دیپلمات ارشد بازنشسته مالزی، خبر تشکیل ائتلاف خودساخته به اصطلاح اسلامی ضد تروریسم عربستان را باعث تعجب بسیاری از کشورهای جهان دانست و تاکید کرد وهابیت موتور محرک افراط گرایی است و عربستان سعودی با هزینه بیش از 100 میلیارد دلار باعث گسترش این گونه تفکرات در جهان شده است.

تحلیل دیپلمات سابق مالزی از ائتلاف خودساخته عربستان/ دولت با بمب ساعتی وهابیسم مقابله کند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'دنیس ایگنانتیوس' سفیر پیشین مالزی در شیلی و آرژانتین در مقاله ای در روزنامه 'سان دیلی' با اشاره به اعلام تشکیل ائتلاف خودساخته نظامی توسط وزیر دفاع عربستان با حضور 34 کشور اسلامی، نوشت: 'محمد بن سلمان' برای توجیه ایجاد این ائتلاف، گفت که این وظیفه ای است برای حفاظت کشورهای اسلامی در برابر گروه و سازمان های شیطانی تروریسم، بدون در نظر گرفتن نام و فرقه آنها که مرگ را گسترش می دهند و در زمین فساد می کنند.
وی در این مقاله که روز گذشته منتشر شد، نوشت: اعلام تشکیل این ائتلاف باعث تعجب بسیاری از کشورهای عضو آن از جمله مالزی شد.
'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی دقیقا پس از اعلام تشکیل این ائتلاف اعلام کرد که احتمال بکارگیری نیروی نظامی مالزی در خاورمیانه وجود ندارد و اکنون با برنامه ریزی سفری سریع به ریاض قرار است خواستار درک دقیق ذهنیت عربستان از ائتلاف شود.
'دنیس ایگنانتیوس' نوشت' اگرچه این اعلام از سوی عربستان سعودی با جزئیات همراه نبود، اما برخی ویژگی های مهم در این اعلام کاملا آشکار است. نخست اینکه، این ائتلاف به رهبری کشورهای اهل سنت شکل گرفته و ایران به عنوان یکی از قدرت های اصلی منطقه خاورمیانه و مطمئنا نیرویی که در مبارزه با داعش باید روی آن حساب شود، در این ائتلاف قرار نگرفته است.
وی با انتقاد از اینکه بسیاری از کشورهای مسلمان درگیر با تروریسم در این ائتلاف خودساخته ریاض نیستند، نوشت:حتی سوریه و عراق نیز که با گروه ترویستی داعش درگیر جنگ هستند، به دلیل نزدیکی به ایران در این ائتلاف جای داده نشده اند.
این تحلیلگر مالزیایی معتقد است هدف این ائتلاف ریاض تشدید درگیری اهل سنت و شیعه است که ایران بر وحدت میان آن ها برای مقابله با تروریسم تاکید دارد و نوشت: به طور واضح، این ائتلاف بیش از آنکه نگران تروریسم باشد، از رقبای منطقه ای هراس دارد و به عبارتی دیگر تشریحی بدبینانه برای نگرانی جهانی در مورد تروریسم با هدف افزایش درگیری های شیعه و سنی و کشاندن روابط ایران و عربستان تا لبه پرتگاه است.'
وی نوشت: در این موضوع که جنگ با گروه های تروریستی از قبیل داعش نیازمند یک کمپین قدرتمند نظامی پایدار و همکاری گسترده است، شکی وجود ندارد. در حال حاضر 65 کشور جزء ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا هستند و تاکنون حدود 9 هزار حمله هوایی علیه مواضع داعش صورت گرفته است. با این وجود، رقابت های منطقه ای و جستجوی اهداف مختص هر کشور، فرصت مانور بیشتری برای گروه تروریستی داعش فراهم کرده است.
