حسین شاهسمند/ خبرنگار قدس: شهر گلبهار یکی از شهرهایی به شمار می‌رود که با هدف گسترش جلوگیری از حاشیه‌نشینی در شهر مشهد شکل گرفت، ولی واقعیت این است که به رغم گذشت ۳۰ سال از عمر شهر گلبهار، هنوز نتوانسته است نه تنها جمعیت حاشیه نشینی شهر مشهد را در خود جا دهد، بلکه در طرح مسکن مهر نیز ناکام بوده است.

 مسکن مهر گلبهار ناکام در جذب جمعیت

هر چند که گفته می‌شود، شهر گلبهار تاکنون توانسته علاقه‌مندانی را به خود جذب کند، ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، مردم استقبال قابل توجهی به رغم سرمایه‌گذاری‌های دولت از این شهر به عمل نیاورده‌اند و از سویی با توجه به اینکه 40 هزار واحد مسکن مهر در این شهر در حال ساخت است، اما تاکنون به رغم تلاش‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد فقط 50 درصد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شده است.
این در حالی است که واحدهایی که به رغم تحویل به متقاضیان همچنان به دلیل نبود نظارت کافی بر کار پیمانکاران گلایه مندند که در این میان برخی از افراد به دلیل عدم امکانات، حاضر به استقرار در واحدهای خود نشده‌اند.
هر چند که مسؤولان سال گذشته پایان سال 94 را سال بسته شدن پرونده مسکن مهر نامگذاری کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد، اگر مسؤولان امکانات لازم را از جمله حمل و نقل، فضاهای آموزشی، خدماتی و فرهنگی، تفریحی و ورزشی، مساجد، درمانی و امنیتی و... را فراهم می‌کردند، گلبهار اکنون می‌توانست افزون بر جذب جمعیت حاشیه نشین شهر مشهد و نیز شهرهای مجاور، متقاضیان مسکن مهر را که امید زیادی به خانه‌دار شدن داشتند، در خود جا دهد. با این حال متقاضیان مسکن مهر همچنان از کمبود امکانات و مشکلات در این شهر گلایه‌مند هستند.

 مسؤولان صدای ما را نمی‌شنوند
خانم صدوقی، یکی از متقاضیان مسکن مهر که در پروژه وزارت دفاع ساکن است، می‌گوید: ما مجبور بودیم در ابتدا در اینجا ساکن شویم، ولی برخی از خانواده‌ها هنوز حاضر نشده‌اند که اینجا ساکن شوند؛ چون از امکانات اولیه خبری نیست.
وی می‌افزاید: این پروژه‌ها از شهر دور است و امکانات از جمله نانوایی، خدمات پزشکی و درمانی، فضای سبز و مکانهای تجاری مناسب ندارد و مردمی که ساکن شده‌اند، واقعاً با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و مسؤولان هم صدای ما را نمی‌شنوند.
وی می‌گوید: مشکلات ما در هوای سرد بیشتر می‌شود؛ زیرا سرویس درون شهری مناسبی وجود ندارد و مسؤولان، متقاضیان مسکن مهر را در بیابان رها کردند.
یکی دیگر از ساکنان اظهار می‌دارد: واحدها را قرار بود با 15 میلیون تومان تحویل دهند، اما اکنون 25 میلیون تومان از ما گرفته‌اند و واحدها را هم تکمیل نکرده‌اند. تأسیسات و بسیاری از جاهای دیگر خراب است. آشپزخانه درستی ندارد.

 امکانات در حد توقع مردم وجود ندارد
آقای درویشی، یکی از متقاضیان مسکن مهر می‌گوید: دولت هزینه‌های زیادی در گلبهار کرده است و به نظر من مسؤولان باید پیش از اسکان جمعیت، امکانات را فراهم می‌کردند، اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، مردم از مسکن مهر استقبال می‌کردند.
وی هزینه‌های بالای زندگی، استقرار نداشتن ادارات و شرکت‌های خدماتی، نبود حمل و نقل مناسب و نبود بیمارستان و درمانگاه مناسب را یکی از دلایل استقبال نکردن مردم عنوان می‌کند، می‌گوید: شرکت عمران هم به تنهایی نمی‌تواند همه این امکانات را برای مردم فراهم کند. تمام دستگاه‌ها باید همکاری کنند که متأسفانه این ناهماهنگی‌ها در این شهر وجود دارد و معلوم نیست حرف آخر را چه مسؤولی باید بزند.
وی تصریح می‌کند: مردم هم کم حوصله شده‌اند، وقتی می‌بینند که امکانات نیست و مثلاً در شب برای رسیدن به پزشک و یا تهیه امکانات دیگر، هزینه‌های زیادی باید انجام داد که این هزینه‌ها با درآمد خانواده همخوانی ندارد و ترجیح می‌دهند یا واحدهای خود را در پروژه‌های مسکن مهر تحویل نگیرند و یا اگر تحویل گرفتند، ساکن نشوند.

