مرضیه رضایی: سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود افزود: این انتخابات براساس قانون و زمان بندی‌های پیش بینی شده انجام می‌شود که کار بسیار سخت و دقیقی است.

 ردصلاحیت شده های مجلس، ۴ روز فرصت اعتراض دارند

حجت الاسلام والمسلمین محرابی ادامه داد: کاربررسی صلاحیت‌ها در مجلس خبرگان رهبری برعهده شورای نگهبان است که به صورت متمرکز انجام می‌شود و در استان‌ها بررسی صلاحیت نداریم، از این رو کسانی که ثبت نام کرده‌اند، کارهایشان در مرکز انجام خواهد شد.
سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کسانی که برای مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند، باید دارای درجه اجتهاد باشند تا بتوانند با داشتن سایر شرایطی که در قانون ذکر شده در معرض انتخاب قرار گیرند.
وی تأکید کرد: تمام کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند، بجز اعضای فعلی مجلس خبرگان، کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان شورای نگهبان شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شده‌اند و نیز کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت کرده‌اند، باید در آزمون علمی این مجلس شرکت کنند.
وی خاطر نشان کرد: این آزمون در روز سه شنبه مورخ پانزدهم دی ماه 1394 ساعت هشت صبح در شهر قم میدان رسالت، دبیر خانه مجلس خبرگان برگزار می‌شود و کسانی که فاقد تحصیلات حوزوی بوده و ثبت نام کرده‌اند نمی‌توانند در این آزمون شرکت نمایند.
سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی نیز تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد بود، چنانچه درمجلس گذشته و در سال 1390 تعداد افراد ثبت نام‌کننده 376 نفر و در انتخابات امسال این تعداد به 853 نفر رسیده است که بیش از دو برابر افزایش داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین محرابی خاطر نشان کرد: بعد از پایان مهلت ثبت نام هیأت‌های اجرایی کار بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند، چنانکه بر اساس قانون بررسی این صلاحیت توسط هیأت‌های اجرایی صورت می‌گیرد، نه هیأت‌های نظارت.
وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی هیأت‌های اجرایی در 12 حوزه انتخابیه که 28 شهرستان را در بر می‌گیرند، کار بررسی صلاحیت‌ نامزدهای مجلس را بر عهده دارند، افزود: بعد از پایان کار هیأت‌های اجرایی کسانی که رد صلاحیت شده باشند، می‌توانند بر اساس قانون به هیأت نظارت استان شکایت کنند. ضمن اینکه در روز 14 دی ماه کار بررسی هیأت‌های اجرایی تمام می‌شود و در روز 15 دی ماه نیز به کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته، ابلاغ خواهد شد.
سخنگوی هیأت نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی در ادامه افزود: کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته از تاریخ 16/10/94 به مدت چهار روز فرصت دارند تا به هیأت نظارت استان شکایت کنند که رسیدگی به این امر را دبیرخانه واقع در استانداری برعهده دارد و افراد می‌توانند در ساعات اداری با داشتن معرفی نامه فرمانداری به این دبیرخانه مراجعه کرده و شکایت خود را تحویل دهند.
حجت الاسلام والمسلمین محرابی با بیان اینکه کار هیأت نظارت استان در این مرحله و با رسیدگی به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: همه بزرگان سیاسی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شورای نگهبان برای همه کسانی است که در انتخابات و با هر جریان فکری شرکت می‌کنند و ما باید بر اساس قانون عمل کنیم.
عضو هیأت نظارت شورای نگهبان اظهار داشت: بر اساس پیش بینی قانون اساسی افرادی که از طرف هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شوند، می‌توانند به هیأت نظارت استان شکایت کنند و هیأت نظارت استان نیز در زمان محدودی باید نظر هیأت مرکزی را به فرماندار اعلام کند و فرماندار نیز برای مرتبه سوم به نامزدهای رد صلاحیت شده ابلاغ کند.
وی افزود: این افراد حق دارند، در مرحله بعدی شکایت خود را به شورای نگهبان تحویل دهند و این شورا نیز موظف است، بار دیگر صلاحیت این افراد را بررسی نماید. ضمن اینکه نباید تصور کنیم، افراد رد صلاحیت شده برای جاهای دیگر نیز نامناسب هستند، چرا که این تنها شرایطی قانونی برای ورود به مجلس است و افرادی هستند که در عین رد صلاحیت از طرف شورای نگهبان در کشور مسؤولیت‌هایی دارند و به خدمت مشغولند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.