معاون رییس جمهور گفت: برای تغییر و اصلاح روند غلط موجود محیط زیست، برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرین فرصت است و اگر این روند ناپایدار ادامه پیدا کند به نقطه غیر قابل بازگشت خواهیم رسید.

ابتکار: برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرین فرصت تغییر روند غلط موجود محیط زیست است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان که امروز برگزار شد، با بیان این​که خرسندم که امروز با هیاتی مرتب از وزارتخانه​هایی در خصوص موضوع ریزگردها در محیط زیست در شورای اداری خوزستان حاضر هستم، اظهارکرد: خوزستان از جایگاه زیست محیطی ویژه​ای برخوردار است. رودخانه کارون و وجود مهم​ترین تالاب​ها، مناطق جلگه​ای و جنگلی و تنوع گیاهی ارزشمند از خوزستان یک جایگاه ویژه زیست محیطی ساخته است.

 

وی با اشاره به شرایط منطقه​ای افزود: اکنون شاهد شرایط حساسی در منطقه هستیم؛ برخی کشورها به دنبال تنش​زایی در منطقه هستند. اقدامات عربستان و به شهادت رساندن روحانی بزرگوار آیت​الله نمر بر این شرایط حساس افزوده و قطعا این اقدامات به ضرر کشورهایی است که به جای تنش​زدایی و همراهی، راه افراط را دنبال می​کنند.

 

معاون رییس جمهور تصریح کرد: امیدواریم برای صلح و اعتدال همکاری و همگرایی کشورهای اسلامی نقش محوری ایفا کنیم. در واکنش​ها و اقدامات کشور عربستان در این شرایط باید منافع کشور را مورد نظر قرار دهیم تا این کنش​ها منافع نظام را تهدید نکنند.

 

ابتکار ادامه داد: کشور ما پس از برجام در خصوص حکمرانی موفق مورد ارزیابی و زیر ذره​بین خواهد بود. پس از برجام شرایط رشد اقتصادی فراهم خواهد شد اما الزاماتی وجود دارد که باید به آن​ها توجه کنیم. تمام سرمایه​های کشور براساس عوامل مختلف، تنش​ها و آسیب​هایی را متوجه خود ساخته است. در مسیر توسعه و رشد اقتصادی بهبود کسب و کار و در تمام شاخص​ها باید به این الزامات و مقدمات درست توجه کنیم و اگر توجهی وجود نداشته باشد، قطعات به هدف خود دست پیدا نخواهیم کرد.

 

وی عنوان کرد: باید ظرفیت زیست محیطی و طبیعت کشور در تمام برنامه​ها و رویکردها را به درستی مدنظر قرار دهیم. طبیعت اکنون به مرز بحران رسیده و آسیب​های جدی نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در حوزه​های اقتصاد، بهداشت و تولید نیز وارد کرده است؛ این شرایط باید در دستور کار نظام قرار بگیرد. ابلاغ سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گام مهمی برای تعیین خط نشر شفاف و روشن برای همگرایی تمام قوا و مردم است. شفافیت و روشنی به ما می​گوید که چگونه و چه​کارهایی انجام می​دهیم که رشد اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشیم اما قیمت نابودی محیط زیست و آسیب​های اجتماعی بهداشتی نباشد.

 

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که سیاست​های کلی رهبری در خصوص محیط زیست را باید در دستور کار قرار دهیم، گفت: دولت در خصوص این سیاست تقسیم کاری انجام داده که توسط معاون اول رییس جمهور اعلام خواهد شد. نقشه راه دولت و وظایف هر وزارتخانه با دستگاه را مشخص خواهد شد. همچنین با رییس قوه قضائیه نشستی داشتیم و امیدوارم به زودی با رییس مجلس نیز در خصوص همگرایی برسیم.

