اساسنامه پیشنهادی جدید فدراسیون فوتبال با اعمال برخی تغییرات، ۲۳ دی‌ماه امسال تصویب می‌شود.

آرای وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون فوتبال همچنان پابرجا/ رئیس کمیته اخلاق حذف می‌شود
 
 
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در هشت فصل و 58ماده در مرداد ماه سال 1386 مصوب شد و در 4 دی ماه سال 1390 توسط مجمع عمومی تغییر پیدا کرده و به اطلاع فیفا رسید.

حالا پس از 4 سال و با نزدیک شدن به مجمع بعدی فدراسیون فوتبال در تاریخ 23 دی ماه امسال، قرار است تغییراتی در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایجاد شود که این تغییرات همراه با گزارش تلفیقی فدراسیون برای 75 نفر از اعضای مجمع ارسال شده است تا اعضا با مطالعه آن، نسبت به این تغییرات در روز مجمع به تصمیم‌گیری پرداخته و آن را تصویب کنند.

***

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که در اساسنامه فدراسیون نامیده می‌شود، یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که بر اساس مشی و اصولی ورزشی تعیین شده به موجب منشور المپیک، با مراعات شئون اسلامی و منافع ملی و به عنوان بالاترین مرجع ذیصلاح در رشته های ورزشی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی تشکیل شده و در چارچوب این اساسنامه، با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و رعایت قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می‌کند.

عمده ترین تغییراتی که قرار است در اساسنامه ایجاد شود به شرح زیر آمده است:

***

اساسنامه فدراسیون در یک بخش‌هایی مورد ایراد فیفا بود و به همین منظور فیفا در تاریخ 7 اکتبر 2014 از رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی دعوت کرد تا در جلسه‌ای در زوریخ این ایرادها را به وی گوشزد کند.

در این جلسه که با 5 مقام ارشد فیفا برگزار شد، فدراسیون جهانی فوتبال اشکالاتی را بر روی اعضای مجمع عمومی فدراسیون ایران عنوان کرده و اعتقاد داشت که باید 8 رأی از این مجمع حذف شود با این استدلال که فقط اعضای خانواده فوتبال می‌توانند برای این رشته ورزشی تصمیم‌گیری کنند.

در واقع 5 رأی مربوط به وزارت علوم، نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، فدراسیون کارگری و فدراسیون ورزش عشایری و روستایی بود که فیفا اعتقاد داشت این نهادها از خانواده فوتبال نیستند و چون فدراسیون فوتبال برای آنها سیاستگذاری نمی‌کند باید حق رأی این 5 نهاد در مجمع از آنها گرفته شود. البته این موضوع 8 سال پیش نیز به اطلاع کمیته انتقالی رسیده بود که در آن زمان این کمیته این موضوع را جدی نگرفته بود و در تمام این سال‌ها همواره شاهد حضور نماینده این نهادها در مجمع فدراسیون فوتبال بوده‌ایم.

بنابراین در اساسنامه جدید با توصیه فیفا فقط حق رأی فدراسیون ورزش عشایری از مجمع فدراسیون فوتبال حذف خواهد شد.

***

اما در خصوص رأی ششمی که فیفا به آن ایراد گرفته است. در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال افرادی که در کمیته‌های اجرایی (هیأت رئیسه) فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند در مجمع حق رأی دارند که فیفا به این موضوع ایراد گرفته و اعلام کرده است که داشتن کرسی‌ها بین‌المللی حق رأی ایجاد نمی‌کند و باید این موضوع نیز در اساسنامه اصلاح شود.

بنابراین در اساسنامه جدید با توصیه فیفا حق رأی افرادی که در کمیته‌های اجرایی (هیأت رئیسه) فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا عضو هستند از مجمع فدراسیون فوتبال حذف خواهد شد.

