قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: وحدت اسلامی، از مهم ‌ترین ایده ‌ها و آرمانهایی است که هر مسلمان آزاده، از صدر اسلام تا کنون، بر مبنای تعالیم اسلام داشته است.

شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی

به گزارش قدس انلاین، در این باره در متن منابع اصیل اسلامی، به خصوص در قرآن کریم، واژه‌ هایی همچون «امت» و «امت واحده» بهترین مؤید این مطلب است. انسجام و وحدت جمعی، مهم‌ترین مسئله امت اسلامی است. در این راستا استعمارگران، پی به اهمیت آن برده و در سده‌ های اخیر، درصدد شکستن آن برآمده و بهره ‌های ظالمانه فراوانی برده‌اند. اما باید دانست که در سایه اسلام و به برکت تعالیم اسلامی است که ابعاد و عوامل اخلاقی و اجتماعی وحدت مسلمانان، عمق و استحکام می یابد و تالیف آثاری در این حوزه می تواند از جمله برترین راهکارها در زمینه ترویج حقانیت وحدت در اسلام باشد، چنانکه فتحی ابراهیم عبدالعزیز الشقاقی یکی از این افراد می باشد.

شقاقی سه سال پس از شکست ۱۹۴۸ اعراب در برابر رژیم صهیونیستی در اردوگاه رفح واقع در نوار غزه، چشم به جهان گشود. وی فعالیتهای سیاسی خود را پس از شکست اعراب در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ شدت بخشید و در آن مقطع با توجه به اوج گیری گرایشات ناصریسم، وی شدیداً تحت تأثیر این گرایشات قرار گرفت و به جمال عبدالناصر به عنوان یک شخصیت و یک رهبر عرب علاقمند شد. وی در سال ۱۹۶۶ با همکاری چند تن از دوستانش یک تشکل سیاسی را در چارچوب اندیشه های ناصریسم به وجود آورد. اما دیری نپایید که این تشکل در اثر مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت آن منحل گردید. شکست ۱۹۶۷ میلادی، تحول عمیقی را در نگرش فتحی شقاقی به وجود آورد. وی در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت المقدس شد. شقاقی در طی این دوران علیرغم وجود حساسیت شدید و تنش میان نیروهای داخلی فلسطین، با برخی از گروهها و نیروهای ملی ارتباط برقرار کرد و در بعضی از فعالیتهای سازمانهای ملی و چپ گرا مشارکت نمود. سپس در سال ۱۹۷۴ برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند. حضور فتحی شقاقی در مصر را می توان از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد.

شقاقی در همین دوران و دقیقاً در تاریخ (۱۶/۲/۱۹۷۹) کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» را منتشر نمود که اولین کتاب منتشره در سطح جهان در مورد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود که به دنبال انتشار این کتاب، وی مدتی نیز زندانی شد. شقاقی به دلیل فعالیتهای اسلامی - سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد. شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و همزمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام نمود تا اینکه سرانجام فعالیتهای سیاسی وی توجه نیروهای اشغالگر صهیونیستی را جلب نمود. شقاقی که در آن هنگام در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به مدت ۱۱ ماه در سال ۱۹۸۳ به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ به اتهام تحریک مردم بر علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش - پیش از پایان محکومیتشان- در تاریخ (۱/۸/۱۹۸۸) به جنوب لبنان تبعید نمودند. شایان ذکر است که «اسحاق رابین» وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی خود شخصاً دستور اخراج شقاقی از فلسطین را صادر نموده بود. وی در سال ۱۹۹۵ با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند. اما به دلیل تحریم هوایی لیبی، وی مجبور شد با کشتی به مالت برود و سرانجام در ساعت یک بعد ازظهر پنج شنبه مورخه (۲۶/۱۰/۱۹۹۵) وقتی به هتل (دیپلماتیک جزیره مالت) بازمی گشت توسط عوامل موساد ترور و به شهادت رسید.

شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی

این کتاب تلاش می کند که به غوغاهای ساختگی که به منظور ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و محدود کردن شیعه می انجامد، پاسخ دهد. در مقدمه این کتاب که به قلم سید هادی خسروشاهی با عنوان استمرار توطئه نوشته شده، آمده است: شکست طرح های مبتنی بر مخدوش کردن هویت اسلامی انقلاب ایران که تلاش های بی نتیجه دشمنان جهت منحرف کردن سمت گیری اسلام انقلابی را در پی داشت موجب شد تا نیروهای کفر و ارتجاع عرب، محدود کردن انقلاب و حرکت اسلامی را به مرزهای جغرافیایی به عنوان هدف مقطعی جدید خود منظور کنند.

وى در جاى دیگر از کتاب خود مى‏‌گوید: سرانجام شکاف ‏میان شیعه و سنى را به اصول عقیده ربط دادند! تا دین یکپارچه، دو پاره شود و امت واحد به دو شعبه منشعب شود و هر یک در کمین دیگرى، بلکه در انتظار مرگ او بنشیند! هر کس حتى اگر با یک کلمه به این دودستگى کمک کند، آیه زیر شامل حال او مى‏‌شود: «کسانی که دین خود را فرقه ‏فرقه کردند و دسته‌‏دسته شدند، تو را با آن‌ها کارى نیست. کار (مجازات) آن‌ها با خداست».

این کتاب شامل فصل هایی با عنوان شیعه و سنی غوغای ساختگی و موضع گیری علمای جهان اسلامی درباره تشیع، به همراه فهرست احزاب و مراکز فرهنگی، فهرست اعلام و اماکن می باشد که توسط سید هادی خسروشاهی ترجمه و بوسیله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.