 

ابتکار ادامه داد: در استان​ها به ویژه استان خوزستان که به دلیل برداشت​های بی​رویه و تخریب مراتع و به دلیل فشار بیش از حد تحمل طبیعت آسیب​های جدی به آن وارد شده و ناشی از فعالیت​ها نفتی است و امکان بازسازی طبیعی هوا وجود ندارد باید این سیاست​ها مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی با بیان این​که دولت توجه ویژه​ای به محیط زیست خوزستان دارد، خاطرنشان​کرد: دولت به طور مشخص با تامین اعتبارات و پشتوانه علمی برای حل مشکلات زیستی استان ورود پیدا کرده است و مصوبه اسفندماه سال گذشته در خصوص گردوغبار کاملا علمی و اجرایی بود و اکنون این مصوبه با تمام موانع، اجرایی و بخش​نامه​های آن به دستگاه​ها ابلاغ شده است.

 

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که مقابله با ریزگردها در خوزستان کاری طولانی است، گفت: ستاد مقابله با ریزگردها تشکیل و کارگروه​ها در خصوص مقابله با ریزگردها در سطح ملی و در خوزستان فعال هستند. مطالعات انجام شده اما کار طولانی است. در استان خوزستان 340 کانون بحرانی تولید غبار وجود دارد که امسال اگر تمام شرایط و اعتبارات تامین شود در خوش​بینانه​ترین حالت به 10 درصد از این کانون​ها رسیدگی خواهد شد. البته شرایط جوی در این خصوص مساعدت کرده است.

 

ابتکار با اشاره به این​که دولت به موضوع کارون و حفاظت از آن به صورت ویژه پرداخته است، عنوان کرد: از زمان دولت هشتم شورای حفاظت کیفی کارون وجود داشت و اکنون برنامه​های خوبی در این خصوص وجود دارد که اخیرا مورد بازنگری قرار گرفته​اند و گزارشاتی از این شورا و شورای عالی آب ارایه شده که توانستیم مصوبه​ای در خصوص ساماندهی و حفاظت از رودخانه کارون داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: احیای تالاب​های خوزستان، توجه ویژه و اهتمام به مسائل معیشت مردم و گردشگری در تالاب​ها و رفع آلودگی هوای شهر اهواز از موارد مورد تاکید در دولت است. در شهر اهواز گازوئیل یورو 4 از ابتدای سال و بنزین یورو 4 از مهرماه توزیع شد که اتفاق مهمی بود. اکنون نیز برای افتتاح طرح آماک لحظه شماری می​کنیم.

 

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال میلادی گذشته اهداف توسعه پایدار در جهان مورد تصویب قرار گرفت، گفت: این اهداف در 17 محور و توسعه پایدار به تصویب رسید که در تمام آن​ها نگاه زیست محیطی وجود دارد. این امر اهمیت و جایگاه محیط زیست را نشان می​دهد. سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست در این محورهای جهانی قابل ادغام است.

 

وی ادامه داد: توافق​نامه کاهش گازهای گلخانه​ای یک اتفاق بسیار مهم بود و از این جهت می​توان سال 2015 را سال محیط زیست نامید. تمام جهان با مشکل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین مواجه است که صدمات بسیاری وارد کرده است. کشور ما نیز در یک روند طولانی شاهد افزایش و کاهش بارندگی و خشکسالی بود که باید در خصوص کاهش گازهای گلخانه​ای تصمیم بگیریم. کشور ما به توافق پاریس پیوسته است و با توجه به الگوی نادرست مصرف انرژی در فرآیند صنعتی باید این الگو را اصلاح کنیم و در این مسایل مهم و کاهش گازهای گلخانه​ای خوزستان می​تواند پیشگام باشد.

 

ابتکار با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، خاطرنشان​کرد: برقراری فضای سالم، رقابت قانونی و حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو از اهمیت بسیاری برخوردار و لازم است فضایی برای حضور تمام اقشار مردم فراهم کنیم. همه اقشار مردم باید احساس کنند در تعیین سرنوشت خود نقش دارند و براساس سلیقه خود در جهت​گیری​ها نقش ایفا کنند. یکی از مسایل بسیار مهم که باید به طور شفاف از برنامه​ها و محورهای گروه​ها و احزاب باشد، مسایل محیط زیست است. مجلس دهم باید نسبت به این مسایل حساسیت و شناخت لازم را داشته باشد. انتظار داریم که نمایندگان با شجاعت و درایت و با شناخت کافی از مسایل کشور موضوعات را مطرح و شجاعانه تصمیم بگیرند و از حقوق تمام مردم دفاع کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.