قدس آنلاین- فاطمه فاطمی: نگاه وحدت و خُلق وحدت گرا و تئوری وحدت آفرین، منطق قرآن و اسلام است و پیروان تمام ادیان الهی را به این مهم دعوت می کنند و نقطه اشتراک را توحید می دانند و معتقدند در سایه ایمان و عمل صالح، هیچ حزن و خوفی به آنها راه ندارد.

وحدت مهمترین کلیدواژه هفدهم ربیع/باید بدانیم تکفیر را که به جان اسلام انداخت!

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت پیامبر ختمی مرتبت (ص) که خود از مهمترین عوامل وحدت در جهان اسلام اند با یک کارشناس درباره ابعاد مختلف مسئله وحدت به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

مصطفی نوروزی، مشاور سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) را منادی وحدت در جهان اسلام خواند و گفت: اگر بخواهیم کلیدواژه روز هفده ربیع الاول را مشخص کنیم آن چیزی نیست جز وحدت، یعنی هر دوی این بزرگواران هم به جهت روشی و هم تئوریک و نیز به نظر سیره عملی به وحدت توجه داشته و درصدد بودند که جهانی مملو از وحدت را ایجاد کنند و هم در بین انسان ها و هم در جامعه اسلامی و در میان مومنان با اولویت بالاتر به این مسئله نظر داشته اند.

 

وی اظهار کرد: درباره وحدت دو نظریه داریم: یکی ایدئولوژی وحدت گرا و دیگری ایدئولوژی بر مبنای تضاد؛ در ایدئولوژی بر مبنای تضاد به نوعی همه مقولات انسانی در پی چالش و تضاد و درگیری مستمر اند چه در سطح دولت ها و چه در سطح ملت ها برای همین بسیاری از تئوری های روشنفکرانه غرب، تئوری های تضاد اند نه وحدت آفرین! از این رو، در تفکرات غربی و در عملکرد آنها پیوسته تضاد و تفرقه را می بینیم به گونه ای که هم خودشان به وحدت نمی رسند و هم مانع وحدت دیگران می شوند چنان که قرآن می فرماید: شما بر این باورید که اینها با هم متحدند در حالی که قلب هایشان با هم فاصله دارد!

 

نوروزی در ادامه بیان کرد: یک الگوی فکری هم وحدت گرا است و این همانی است که پیامبران الهی نقطه آغازین حرکت خود را بر مبنای ایجاد وحدت و یکپارچگی جوامع قرار داده اند، چراکه وحدت یک بینش، فلسفه و منطق است. جالب آنکه آیات قرآن، حوزه وحدت را وسیع و با دامنه جهانی می بیند برای مثال خداوند در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ  إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است.»

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: این یعنی قومیت گرایی ها و ناسیونالیسم ها رنگ می بازد و تفاوت های انسانی و گونه گونی آنها و اطوار بشر برای این است که انسان ها به تقوا برسند، در واقع می بینیم پرچم ها و قومیت ها و جغرافیا نمی تواند مانع وحدت شود و باید تفاوت ها در این مسیر به انسان کمک کند. برای همین پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اقوام و قومیت ها و اختلافات و تفاوت رنگ پوست ها و ظاهر برای این است که شما به تفاهم و وحدت بیشتر برسید و گوناگونی ها زیبایی تلقی می شود.

 

وی ادامه داد: برخلاف ایدئولوژی های قرن بیستم که جنگ های جهانی را رقم زد، چراکه انسان هایی نسبت به دیگرانی احساس برتری می کردند و اگر آنها با منطق اسلام و قرآن و پیامبر (ص) پیش می رفتند، چنین اتفاقاتی نمی افتاد. پس پیامبر (ص) کل جامعه انسانی را در نظر داشتند و ما نیز باید امروز کل جامعه جهانی را در حوزه وحدت مد نظر داشته باشیم چنان که خداوند در قرآن می فرماید: «ای پیامبر! به اهل کتاب بگو بیایید با هم وحدت کنیم»

 

نوروزی گفت: بنابراین، نگاه وحدت و خُلق وحدت گرا و تئوری وحدت آفرین، منطق قرآن و اسلام است و پیروان تمام ادیان الهی را به این مهم دعوت می کنند و نقطه اشتراک را توحید می دانند و معتقدند در سایه ایمان و عمل صالح، هیچ حزن و خوفی به آنها راه ندارد.