لازم به توضیح است که در مجمع فدراسیون ایران فقط علی کفاشیان است که در هیأت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا عضو بوده و رؤسای کمیته‌های مختلف AFC به هیچ وجه در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال دارای جایگاه و کرسی خاصی نیستند که اصولاً بر سر حق رأی آنها بخواهد ابهامی ایجاد شود.

***

آرای هفتم و هشتمی که فیفا به آنها ایراد گرفته است، در واقع مهم‌ترین بحثی است که در اساسنامه جدید مورد بررسی قرار گرفته به این شرح که: وزیر و معاون وزیر ورزش نمی‌‌توانند در مجمع فدراسیون فوتبال حق رأی داشته باشند اما حضور آنها در این مجمع بلامانع است.

در واقع فیفا با این توضیح که رئیس فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه در مجمع حق رأی ندارند گوشزد کرده بود که وزیر و معاون وزیر نیز نمی‌توانند حق رأی داشته باشند که البته این موضوع توضیحات نماینده ایران را به این شرح به همراه داشت: دولت ایران حدود یک میلیارد دلار به ورزش ایران کمک می‌کند و دولت هیچ کشوری به اندازه ایران به ورزش کشور خود کمک نمی‌کند و حذف آرای این افراد امکان ندارد و باید این اعضا حتما رأی بدهند چون پول کل ورزش ایران را این افراد که از بدنه دولت هستند، تأمین می‌کنند.

بنابراین در اساسنامه جدید این توصیه فیفا مورد موافقت قرار نگرفته و مقرر شد تا همچنان آرای وزیر ورزش و معاون وی در مجمع حفظ شود.

بنابراین از 8 رأی مورد ایراد فیفا، 2 رأی حذف شده و این آرا به سایر اعضای مجمع به شرح زیر اختصاص پیدا کرده است:

- 2 نماینده به لیگ دسته دوم اختصاص پیدا کرده است.

- یک نماینده به بازیکنان زن اختصاص پیدا کرده است.

بنابراین در اساسنامه جدید با توصیه فیفا اعضای مجمع از 75 نفر به 76 نفر افزایش پیدا کرده است.

***

به گزارش فارس، در بخش بعدی دیگر فیفا در اساسنامه فدراسیون ایران به تعداد نواب رئیس ایراد گرفته و تعداد آنها را در فوتبال ایران بیش از اندازه عنوان کرده بود که نماینده فدراسیون ایران در پاسخ به آنها اعلام کرد که نواب رئیس در چارت اداری فدراسیون، کار اجرایی انجام می‌دهند که فیفا این مورد را پذیرفت تا تعداد نواب رئیس همچنان در اساسنامه جدید مثل گذشته حفظ شود.

***

در بخش بعدی فیفا به بحث شکایات بین‌‌المللی ورود کرده است با این عنوان که پیش از این هر فردی می‌توانست از فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی فوتبال مراجعه و شکایت خود را مطرح کند که فیفا از فدراسیون ایران خواست تا این موضوع حذف شود. بنابراین در اساسنامه جدید هر فردی از مراجع انضباطی فدراسیون ایران شکایتی داشته باشد باید به دادگاه CAS مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کند.

***

ایرادی بعدی فیفا به تعداد کمیته‌های زیرمجموعه فدراسیون فوتبال است و فیفا در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران خواستار کاهش این کمیته‌ها شده است. در این بین کمیته جوانان در اساسنامه جدید با کمیته فنی و توسعه ادغام شده و پس از این دیگر کمیته جوانان وجود خارجی نخواهد داشت. در واقع در اساسنامه پیشنهادی جدید کمیته فنی و توسعه پررنگ شده است.

***

به گزارش فارس، در بخش بعدی اساسنامه پیشنهادی جدید، افراد حقیقی دیگر نمی‌توانند در مجمع حضور پیدا کنند. یعنی افراد نمی‌توانند بر حسب شخصیتی که دارند در مجمع حاضر شوند بلکه باید نماینده یک جایگاه حقوقی مانند یک باشگاه یا یک کانون باشند.

