تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: امروز شاهد هستیم که تاریخ مصرف داعش برای آمریکا و غرب به پایان رسیده است.

تاریخ مصرف داعش برای غرب به پایان رسیده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، رضا سراج در پنجمین اجلاس حقوقدانان بسیجی در مشهد اظهار داشت: آمریکایی‌ها بر این باور بوده‌اند که با ایجاد جنگ نیابتی، عراق، لبنان و یمن را منهدم سازند؛ برای اینکه آمریکا بتواند به هدف خود نائل آید نیاز داشت که جنگ دامنه‌اش به ایران کشیده شود تا ایران تصویر تهدید چند کشور را دریافت کند.

وی افزود: آمریکا با محاسبات خود گمان می‌برد که می‌تواند راه به پیش ببرد اما پس از گذشت دو سال محاسبات آمریکا غلط از کار درآمد؛ آمریکا در جریان برجام بر آن بود که می‌تواند با بازگشایی شرکت‌های آمریکایی در ایران، آمریکا را به شکلی بزک شده معرفی کند، با مدیریت رهبری ناکامی آمریکا در این باب رقم خورد.

سراج با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری جنگ نیابتی را از تهدید به فرصت تبدیل کردند گفت: در جنگ نیابتی ایران توانست با گسترش نفوذ خود، این موقعیت را به بهترین شکل ممکن به فرصتی برای کشور مبدل کند؛ مدیریت مقام معظم رهبری بود که توانست محاسبات آمریکا را در عراق، سوریه، لبنان و یمن برهم بریزد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ناجی روس‌ها شد اظهار داشت: رهبری پای روس‌ها را به منطقه باز کرد و برای آن‌ها ناجی شد، روس‌ها متوجه شده بودند که رهبری ناجی آن‌ها شده است و بر این مورد واقف شده بودند که اگر در بحران اوکراین گیر می‌افتادند چیز از آن‌ها باقی نمی‌ماند و توسط ناتو محاصره می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که در محاسبات دچار اشتباه شده‌اند گفت: آمریکایی‌ها بر این باورند که غرب آسیا در حال تغییر بوده و کلید آن در دست سوریه است؛ آمریکا در حال از دست دادن سنت رهبریشان هستند.

سراج در بیان دو عاملی که سبب اشتباه محاسباتی آمریکا شده است اظهار داشت: رهبری هوشمند نظام و وجود نهاد مقدسی هم‌چون سپاه است که سبب شده جنگ نیابتی برای ایران از تهدید به فرصت تغییر پیدا کند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: آمریکایی‌ها به خود آمده‌اند و بر این باورند که اگر خلاء قدرت در منطقه به واسطه ایران پر شود و سنگر‌های کلیدی جهان فتح شود، سنت رهبری آمریکا از میان می‌رود؛ از همین رو آمریکا بر آن شده با اعمال تحریم‌ها، ایجاد تعارض در داخل کشور و فشار‌های سیاسی و اقتصادی به مردم ایران از فروپاشی خود جلوگیری کند.

وی با تاکید بر این مطلب که آمریکا برای جلوگیری از قدرت ایران دو راه توسعه و نفوذ در حاکمیت و تعارض و دوگانگی در حاکمیت با هدف کاهش اقتدار رهبری در نظر گرفته است گفت: اگر سناریو اول آمریکا موفق شود در کشور دچار دوگانگی می‌شویم، تعارض در جامعه عمق می‌گیرد، عمق استراتژیک و منافع ملی به خطر می‌افتد و با تحریم‌های بیشتر آمریکا خود را روبه‌رو می‌بینیم، ولی اگر سناریو اول موفق نشد، با تقویت سناریو دوم بر آن می‌شوند که جریان فتنه و کدخدا محوری را تقویت کنند.

سراج اظهار داشت: در آینده نزدیک که دو انتخابات را در پیش داریم با این دو سناریو آمریکا مواجه می‌شویم، فرصت زیادی نداریم باید به تحلیلی درستی از شرایط برسیم تا همچون فتنه 88 فرصتی در اختیار فتنه گران قرار نگیرد.

وی تاریخ مصرف داعش را برای آمریکا تمام شده دانست و خاطرنشان کرد: داعش مسیری بعثی تکفیری دارد، اروپا و آمریکا درصدد هستند که سر بعثی آن را بردارند و جریان جدیدی را بر روی سر تکفیری آن قرار دهند تا از میان جیش الاسلام و احرار الشام متولد شود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در جریان قضیه هسته‌ای عموم مردم بر این باور بودند که تمام مشکلات حل می‌شود ولی رهبری با درایت هوشمندانه و نرمش قهرمانانه‌ای که نشان دادند به مردم یاد آور شدند که آمریکا کلید حل مشکلات نیست، علاوه برآن رهبری به جریان‌های داخلی اثبات کردند که تعامل گزینی به منافع ملی ختم نمی‌شود، به استقلال کشور ضربه وارد می‌آورد و چیزی جز پسرفت در پی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.