ضرر محروم کردن عده‌ای از پذیرش عقاید شیعه، از ریختن خون شیعیان نیز بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین - سید محسن بحرینی ، حجت الاسلام مهدی مسائلی عصر روز یکشنبه 6 دی‌ماه با حضور در جمع طلاب مدرسه علمیه عباسقلی‌خان مشهد به صحبت در خصوص جریان‌شناسی شیعه انگلیسی پرداخت.

در این نشست که به مناسبت هفته وحدت در محل مدرسه علمیه عباسقلی‌خان برگزار شد، حجت الاسلام مسائلی ابتدا به بیان مصادیق رفتارهای وحدت‌شکن و افراطی جریان موسوم به شیعه انگلیسی که در رسانه‌ها و تجمعات این گروه انجام می‌شود، پرداخت.

وی در ادامه با بیان این نکته که این جریان انحرافی وحدت اسلامی را به معنای وحدت مذهبی تعریف می‌کنند و این را به شیعه نسبت می‌دهند، افزود: این گروه در عمل خودشان به دنبال وحدت مذهبی هستند و می‌گویند از طرفداران داعش گرفته تا اهل تسنن و حتی همه شیعیان باید به نحوی رفتار کنند که آن‌ها درست می‌دانند.

حجت الاسلام مسائلی اضافه کرد: از طرف دیگر جریان شیعه انگلیسی با نسبت دادن مسئله وحدت به برخی از شخصیت‌هایی که راهشان از مسیر انقلاب جدا شده، سعی دارند موضوع وحدت را در چشم دوستداران انقلاب، اشتباه جلوه دهند و این در حالی است که لزوم وحدت اسلامی از فرمایشات خود اهل بیت علیهم‌السلام نتیجه می‌شود.

مهدی مسائلی در ادامه به بیان دو معنای مهمی که اهل بیت علیهم السلام در موضوع وحدت به آن اشاره کرده‌اند پرداخت. وی مسئله «وحدت اسلامی» را اولین این موضوعات عنوان کرد و افزود: وحدت اسلامی یعنی هرکس توحید و نبوت حضرت رسول را قبول داشته باشد و شهادتین را بر زبان بیاورد، مسلمان است، اما اخیرا برخی می‌گویند ما وحدت را قبول داریم، اما وحدتی که ما قبول داریم وحدت سیاسی است، به این معنا که ما با اهل سنت دشمن هستیم و هیچ اشتراکی با هم نداریم، اما فعلا به خاطر وجود دشمن مشترک اقدام به وحدت تاکتیکی می‌کنیم.

وی با اشتباه خواندن چنین برداشتی از موضوع وحدت خاطر نشان کرد: اساس وحدت اسلامی بر اساس حقیقتی به نام اسلام است و اگر ما از اهل سنت دفاع می‌کنیم، برای تقویت شیعه نیست، برای تقویت اسلام است، زیرا در این صورت هم شیعه، هم سنی قوی خواهند شد. وی افزود: وحدت ما وحدت حقیقی است، در وحدت استراتژیک تنها مصلحت شیعه مهم در نظر گرفته می‌شود درصورتیکه در وحدت اسلامی مصلحت اسلام بر تمام فرق و مذاهب می‌چربد، کما اینکه در سیره امیرالمؤمنین نیز در موارد متعدد شاهد این امر هستیم که هر کجا مصلحت اسلام در خطر است، با اینکه مصلحت شیعه گاه امر دیگری را اقتضا می‌کند، حضرت به عمل مطابق مصلحت اسلام می‌پردازند.

حجت السلام مسائلی بحث تقریب مذاهب اسلامی را دومین امری دانست که اهل بیت علیهم‌السلام به آن اشاره کرده‌اند و گفت: ما خیال می‌کنیم بحث تقریب مذاهب اسلامی در سال‌های اخیر بوجود آمده، درحالیکه معنا و اهداف این بحث در سیره اهل بیت هست و دنبال می‌شود. وی ضمن بیان اینکه ائمه علیهم‌السلام، ائمه تمام مسلمین هستند، نه فقط ائمه شیعه خاطر نشان کرد: در فضایی که شما به مقدسات طرف مقابل توهین کنید و تمام عقاید او را طرد کنید، کسی قطعا حرف شما را گوش نخواهد کرد. تقریب مذاهب اسلامی تنها در یک فضای دوستانه امکان‌پذیر است.