 واحدهای مسکن مهر زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد
یکی از بنگاه داران که خواست نامش ذکر نشود، می‌گوید: افراد زیادی به بنگاه مراجعه می‌کنند و حاضرند واحد خود را زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند و پول آن را دریافت کنند.
وی دلیل این کار را نبود امکانات مناسب در برخی از پروژه‌های مسکن مهر عنوان می‌کند و می‌افزاید: امکانات لازم در برخی از این پروژه‌ها وجود ندارد و به همین دلیل افراد حاضرند، واحدهای خود را به فروش برسانند که با توجه به رکود در بازار مسکن، خرید و فروش انجام نمی‌شود.
یکی دیگر از دلالان خرید و فروش مسکن می‌گوید: به دلیل نبود امکانات برخی از اعضا دچار اختلافات خانوادگی شده‌اند.
وی می‌افزاید: واحدهای مسکن مهر با فاصله 8 تا 10 کیلومتری از شهر ساخته شده است که برخی از افراد 25 تا 30 میلیون تومان برای این واحدها پول پرداخت کرده‌اند و 25 تا 30 میلیون تومان هم وام دارد و افزون بر این واحدها را هم به صورت تکمیل شده به اعضا تحویل نمی‌دهند و عضو باید جدا از این پرداخت‌ها برای تکمیل واحد خود هزینه‌های دیگر را نیز انجام دهد که با توجه به رکود در بازار مسکن و همچنین ساخت 40 هزار واحد مسکن آن هم در رکود فعلی مردم از مسکن مهر استقبال نمی‌کنند.

 وعده‌هایی که محقق نشد
مدیرعامل شرکت عمران گلبهار در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در 14 اردیبهشت 93 گفته بود، بنا داریم که در دولت تدبیر و امید تا پایان سال 93 مسکن مهر را به بهره‌برداری برسانیم که البته به اعتقاد من تا سال 94 واحدها به مالکان تحویل داده خواهد شد، افزون بر مدیرعامل شرکت عمران گلبهار، مدیرکل دفتر فنی استانداری نیز پایان سال 94 را سال جمع شدن سفره مسکن مهر اعلام کرده بود، ولی به دلیل برخی از مشکلات این وعده‌ها به گفته مسؤولان پایان سال 95 محقق خواهد شد.

 واحدهای خالی از سکنه زمینه‌ساز سرقت‌های شبانه
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چناران هم با بیان اینکه متأسفانه در این شهر برخی از واحدها خالی از سکنه هستند و این خود زمینه سوءاستفاده برای سارقان را فراهم می‌آورد، تصریح می‌کند: حتی برخی از واحدهای خالی وسایل زندگانی نیز در داخل آن‌ها نیز موجود است که این مسأله سبب سوءاستفاده سارقان می‌شود.
سرهنگ قربان صنعتی، خانه‌های خالی از سکنه را سبب ناامنی برای دیگر همسایگان عنوان می‌کند و می‌افزاید: بخشی از سرقت‌ها از منازل در گلبهار از همین واحدهای خالی از سکنه رخ داده است که مردم باید به این مسأله توجه داشته باشند.
وی اظهار می‌دارد: ما در این خصوص با خلأ قانونی مواجهیم که باید مسؤولان راه و چاره‌ای بیندیشند و مردم نیز به هیچ عنوان منازل خود را خالی نگذارند؛ چون تعداد واحدهای خالی در گلبهار زیاد است و افزون بر آن واحدهای مسکن مهر نیز با فاصله‌های زیادی از هم ساخته شده که ضروری است صاحبان این منازل حتماً پس از تحویل واحدهای خود در آن‌ها ساکن شوند.
 تا شهریور 95 واحدها تحویل خواهد شد
سرپرست معاونت مسکن و شهرسازی شرکت عمران گلبهار هم با اشاره به وعده‌های داده شده درخصوص اتمام پروژه‌های مسکن مهر در گلبهار می‌گوید: در جلسه‌ای که بتازگی برگزار شده است، قرار بر این شده که پروژه‌هایی که باقی مانده است، آسیب شناسی شوند و واحدهایی که قابلیت تحویل داشته باشند تا شهریور 95 تکمیل و تحویل متقاضیان گردد و بقیه واحدها نیز پس از آسیب شناسی درخصوص آن تصمیم گیری شود.
علی آذرفر با اشاره به برخی از مشکلات در مسکن مهر و گلایه‌های اعضا در این خصوص اظهار می‌دارد: بی‌تردید مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان همه امکانات را در زمان کوتاهی برای اعضا فراهم کرد، ولی همه دستگاه‌های اجرایی به دنبال حل مشکلات مردم هستند.

 تلاش برای رفع مشکلات
وی به سفر اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به گلبهار اشاره می‌کند و با بیان اینکه در این سفر، بخشی از مشکلات مردم از جمله روشنایی بودجه آن تخصیص یافته و هم اکنون مشکلات آن در حال رفع است، می‌گوید: تلاش می‌کنیم مصوبات دیگر این سفر نیز به موقع به اجرا درآید تا مشکلات مردم کاهش یابد.
وی علت استقبال نکردن مردم از برخی واحدهای مسکن مهر را رکود در بخش مسکن و مشکلات تعاونی‌ها دانست و با اشاره به فروش این واحدها در بازار زیر قیمت تمام شده تصریح می‌کند: نمی‌توان اگر فردی برای حل مشکلات مالی خود نیاز به فروش واحد مسکن مهر دارد و کمی ارزان‌تر به فروش می‌رساند، آن را ملاک عمل قرارداد با این حال به نظر من بیشتر مردم علاقه‌مند به اسکان در واحدها می‌باشند و واحدهای خود را حفظ کرده‌اند. به هر حال متقاضیان مسکن مهر گلبهار چشم به راه اقدام‌های مؤثر مسؤولان هستند و همچنان امید دارند، با تدبیر دولت مشکلات پیش رو از
میان برود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.