معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مد و لباس در جامعه ما ساماندهی نشده است، گفت: قانون راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف که در سال ۸۴ به تصویب رسید، پس از ۱۰ سال هنوز اجرایی نشده است.

قانون راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف پس از ۱۰ سال اجرایی نشده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی کشور در موزه هنرهای معاصر افزود: اکنون در وضعیتی هستیم که هنوز دغدغه سیاستگذاران ما پاسخ داده نشده و پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب این قانون، اما زمینه اجرایی شدن آن فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه براساس این قانون 26 دستگاه متولی گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در کشور هستند، اظهار داشت: همچنین 10 سال از ساماندهی مد و لباس می گذرد اما همچنان دغدغه هایی در این زمینه وجود دارد و فاصله زیادی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در کشور هست.
مولاوردی ادامه داد: به همین منظور دولت یازدهم در کمیسیون فرهنگی اقداماتی را بررسی بیشتر این آسیب ها انجام داده است اما یکی از این عوامل که ما در درگیر مسائل کنونی کرده است، عدم توجه به پوشش های مناسب در قومیت های ایرانی اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بازبینی و بازنگری در قانون راهکارهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف صورت گرفته اما هنوز این قانون اجرا نشده است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی در این راستا انجام داده که از جمله آن می توان به ایجاد فضای رقابتی در پوشاک اسلامی و ایجاد شرایط مناسب و کم هزینه برای بانوان اشاره کرد.
وی اضافه کرد: به همین منظور باید به سمتی حرکت کرد که با درس گرفتن از گذشته و با اقدامات جدی، قدم هایی را برای بهبود روند موجود برداریم.
مولاوردی ادامه داد: همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بعد از مطرح شدن موضوع ساماندهی مد و لباس در سال 84 اقداماتی انجام داد اما در این زمینه نیز دغدغه هایی وجود دارد که باید مواع تقنینی و اجرایی را از سر راه برداشت.
وی اظهار داشت: یکی از ایرادات به این قانون، بی توجهی به مد به عنوان یک صنعت است که باید در این زمینه بیشتر توجه کرد چرا که مشکلاتی از جمله فقدان بودجه کافی برای پیشبرد اهداف کارگروه مد و لباس، موانع اجرایی و نیاز به اصلاح قانون و توجه به زیرساخت های اقتصادی وجود دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید در کنار توجه به ابعاد اقتصادی به زوایای فرهنگ آن نیز توجه کرد و ما از این موضوع غفلت نکنیم که تغییر در ذائقه پوشش افراد جامعه و پوشاک نامناسب به موازات فرهنگ سازی نیازمند فعال سازی فعالیت های اقتصادی و منطق سودآوری برای تولیدکنندگان این پوشاک است.
وی انجام اقدامات حمایتی در عرصه مد و لباس جهت ساماندهی و گسترش فرهنگ عفاف و خحاب را ضروری دانست و گفت: اگر غیر از این باشد و روندی داشته باشیم که ما را راضی نکند، روز به روز شاهد مظاهر مغایر فرهنگ اسلامی در جامعه خواهیم شد.
مولاوردی در ادامه افزود: در جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا دهه دوم انقلاب مشاهده می شود پوشش به مساله تبدیل نشد اما بعد از دهه دوم انقلاب به عنوان یک معضل خودش را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: در تبیین این مساله دیدگاههای عدیده ای وجود دارد که می توان به سیاست های فرهنگی غلط گذشته تا کج سلیقگی ها اشاره کرد اما این یک پدیده چند وجهی است و باید راهکارهای مناسبی در این زمینه ارائه شود.

** در اقلیت بودن چه مزه ای دارد
در حاشیه این مراسم، دکتر شفیعی رئیس جهاد دانشگاهی کشور پس از قرار گرفتن پشت تریبون برای سخنرانی با جمعیت بانوان روبرو شد و گفت: تعداد مردان در این نشست حدود هفت تا هشت نفر است که این نشان می دهد ما در اقلیت قرار داریم.
مولاوردی نیز پیش از آغاز سخنرانی خود در پاسخ به وی گفت: ما زنان همیشه در اقلیت بوده ایم و بد نیست مردان هم بدانند که در اقلیت بودن چه مزه ای دارد.
نخستین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی کشور از اول تا هفتم دی ماه امسال در محل موزه هنرهای معاصر برپا بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.