 

وی با بیان اینکه این نگاه به طریق اولی در جهان اسلام حاکم می شود، ابراز کرد: اگر قرآن ادیان را دعوت به وحدت می کند و از طریق قرآن و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نسبت به وحدت تاکید دارد  و می فرماید: «همه شما در جهان سلم وارد می شوید و مسلمانان امت واحده اند» و خداوند می فرماید: «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» پس ما به خوبی با تمسک به کلمه توحید می توانیم قوی ترین انسجام را در جهان اسلام داشته باشیم و تلاش جهان استعمار برای اینکه در اسلام با راه هایی همچون ایجاد شکاف های قومی و ملی و نیز ایجاد فرقه گرایی و اختلافات مذهبی تفرقه بیندازد، باطل می شود. البته این راهبرد آنها در 250 سال گذشته از طرقی چون رواج ناسیونالیسم، قومیت گرایی و ... است.

 

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: این در حالی است که پیامبر (ص) می فرمایند: «جماعت رحمت است» و امیرمومنان (ع) می فرمایند: «با هم باشید و متصل و به هم پشت نکنید و تفرقه نداشته باشید» اما متاسفانه در قرن بیستم به ویژه با فروپاشی امپراطوری عثمانی، تفرقه شدیدا در جهان اسلام رواج یافت و در قرن بیست و یکم با آشوب های خاورمیانه این تفرقه تشدید شده است، در حالی که جهان اسلام باید در قرن 21 یکپارچه باشد و حول کلمه توحید جمع شود.

 

وی با بیان اینکه برداشتن گام نخست در مسیر وحدت متوجه حوزه و متفکران و نخبگان است، گفت: در نهج البلاغه و قرآن هم می بینیم که ایجاد بصیرت و ایجاد جنبش های آگاهی بخش بر مبنای بصیرت باید از بدنه فرهیختگان کلید بخورد. ایجاد وحدت در جهان اسلام و تشکیل «امت واحده» به این مسئله نیاز دارد و این رسالت فرهیختگان و نخبگان است تا برای تحقق وحدت، عنصر بصیرت را در جوامع اسلامی تبلیغ و ترویج کنند.

 

نوروزی ابراز کرد: باید مبنای نهضت های آگاهی بخش در جهان اسلام بصیرت باشد، لذا ما باید مهندسی معکوس داشته باشیم تا جهان اسلام و خاورمیانه را از تفرقه بیرون آوریم و بدانیم داعش و النصره چگونه تشکیل و فعال شدند؟!. اگر کشورهای اسلامی حداقل آگاهی را داشتند این ویروس ها در بدنه آنها چنین سرایت نمی کرد، پس باید با وحدت و ایجاد امت واحده به سمتی برویم تا گروه های سلفیِ تکفیری را مهار کرده و الگوی سازنده ای را برای جهان اسلام ایجاد کنیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تاثیر وحدت بر خاموش کردن آتش اسلام هراسی های غرب بیان کرد: غرب وقتی می خواست اسلام هراسی را ترویج کند از گروه های تکفیری رونمایی و اسلام را متحجر و در تقابل با دانش و آگاهی معرفی کرد و اینچنین اسلام هراسی را رواج داد، در حالی که این غفلت جوامع اسلامی بود و اگر آنها همین آیات و سیره نبوی را به کار بگیرند و بدانند و باور داشته باشند «انما المومنون إِخوة» دیگر اختلاف چنین در جوامع اسلامی دیده نشده و الفت جای آن را می گیرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از همین مقطع زمانی یعنی هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) و امام صادق (ع) باید استفاده کرده و زمینه های اسلام هراسی را از بین ببریم و بگوییم گروه های سلفی از غرب تحمیل شد و در اسلام ریشه دوانید و ادله این ادعا وجود دارد به ویژه از از قبل اشغال افغانستان تا کنون که با همراهی عربستان و سرمایه گذاری و تجهیز نظامی، پدیده تکفیر را به جان جهان اسلام انداخته اند.

انتهای خبر/

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.