این دیپلمات ارشد سابق مالزی نوشت: در حالت تعادل، حتی اگر این ائتلاف به رهبری عربستان فرصت انجام اقدام عملی پیدا کند، تنها شرایط پیچیده موجود را بدتر می کند و شکل گیری گروه های تروریستی که هر کدام برای تحقق منافع خود به جنگ خواهند پرداخت و نتایج زیانباری برای سایر مناطق جهان به وجود می آورند، قابل انتظار است.
وی معتقد است: کاملا روشن است اقدامات نظامی به رغم مهم بودن آن، قادر به شکست گروه های تروریستی از قبیل داعش نیست. یک استراتژی کامل تر که به طور ویژه ریشه افراطی گری در بین سنی های افراطی را مورد توجه قرار دهد، برای کسب موفقیت در جنگ علیه ترور الزامی است.
وی، افراط گری ها را به عوامل متعددی وابسته دانست و به عنوان مثال نوشت: 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی بر این باور است که رژیم صهیونیستی عامل افراطی گری است و از طرفی دخالت های نظامی غرب این افراط گری ها را تقویت کرده است.
'حمله آمریکا به عراق که باعث بی ثباتی در این کشور و همچنین سایر نقاط شده است از جمله دیگر عوامل شکل گیری این گونه افراط گری ها محسوب می شود. عامل مهم دیگری که براساس مستندات، موتور افراط گری برخی از فرقه های اهل سنت را به حرکت در آورده است، ایدئولوژی های وهابی است که توسط عربستان سعوی حمایت مالی و فکری می شود.'
'دنیس ایگنانتیوس' نوشت: در واقع، هیچ چیز دیگر جز وهابیسم باعث افراط گری در بین برخی از مسلمانان نشده است. وهابیسم تنها مخرج مشترک و زیربنای تفکرات بسیاری از گروه های تروریستی منسوب به اسلام در جهان است.
'براساس برخی تخمین ها، عربستان سعودی تاکنون بیش از 100 میلیارد دلار برای صدور ایدئولوژی وهابیسم به جهان اسلام از طریق تقویت شبکه مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی هزینه کرده است. '
در این مقاله همچنین آمده است: در حالی که وزیر دفاع مالزی خود را برای سفر به عربستان سعودی آماده می کند تا در مورد جنگ علیه ترور رایزنی کند، دولت نیازمند نگاه عقلانی در مورد وجود بیش از 50 هزار حامی داعش در این کشور و نوع نقش این کشور در مبارزه علیه تروریسم جهانی است.
'گسترش تاثیرات وهابیسم در مالزی مضر بوده و باعث افزایش تحمل نداشتن مذهبی، مقابله با دیگر مذاهب و نگرش جهانی نظامی گری شده است که دولت باید این موارد را در دیدار با مقام های عربستان سعودی مورد بحث و گفت وگو قرار دهد. اگر چه، صحبت هایی که تاکنون در مورد دریافت 700 میلیون دلار از سوی یک بخشنده سعودی ناشناس شده، ممکن است این شرایط را مشکل سازد.'
وی نوشت: از سوی دیگر گسترش استفاده دولت مالزی از مذهب به عنوان ابزار سیاسی با هدف تقویت موقعیت خود باعث خطرناک تر شدن شرایط شده است و امکان مقابله با افراطی گری را مشکل می سازند.
این تحلیلگر مالزیایی و دیپلمات سابق با اشاره به شعار 'میانه روی' 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا، نوشت: اینکه مالزی با ادعادی 'میانه روی' توانسته است شمار زیادی پیروان گروه تروریستی داعش و همچنین تعداد قابل توجهی از جنگجویان این گروه تروریستی را در دامن خود تربیت کند، به یقین نشان می دهد جایی از فرایند مدیریت مذهب در مالزی با خطا مواجه است.
وی در پایان نوشت: در واقع به جای تخریب و ارزش گذاری سایر گروه های مذهبی، دولت باید شکل گیری فرهنگ تحمل سایر مذاهب و احترام به تنوع بر این اساس که همه به ارزش های اسلامی معتقد هستند را در دستور کار قرار دهد تا بتواند به طور موثری با بمب ساعتی وهابیسم که با پول عربستان سعودی کوک می شود، مقابله کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.