشا بنشینی.

حضور شکوهمند و پرصلابت مردم

 

انقلاب اسلامی در پگاه سی و چهارمین سال خود همچنان جوان و تازه، برومند و بالنده، جذاب و تماشایی است و هر روز امیدهای تازه ای بر شاخه های مثمر این شجره طیبه جوانه می زند و شاخ و برگهای تازه آن، دل انگیزتر و خیره کننده جلوه می کند.
آرمانهای این انقلاب و اندیشه های معمار آن و نیز رهنمودهای رهبری فرزانه آن، همچنان محور حرکت مردمند. با وجود تمامی سنگ اندازی ها، موانع و مشکلات، مردم همچنان در میدانند و با یک اشاره رهبری با تمام وجود و تمام قد می آیند.
حضور خاطره انگیز دیروز مردم بار دیگر جهان را شگفت زده کرد و چشمان شب زده و مخمور دشمنان را به حیرت واداشت و روز تماشایی دیگری را رقم زد.
جهان از این همه حضور پرشور، همانند گذشته، بهت زده شد و بار دیگر تحلیل های تخیلی، ذهنی و انتزاعی بدخواهان این مردم و هر آنچه را در عالم وهم رشته بودند، پنبه کرد.
خروش و توفندگی و ابهت این حضور پرصلابت، بدخواهان این ملت را زمینگیر کرد؛ هر چند آنچه در رسانه ها انعکاس یافت- بویژه در رسانه های مغرض- فقط بازتابی کوچک از حضوری بزرگ بود، اما همین برشهای کوتاه نیز نشان دهنده صلابت و شکوه این مردم بزرگ بود.
این حضور اتفاقی نیست، هیجانی نیست، نمایشی نیست، بلکه کاملاً هدفمند، موضع مند و آگاهانه است. در پس این حضور، مبانی عمیق و محکمی وجود دارد که در ظرف این نگاشته نمی گنجد، اما اشارتی هر چند کوتاه به برخی از این مبانی را می توان این گونه برشمرد:
1- وزن و جوهر هر انقلابی را باید در نقاط هدف، مبانی، اصول، رویکردها، سیاستها و جهت گیری، ارزشها و آرمانهایی که اعلام می دارد، جستجو کرد. هر چقدر این آرمانها عمیق تر و محکم تر باشد، آن انقلاب از وزن بیشتری برخوردار می شود و از سوی دیگر در جذب توده ها، اصناف، اقشار و طبقات اجتماعی و همراه ساختن آنان در دوره های مختلف زمانی، موفق تر و مؤثرتر عمل می نماید.
2- انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت و جهت گیری الهی و بن مایه های فکری- معرفتی آن توانست در جذب همه گروه ها و طبقات اعم از توده مردم و نخبگان، بالاترین توفیق را به دست آورد.
کمتر انقلابی در طول تاریخ با این ویژگی های منحصر به فرد را می توان نشان داد که همه گروه ها و اقشار، آن را هم به لحاظ فکری - بینشی و هم عملی بپذیرند.
3- انقلاب اسلامی به دلیل مبانی متقن نظری، الگوهای بینشی حاکم بر نظام جهانی را به هم زد و خود را از زیر سلطه مفروضات حاکم بر جهان و چارچوب های نظری رایج و مسلط خارج ساخت و توانست مبانی و چارچوب های فکری خود را طراحی و مدلی بر مبنای دین و مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه» ارائه و احکام و اهداف دین را در عینیت جامعه متبلور سازد.
4- انقلاب اسلامی از این رو که خود مبدأ و مبدع نظریه تازه ای در جهان بود، توانست هویت جدیدی را در جهان ارایه کند که الهام بخش جریانهای آزادی خواه، عدالت خواه و حقیقت جو قرار گیرد.
5- انقلاب اسلامی را باید متمایزترین، هدفمندترین و در عین حال مردمی ترین و جریان سازترین انقلاب در تاریخ معاصر دانست، انقلابی که از سطح ساده یاب عبور کرده و بینش و ادبیات سیاسی تازه ای را ارایه کرد.
6- انقلاب اسلامی بر مبنای شعارهای مقطعی، ابزار انگارانه و کوتاه مدتی همچون رفاه، امنیت، بهبود معیشت و... - که در بسیاری از انقلابهای جهان دیده می شود- شکل نگرفت؛ بلکه آرمانها و اهداف آن، اخلاق و فضیلت، ایمان و عدالت، آزادی، خدا باوری و دارای هویتی الهی بود، از این رو، در هر دوره زمانی ابعاد و جلوه های تازه ای از آن رخ می نماید که آن را تر و تازه نگه می دارد.
7- رهبری هر انقلابی، نقش تعیین کننده ای در پیروزی و تثبیت آن دارد. بنیانگذار انقلاب از ویژگی های ممتاز و متمایزی برخوردار بود. امام خمینی(ره) شخصیتی بزرگ و بینش و منشی وسیع داشت، این ویژگی ها سبب شد تا جهت گیری انقلاب در مسیری درست و اصولی طراحی شود. پس از ارتحال امام خمینی(ره) هدایت و رهبری انقلاب در دستان با کفایت شاگرد خلف آن عبد صالح قرار گرفت؛ فقیه و عالم برجسته ای که زمان شناس، مدبر، فرزانه و دارای نگرشی وسیع و جامع نسبت به مسایل سیاسی- اجتماعی فرهنگی و دینی است و بر شرایط داخلی و مناسبات و مسایل جهان، اشرافی دقیق و کامل دارد.
این ویژگی ها باعث شد تا انقلاب با همه موانع داخلی و خارجی در مسیری صحیح به پیش رود و از انواع مسایل و بحرانها به سلامت عبور کند.
8- همان گونه که اشاره شد آرمان انقلاب اسلامی، فضیلت خواهی، کرامت انسان، ایمان، اخلاق، عدالت، آزادی و خداباوری است، از این رو، جهان هر چقدر بیدارتر و آگاه تر می شود، انقلاب اسلامی وسعت بیشتری پیدا می کند.
9- قاطعانه باید گفت که انقلاب اسلامی امروز دیگر به جغرافیای ایران محدود نیست، بلکه بارقه ها و آثار حضور آن در منطقه و جهان تابیدن گرفته است.
امروز می توان شعله های دمیده که متأثر از آرمانهای انقلاب اسلامی است را در جانهای بیدار تمامی وجدانهای آگاه به وضوح مشاهده کرد. به همین دلیل نیز دشمنان انقلاب، امروز هراسناک تر از همیشه به دنبال فشار روانی از طریق روشهای نخ نما و تکراری افتاده اند.
10- انقلاب اسلامی هم الهام بخش و آگاهی بخش و هم امید آفرین و هم جریان ساز است و چون خود از یک انقلابی عظیم الهام گرفته است، قدرت جذب و اثربخشی ویژه ای را می تواند داشته باشد. انقلاب اسلامی، ملهم از عاشوراست و به همین دلیل شور و شعور، آگاهی و خروش در آن موج می زند و هنوز پس از عبور از 33 سالگی پرشور و پرحرارت، مردم حضوری کم نظیر را رقم می زنند.
انقلاب اسلامی، امروز جهانشمول شده است و آرمانهای انقلاب در سطح جهان باز تولید می شود.
باید این حضور جهانی را سپاسگزار باشیم و شرایط داخلی کشور را به سمتی پیش ببریم که روز به روز بر قدرت الهام بخشی و حضور آرمانهای انقلاب به جهان افزوده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.