سیاست/ مسعود بصیری : درست از روزی که عربستان تصمیم گرفت نشان دهد که در منطقه حضور دارد شرایط غرب آسیا به هم ریخت و عملا سربازان آمریکا در منطقه فعال شدند.

 ائتلاف سعودی باور کردنی نیست


کارشناسان معتقدندسران جدید عربستان در یک رقابت درونی تلاش می کنند خود را به کاخ سفید نزدیک تر کنند تا از حمایت نکردن ایالات متحده از رقبای درون خانواده خود مطمئن شوند .
این رقابت تا آنجا پیش رفته است که با وجود برخی هشدارها در خصوص عواقب افزایش نارضایتی عمومی از حکومت مرکزی بازهم وارد جنگی شوند که به احتمال زیاد شرایط را در این کشور به کلی تغییر خواهد داد.
مسؤولان جوان و بی تجربه عربستان البته سعی می کنند با درست کردن ائتلاف های منطقه ای وجهه ای برای خود درست کنند اما این رفتار آنها  به طرز مشهودی باعث واکنش های تحقیر آمیز در میان مردم و حتی دولت های منطقه شده است تا آنجا که در میان عرب زبان های منطقه تشکیل ائتلاف سعودی علیه یا تروریست ها به یک لطیفه بدل شده است و از همه مضحک تر تکذیب برخی کشورها برای حضور در این ائتلاف است ضمن این که سعودی علیه تروریست هایی دست به تشکیل اتحاد زده است که مبارز اصلی علیه آنها یعنی دولت عراق در این ائتلاف حضور ندارد.

 آثار زیان بار مالی برای عربستان
جواد غلامزاده کارشناس مسایل سیاسی دلیل این رفتار را بی تجربگی و تحلیل نادرست برخی مسؤولان و
تصمیم سازان عربستانی می داند و معتقد است عربستان در میان مدت دجار بحران های جدی خواهد شد که به دلیل دوری از مردم خودش و منطقه به وجود آمده است.
وی می گوید: واقعیت آن است که عربستان توان نظامی بالایی ندارد و طی این مدت هم با شکست ها و مشکلاتی که داشته هیات حاکمه خود را در چشم مردمش تحقیر کرده و همچنین مخالفان این کشور در داخل آن واکنش های جدی به این رفتار داشته اند. غلامزاده اظهار می دارد: کاهش قیمت نفت و هزینه های هنگفت نظامی گری این کشور از سوی دیگر باعث افزایش مشکلات داخلی و بیرونی آن شده است و عملا فاصله طبقاتی را بیش از گذشته افزایش داده است که پس از مدتی عکس العمل های آن به صورت مخالفت های جدی در هیات حاکمه و قشر متوسط بروز خواهد کرد. وی می افزاید: اکنون هیمنه اندکی هم که از حکومت آل سعود باقی مانده بود شکسته است و به مرور با ناموفق بودن سیاست های دیگر این کشور مانند تشکیل ائتلاف های صوری آخرین تلاش‏های آل سعود برای ناکام خواهند ماند.

 انتظاری از اتحادیه عرب نیست
 دکتر واثق الهاشمی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق مشکل اساسی  دراین زمینه را در دیدگاه برخی کشورهای خلیج فارس می داند و می گوید:عربستان، قطر و امارات  نه رژیم صهیونیستی، بلکه ایران را دشمن اول خود می پندارند و همین مساله باعث اشتباهات و خطاهای بزرگ شده است.
الهاشمی ایران را یک کشور بزرگ و بازیگری تعیین کننده در منطقه معرفی کرده و می گوید: ایران کشور همسایه ای است که برقراری روابط خوب و محکم با آن مساله ای بسیار حائز اهمیت است.
این صاحب نظر منطقه ای، به ایرنا گفت که عربستان با سیاست هایش منطقه را به سمت یک درگیری فرقه ای هدایت می کند و یک دلیل واضح و روشن آن ایجاد همین ائتلافی است که اخیرا اعلام کرده است.
وی اصالت و ماهیت این ائتلاف را زیر سوال برد و گفت: چگونه می توانیم بپذیریم، عراقی را که بطور مستقیم از تروریسم رنج می برد، نامش در این فهرست سعودی ها نیست و یا نام این ائتلاف را اسلامی گذاشته اند، اما در آن نام کشورهایی مانند ایران و عراق و سوریه و الجزایر را نمی بینیم.
رئیس مرکز عراقی مطالعات راهبردی، این رفتارها و سیاست های کشورهای یاد شده را نوعی عقده گشایی نسبت به ایران عنوان کرد.
عمده عراقی‏ها ائتلاف جدید نظامی سعودی ها را با دیده تردید ارزیابی کرده اند و اعتقاد دارند که این ائتلاف به سرکردگی کشوری تشکیل شده که بیشتر گروه های تروریستی منطقه از جمله داعش را خود ایجاد کرده و حمایت می کند و این سوال را مطرح می کنند که کشورهایی که خود سازنده شرایط جاری در منطقه هستند، چگونه می توانند با تروریسم مقابله کنند.
واثق الهاشمی درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که قطعنامه محکومیت ترکیه را بخاطر اشغال بخش هایی از شمال عراق صادر کرد، گفت: به این نکته هم توجه کنیم که عراق هنوز گزینه های زیادی دارد که از آن استفاده نکرده است.
وی گفت: نه تنها عراق که هیچ کشور عرب در منطقه از این اتحادیه انتظار زیادی ندارد کما اینکه از زمان تأسیس آن تاکنون چنین بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.