وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که برای سال آینده با همکاری دولت توانسته ایم بودجه پژوهشی حوزه فضا را چهار تا پنج برابر افزایش دهیم، از ضرورت به کارگیری توان متخصصان ایرانی خارج از کشور در این حوزه سخن گفت.

افزایش بودجه پژوهش در حوزه فضا/ضرورت به کارگیری توان متخصصان ایرانی غیرمقیم

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در آئین معارفه رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در محل این پژوهشگاه افزود: بنای دولت یازدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که به بخش فضایی اهمیت دهیم، اواخر سال 93 زمانی که تصمیم بر انتقال سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد، زمانی بود که بودجه سال 94 بسته شده بود و متاسفانه بودجه خوبی نیز در آن زمان بسته نشد و عملا ما نتوانستیم کارهای مطلوبی در وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران انجام دهیم.
وی افزود: وزارت ارتباطات در نظر دارد با برنامه ریزی های لازم در آینده نابسامانی هایی را که در حوزه فضایی در گذشته بوده است، ساماندهی کند و خوشبختانه امروز توانسته ایم شورای عالی فضایی و دبیرخانه آن را به پژوهشگاه فضایی ایران برگردانیم.
واعظی افزود: امسال نیز تلاش کردیم که در بودجه سال آینده، بودجه مربوط به فضای پژوهش فضایی را چهار تا پنج برابر افزایش دهیم و تا الان نیز دولت و سازمان مدیریت را در این خصوص متقاعد کرده ایم و تنها متقاعدسازی مجلس برای افزایش بودجه در این حوزه باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه کار فضایی جزو اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: اعتقاد بنده این است که اگر پژوهشگاه در حوزه فضا خوب عمل کند ما در بخش های دیگر کشور نیز می توانیم از آن سود ببریم.
واعظی با اشاره به اینکه سازمان فضایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه فضایی همه حول یک محور فعالیت می کنند، افزود: خوشبختانه جلسات مشترکی بین پژوهشگاه فضایی و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و با توجه به پتانسیل های خوبی که در هر دو پژوهشگاه وجود دارد، خواستار ادامه این جلسات هستیم.

** استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی خارج از کشور در حوزه فضا
وزیر ارتباطات یادآور شد: باید در زمینه آی سی تی و فضا از همه سرمایه های کشور برای انجام کار استفاده کرد، و بعد از برداشته شدن تحریم ها فضای خوبی در این دو حوزه در کشور مهیا می شود. باید از ایرانیان خارج از کشور که در هر دو زمینه کار کرده اند، استفاده کنیم.
وی بیان کرد: پژوهشگاه های فضایی و فناوری اطلاعات باید با ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار کنند و با اعطای فرصت مطالعاتی به آنها از تجربیات متخصصان ایرانی خارج از کشور علاوه بر استفاده از متخصصان داخلی، استفاده کنند.
واعظی یادآور شد که در حوزه فضا اصل بر تحقیق و توسعه است، زمانی ما می توانیم بر روی پای خود بایستیم که فرزندان مان محصول بومی از پژوهش و تحقیق و توسعه در حوزه فضا داشته باشند.

** پژوهشگاه فضایی باید برند فضایی ایران باشد
واعظی در رابطه با تشکیلات فضایی در کشور گفت: نگاهی که در ابتدای تاریخچه تاسیس پژوهشگاه فضایی بوده، نگاه درستی است، ما نمی توانیم یک سازمان و یک پژوهشگاه داشته باشیم و هر کدام کار خود را انجام دهند بلکه سازمان فضایی در کشور زمانی به جایگاهی می رسد که یک پژوهشگاهی داشته باشد که بتواند از لحاظ فکری روی آن تکیه کند.
وی افزود: در دنیایی زندگی می کنیم که مرتب شرایط فنی آن در حال تغییر است، نمی شود شرایط بیرون کشور تغییر کند و ما همچنان سر جای خود باقی بمانیم، باید تغییراتمان در زمینه آی سی تی و فضا در زمینه قدرت بخشیدن باشد.
واعظی با اشاره به ضرورت حاکمیت صمیمت و همدلی در پژوهشگاه ها، افزود: اولویت نخست در پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده های استانی آن مانند پژوهشگاه های مستقر در اصفهان، تبریز، مازندران باید حوزه فضا باشد و اولویت دوم آنها آنچه را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، شامل می شود.
در آئین معارفه رئیس جدید پژوهشگاه حسن حدادپور از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس پژوهشگاه فضایی ایران معرفی شد، پیش از این حسن کریمی مزرعه شاهی به مدت چهار سال رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.