مهناز خجسته نیا: تا چند سال پیش که فقط تهران یکه تاز آلودگی هوا بود و هیچ رقیبی نداشت، مردم سایر کلانشهرهای کشور از جمله مشهد چنان در بی‌خیالی به سر می‌بردند که در خواب شب شان هم این اوضاع را نمی‌دیدند.

  تعلل ۱۶ دستگاه در کاهش آلودگی هوای مشهد

مشهدی‌ها هرگز گمان نمی‌کردند این روز‌ها کار به جایی برسد که صدای زنگ هشدار آلودگی هوا ازسوی مراجع رسمی در کلانشهر مشهد نیز نواخته شود.
زنگ هشداری که متأسفانه هنوز خیلی جدی گرفته نمی‌شود، در حالی‌که تنها در دو ماه اخیر 298 قربانی به بهانه مشکلات تنفسی گرفته است.

  آذر آلوده‌ترین ماه سال 94
مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در گفت‌وگو با گزارشگر ما، آذر ماه گذشته را آلوده ترین ماه سال جاری اعلام می‌کند.
اسماعیلی می‌گوید: متأسفانه در ماه گذشته آلودگی هوا به حدی بوده که 9 روز ناسالم را پشت سر گذاشته‌ایم.
وی از تیر و مرداد امسال نیز به عنوان ماه‌هایی با هوای سالم یاد می‌کند و می‌افزاید: خوشبختانه در دو ماه مذکور روز ناسالم نداشته‌ایم.
وی در تشریح وضعیت هوا از ابتدای سال جاری اظهار می‌دارد: تا به امروز 285 روز گذرانده‌ایم که 26 روز هوا ناسالم بوده است.
به گفته وی این میزان معادل 9 درصد روزهای پشت سر گذاشته شده از ابتدای سال است.
مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد با بیان اینکه تنها در 33 روز معادل 12 درصد روزهای کل سال در هوایی پاک تنفس کرده‌ایم، می‌گوید: 226 روز معادل 79 درصد هم هوا سالم بوده است.
اسماعیلی میزان آلاینده‌ها در شرق و جنوب شرقی مشهد را بسیار بالا اعلام می‌کند و می‌افزاید: به همین دلیل ایستگاه‌های رسالت و ساختمان دارای بیشترین بار آلودگی هوا هستند.
وی ایستگاه‌های غرب مشهد را دارای بهترین کیفیت هوا برمی‌شمارد و اظهار می‌دارد: ایستگاه‌های سرافرازان، ویلا، صدف و لشکر آلایندگی کمتری را در هوا نشان می‌دهند.

  دی ماه بدون روز ناسالم
مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینـــده‌های زیست محیطی مشهد در بیان وضعیت هوای دی ماه نیز می‌گوید: خوشبختانه از ابتدای ماه جاری تاکنون وضعیت ناسالمی گزارش نشده است.
اسماعیلی با بیان اینکه این امر هرگز به معنی هوای مطلوب نیست، می‌افزاید: فقط میزان آلاینده‌ها با وجود زیاد بودن، به شاخص 100 «ای کیو آر» نرسیده است.
وی با اشاره به شاخص بالای آلایندگی در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای مشهد اظهار می‌دارد: به عنوان مثال طی روزهای گذشته میزان آلاینده‌ها در برخی ایستگاه‌ها به 95 رسیده که تنها 5 «ای کیو آر» تا هوای ناسالم فاصله داشته است.
به گفته وی براساس شاخص آلودگی هوا اگر میزان آلاینده‌ها بین صفر تا 50 «ای کیو آر» باشد، هوا سالم، بین 51 تا 100 هوا متوسط، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای همه افراد، 201 تا 300 خیلی ناسالم و بالاتر از 300 خطرناک گزارش می‌شود.

 محکومیت 16 دستگاه و تبرئه بنزین های وارداتی
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تعلل مسؤولان در رفع آلودگی هوای این کلانشهر می‌گوید: در این زمینه ما هیچ مشکل قانونی نداریم.
بنی هاشمی با بیان اینکه در قانون هم وظایف همه دستگاه‌ها و هم نحوه برخورد با متخلفان مشخص شده، می‌افزاید: متأسفانه فقط دستگاه‌های مسؤول از انجام وظایفشان خودداری می‌کنند.
به گفته وی طبق قانون، 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا سهیم هستند که متأسفانه آن‌ها تعلل می‌کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از به حاشیه کشاندن مردم در بحث آلودگی هوا می‌گوید: چند سالی است که همه دستگاه‌های مسؤول توپ مشکل آلودگی هوا را به میدان بنزین وارداتی و آلوده می‌اندازند، در حالی که برای مبحث بنزین هم قانون داریم.
وی با بیان اینکه مسایل حاشیه ای بنزین یک جنجال سیاسی است، اظهار می‌دارد: گواه این ادعا توزیع سوخت یورو چهار در صد درصد جایگاه‌های سوخت تهران و 50 درصد جایگاه‌های مشهد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.