مقامات اندونزی سه قایق ماهیگیری مالزی که در ماه های گذشته به دلیل تجاوز به حریم آبی اندونزی توقیف شده بودند را به آتش کشید و غرق کرد.

اندونزی سه قایق ماهیگیری مالزی را به آتش کشید/ احتمال افزایش تنش های مرزی
به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز' روز شنبه نوشت که این سه قایق به دلیل ورود غیرقانونی به مرزهای آبی اندونزی در تنگه 'بنکالیس' در ریائو، توقیف شده بودند.
مقامات اندونزی علاوه بر به آتش زدن و غرق کردن این قایق ها، هر یک از 10 خدمه این قایق ها را نیز در دادگاه به هشت ماه زندان و حدود 140 هزار دلار جریمه نقدی محکوم کردند.
اندونزی تاکنون بیش از 107 قایق ماهیگیری که به آب های این کشور وارد شده اند را با هدف توقف صید غیرقانونی غرق کرده است. 103 قایق مربوط به کشورهای خارجی بوده است.
بیشترین تعداد این قایق ها مربوط به کشور ویتنام با 39 قایق، فیلیپین با 34 قایق، تایلند با 21 قایق و مالزی با 6 قایق بوده است.
'جوکو ویدودو' معروف به جوکووی سال گذشته در نخستین سخنرانی اش به عنوان رییس جمهور جدید اندونزی، خود را 'کاپیتان کشتی اندونزی' خواند و خواستار ادامه قدرت دریایی اندونزی و استفاده از ثروت عظیم و منابع دریایی شد که به گفته وی در مجموعه ای از پادشاهی ها این قدرت وجود داشته است.
اندونزی مجمع الجزایری است که دو سوم از مناطق آن را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل تاکید دارد باید در آب های منطقه ای خود حق حاکمیت داشته باشد و حق حاکمیت دریایی را کلید مهمی در اطمینان از وحدت اندونزی می داند.
از سوی دیگر کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا به لحاظ پراکندگی جغرافیایی و همچنین جزیره ای بودن این مناطق، از نظر تجاور به مرزهای آبی همواره با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
بیشترین و جدی ترین این مشکلات را می توان در ادعای چین بر مالکیت جزایری در منطقه دانست که کشورهای منطقه از جمله فیلیپین و ویتنام نیز مدعی مالکیت بر این جزایر هستند.
حل نشدن این چالش ها در گفت وگوهای دوجانبه باعث شد فیلیپین به دادگاه بین المللی شکایت کند و از این نهاد بین المللی بخواهد در مورد این پرونده تصمیم بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.