مهدی مسائلی افزود: معمولا در بیان ضررهای ناشی از بی احترامی به عقاید طرف مقابل بحث خسارت جانی و اینکه خون شیعیان در نقاط مختلف با این کارها ریخته می‌شود اشاره می‌کنند، اما ضرر بالاتر این است که ما عده‌ای را از پذیرش عقاید شیعه محروم می‌کنیم و این خطرش به مراتب بیشتر است. وی خاطر نشان کرد: ما یک مفهوم سوء تبلیغ داریم و یک تبلیغ سوء، برای مثال اگر یک شیخ وهابی بیاید چندین جلسه صحبت کند، اثرش به مراتب از یک تبلیغ نابه‌جای ما کمتر است. نکته جالب این که در روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ایشان گناه این رفتارها را بسیار سنگین‌تر از به ‌شهادت رساندن ائمه علیهم‌السلام دانسته‌اند، چرا که شمر و یزید جان اهل بیت علیهم‌السلام را گرفتند اما نتوانستند خللی در تعالیم آن‌ها ایجاد کنند، اما کسی که با تبلیغ غلط و نابجا تعالیم آن‌ها را تخریب می‌کند، کارش از امام کشی نیز بدتر است. از این جهت است که در حدیثی از امام‌صادق علیه‌السلام داریم: «یا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّ الْمُذِیعَ لَیسَ کَقَاتِلِنَا بِسَیفِهِ بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْرا؛ یا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّهُ مَنْ رَوَى عَلَینَا حَدِیثاً فَهُوَ مِمَّنْ قَتَلَنَا عَمْداً وَ لَم یقْتُلْنَا خَطَأً.[1] ای پسر نعمان، فاش‌کنندۀ سرّ [ما] مثل کُشندۀ ما با شمشیر خودش نیست؛ بلکه بار گناه او سنگین‌تر است؛ بلکه گناه او سنگین‌تر است؛ بلکه گناه او سنگین‌تر است. ای پسر نعمان، هرکس حدیثى ضد ما نقل کند، از شمار کسانى باشد که ما را به‌عمد کشته است، نه به‌خطا.» وی افزود: البته مخاطب اصلی این روایت کسانی هستند که حرف‌های صحیح ائمه اطهار علیهم‌السلام را نابجا و بدون در نظر گرفتن ملاحظات تبلیغی بیان نموده و با این کار، دیگران را از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام رویگردان می‌کنند.

حجت الاسلام مسائلی در ادامه به بیان خاطره‌ای در این زمینه پرداخت: «چندی پیش جلسه‌ای بود در اصفهان با حضور من، حجت‌الاسلام طاهری امام جمعه فهرج کرمان و دوست دیگری که به تازگی به مذهب تشیع گرویده بود. در این جلسه حجت‌الاسلام طاهری با بیان خاطره اسارتش به دست گروهک ریگی گفت، وقتی آنها خواستند مرا محاکمه کنند، ابتدا کلیپی از یکی از سخنران‌های مطرح پخش کردند که درمورد لزوم وحدت سخن می‌گفت، سپس قاضی رو کرد به جمعیت و گفت: مراقب باشید با وحدت گولتان نزنند و بلافاصله کلیپ دیگری از همان سخنران پخش کرد که در آن به توهین و ناسزاگویی به اهل سنت می‌پرداخت.» حجت الاسلام مسائلی ادامه داد: پس از بیان این خاطره دوستی که به تازگی به مذهب تشیع گرویده بود گفت: من اندکی در درون خودم تامل کردم و دیدم اگر قبل از تشیع آن کلیپ را برای من هم پخش می‌کردند، الان در کنار شما نبودم.

مهدی مسائلی با بیان این مطلب که وحدت اسلامی اساس مبارزه با وهابیت است، خاطر نشان کرد: افکار داعش سال‌هاست در حال تبلیغ درمیان اهل سنت است. القاعده از بین رفت، داعش آمد، داعش هم از بین برود چیز دیگری به جای آن خواهد آمد. وی صحبت با علمای اهل سنت و ایجاد زمینه جهت فتوا دادن علیه داعش توسط این افراد را راه چاره دانست و افزود: این در حالی است که الان رابطه‌های ما قطع شده و جوی ضد شیعی بوجود آمده است. باید با علمای معتدل اهل سنت ارتباط بگیریم. زمانی طرف گفتگوی ما الازهر بود، اما امروزه متاسفانه شاهد آن هستیم که عربستان و جریان وهابیت دارد محور گفتگوها را به سمت خود می‌کشد. ‌ما باید خود اهل سنت را ترغیب کنیم تا علیه وهابیت کتاب بنویسند. در پایان این جلسه حجت الاسلام مسائلی به پاسخ به پرسش‌های طلاب در این زمینه پرداخت.

شایان ذکر است حجت الاسلام مهدی مسائلی از شخصیت‌های فعال در زمینه وحدت می‌باشد و تالیفاتی نیز در این زمینه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» و «لعن‌های نامقدس» اشاره کرد.

پی نوشت:

[1] ابن‌شعبۀ حرانی، تحف العقول، ص۳۰۹؛ بحار الانوار، ج۷۵، ص۲۸۸.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.