قدس/ مهدی شهرآبادی/ زمانی نه چندان دور که به شمال و شهر انزلی سفر می‌کردیم، شهر با تالابی زیبا و «لاله‌های مردابی» معروفش خودنمایی و گردشگران را حیرت زده می‌کرد.

ویروس دریاچه ارومیه به تالاب انزلی سرایت کرد!  / نفس‌های آخر «لاله‌های مرداب»

هر سال گردشگران از داخل و از کشورهای دیگر برای بازدید از این تالاب زیبا و با صرف هزینه گزاف به گیلان می‌آمدند تا بتوانند، تنها چند عکس یادگاری با این موهبت خدادادی بگیرند.
اما این روزها حال و هوای این تالاب چندان مطلوب نیست و هشدار، گلایه‌ها و فریادهای  مسؤولان در این خصوص گویای این مدعاست که تالاب انزلی به وضعیت بغرنج بحران زیست محیطی رسیده است.  
کم آب شدن این تالاب به دلیل مسایل و مشکلات خشکسالی در کشور و افت آب دریای خزر به دلیل بحران گسترده آب وهوایی در جهان  - که به اذعان کارشناسان ناشی از گرم شدن کره زمین است - و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی، این منطقه زیبا در دل دریا را که دارای وسعتی بالا بود، بتدریج به سمت بیابانی شدن سوق می‌دهد.

 تالاب در فهرست سیاه جهانی!
به گفته کارشناسان محیط زیست، اکنون و با توجه به روند تخریب موجود، تالاب انزلی که در لیست کنوانسیون رامسر است، در فهرست سیاه تالاب‌های در معرض نابودی دنیا قرار دارد. این تالاب که زمانی محل صید ۱۵هزار تن انواع ماهیان خاویاری و استخوانی بوده است، هم اکنون تنها ۲۰۰ تن ماهی از آن صید می‌شود. گزارش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخش هایی از این تالاب نیز خشک شده و حداکثر عمق آب در بخش هایی از آن تنها به 5/2 متر می‌رسد.
این در حالی است که احیای تالاب انزلی از چند سال پیش در اولویت مطالعات کارشناسی قرار گرفته است.
استاندار گیلان در این خصوص به خبرگزاری «مهر» می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست و مسؤولان امر باید نجات تالاب انزلی را در اولویت خود قرار دهند. تالاب انزلی متعلق به همه کشور است و نباید با بی توجهی به تالاب، شاهد تحلیل آن بود.
محمدعلی نجفی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تالاب به سمت خشک شدن پیش رفته است، می‌افزاید: از سال ۸۹ تا ۹۳ حدود ۱۴میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای نجات تالاب هزینه شده در حالی که اعتبارات ملی در این خصوص تنها حدود دو میلیارد تومان بوده است.
شعبانپور معاون امور عمرانی استانداری گیلان نیز در خصوص اقدام‌های صورت گرفته برای احیای این تالاب ملی وجهانی، با اشاره به دریافت کمک دولت در سفر رئیس جمهور به گیلان می‌افزاید: با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود تلاش می‌شود تا از آلوده شدن تالاب از سمت این رودخانه‌ها جلوگیری شود.

 فاضلاب‌ها در تالاب
مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان نیز به برنامه‌های مختلف دولت برای احیای این تالاب اشاره می‌کند ومی گوید: آنچه که بتازگی برای تالاب اتفاق افتاده، هجوم بی رویه گیاه غیربومی «سنبل آبی» است.
محمدپور می‌افزاید: دامنه گستردگی خطر سنبل آبی بسیار وسیع شده و نیاز است که هر چه زودتر با تخصیص اعتبارات از فراگیری این گیاه در تالاب جلوگیری شود.
وی تصریح می‌کند: خطر فراگیری سنبل آبی بمراتب بیشتر از
«آزولا» ست و نباید بگذاریم، این گیاه تمام وسعت تالاب انزلی و سایر تالاب‌های استان را فرابگیرد. وی همچنین به ورود فاضلاب‌های بیمارستانی و شهرک صنعتی سفیدرود به رودخانه‌های رشت و سپس تالاب انزلی اشاره می‌کند و می‌گوید: با تلاش هایی که صورت گرفته، از سال آینده فاضلاب‌های پنج بیمارستان رشت مدیریت خواهد شد و همچنین تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود نیز مانع از ورود فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها و تالاب انزلی می‌شود.
وی اظهار می‌دارد: طرح احیای تالاب انزلی از سال 89 مطرح شده است. تالاب انزلی با مساحتی 200 کیلومتر مربعی در جنوب بندرانزلی واقع شده و تاکنون در  30 هکتار از تالاب رسوب‌گیری صورت گرفته و ادامه این عملیات در هکتارهای باقی‌مانده در دست انجام است.

 اعتبار می‌خواهیم
در این خصوص مدیر کل منابع طبیعی گیلان نیز خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر برای احیای تالاب انزلی شده و می‌گوید: احیای تالاب انزلی نیازمند اعتبار بیشتری برای انجام مطالعات و اقدام‌های اجرایی است.
داوود زارع با تصریح اینکه قصد داریم، براساس طرح جامع، مدیریت جامع را در تالاب انزلی برقرار کنیم، اظهار می‌دارد: در حوزه آبخیزداری در حوزه تالاب انزلی 9زیر پروژه تعریف شده که برخی از آن‌ها منتهی به تالاب انزلی است.
وی می‌افزاید: اکنون حدود 80هکتار در سطح تالاب انزلی را زیرپوشش عملیات بیولوژیکی قرار داده‌ایم و برای تسریع در این اقدام به سالانه سه میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
وی می‌افزاید: در تلاش هستیم تا با عملیات بیولوژیکی جلوی فرسایش را بگیریم و اگر فرسایشی رخ داده باشد، از سرازیری رسوب به تالاب جلوگیری کنیم.

 دریاچه ارومیه ای دیگر!
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز با هشدار نسبت به تخریب بستر این تالاب می‌گوید: تالاب انزلی در حال نابودی است و با تداوم این روند شاهد دریاچه ارومیه‌ای دیگر با عواقب بدتری خواهیم بود.
حسن خسته‌بند در گفت‌وگو با فارس تصریح می‌کند: تالاب بین‌المللی انزلی در حال نابودی بوده و همه چیز در حد گفتاردرمانی است.
وی تصریح می‌کند: با این اعتبارات اندک و تعویض‌های مداوم مدیریتی و طرح‌هایی که برای تالاب مطرح می‌شود، مشکلی برطرف نمی‌شود.
***
اکنون اما باز هم نگرانم، نگران از این که مباد بشنوم بلایی که بر سر دریاچه ارومیه در آمده بر سر تالاب انزلی نیز بیاید، بر این باورم که تشکیل ستادی راهبردی با اختیارات بالا برای رسیدگی به این تالاب ضروری است؛ ستادی نظیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.