***

کمیته اخلاق در اساسنامه جدید به دو قسمت تبدیل شده و دیگر فردی به نام رئیس کمیته اخلاق در این اساسنامه وجود خارجی ندارد. در واقع کمیته اخلاق به دو بخش تحقیقات و بخش قضایی تقسیم شده که هر کدام از این دو بخش باید رئیس مستقل خود را داشته باشند و دیگر یک نفر واحد به عنوان رئیس کمیته اخلاق وجود نخواهد داشت و این عنوان از اساسنامه حذف خواهد شد. این اقدام بر اساس توصیه فیفا در اساسنامه جدید انجام شده است.

فیفا همچنین اصرار داشت که اعضای رکن قضایی در مجمع رأی بیاورند که چون همچنان اعضای رکن قضایی فیفا و حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز انتصابی به شمار می روند و انتخابی نیستند، این موضوع نیز در اساسنامه پیشنهادی جدید منتفی شد و مانند گذشته اعضای رکن قضایی را هیأت رئیسه که خود منتخب مجمع هست انتخاب خواهد کرد.

***

در اساسنامه جدید پیشنهادی و مانند آن چیزی که در اساسنامه فیفا نیز وجود دارد، تصویب آیین نامه انضباطی و  اخلاق به هیأت رئیسه سپرده شده است و کار مجمع فقط تصویب بودجه، اساسنامه و برگزاری انتخابات است و مانند گذشته موارد قضایی فدراسیون فوتبال در مجمع مصوب نخواهد شد.

***

در بخش بعدی موضوعاتی که باعث تکرار یک مسابقه می‌شود در اساسنامه جدید تغییر پیدا کرده است. در این بخش به سرفصل تنبیهات رکن قضایی در اساسنامه پیشنهادی جدید اضافه شده است.

***

به گزارش فارس، در اساسنامه پیشنهادی جدید قرار است رؤسای کمیته‌ها از اعضای هیأت رئیسه انتخاب شوند و دیگر این طور نخواهد بود که افراد از بیرون از فدراسیون به عنوان رؤسای کمیته‌ها انتخاب شوند. در این مورد تخصص افراد مورد بحث نیست و رؤسای کمیته‌ها فقط باید عضو هیأت رئیسه باشند. همچنین اعضای هیأت رئیسه می‌توانند تا دو کمیته را مدیریت کنند. از طرف دیگر محدودیت اعضا در کمیته‌ها مانند اساسنامه فیفا حذف شده و تعداد اعضای هر کمیته را هیأت رئیسه مصوب خواهد کرد.

***

همچنین برای اساسنامه جدید فدراسیون ایران، فیفا درخواست کرده بود تا کمیته‌های فوتسال و فوتبال ساحلی ادغام شده و در یک کمیته واحد به کار خود ادامه دهند که با این توضیح که فوتسال و فوتبال ساحلی ایران هر کدام در دنیا دارای عنوان و مقام جهانی هستند پیشنهاد شده که در اساسنامه جدید نیز همچنان این دو کمیته هر کدام به صورت مجزا و مستقل به کار خود ادامه دهند.

***

در اساسنامه پیشنهادی جدید هر جا که نام کارگزار بود، به نام واسطه تغییر پیدا کرده است. این موضوع ابتدا در اساسنامه فیفا تصحیح شده بود.

***

به گزارش فارس، در اساسنامه پیشنهادی جدید طول عمر کمیته‌های موقت 4 سال تعیین شده است. پیش از این برای کمیته‌های موقت، طول عمری مشخص نشده بود که با پیشنهاد فیفا 4 سال به این منظور مشخص شده است.

***

در اساسنامه پیشنهادی جدید دیگر خزانه‌دار و بازرس از ارکان فدراسیون فوتبال به شمار نمی‌روند بلکه جزو ابزارهای کمک کننده محسوب می‌شوند، ضمن اینکه مانند فیفا بازرس به حسابرس مستقل تبدیل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.