قدس/ سیاست/ آرش خلیل‌خانه : سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدامات آمریکا در طرح و پیگیری تحریم‌های جدید از جمله وضع تحریم در ارتباط با برنامه موشکی و دفاعی ایران به اجرای برجام صدمه می‌زند.

 آمریکا موجب تأخیر در برخی مقدمات برجام شده ‌است

حسین جابری انصاری در پاسخ به سؤال قدس درباره اظهارات همتای آمریکایی خود مبنی بر اینکه برجام مانع وضع تحریم‌های موشکی جدید علیه ایران نیست با بیان این مطلب افزود: برنامه موشکی جزئی از منظومه دفاعی کشور است و بر اساس نیازهای ما تعیین می‌شود و ایران مسأله دفاعی خود را موضوع مذاکره قرار نمی‌دهد و به همین دلیل نیز اجازه ندادیم این مسأله وارد مذاکرات هسته‌ای شود.
وی با تأکید بر اینکه برنامه موشکی ایران از این نظر موضوعی خارج از توافق برجام است اظهار داشت: اما اینکه همزمان با مراحل نهایی اجرای برجام پی در پی اقداماتی در فضای سیاسی آمریکا برای اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های جدید به بهانه‌های مختلف صورت گیرد موجب می‌شود فضای لازم برای پیگیری و آغاز اجرای برجام صدمه ببیند.
وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که در آمریکا صورت می‌گیرد صدمه زننده است و به گفته خود آنها یکی از دلایل اساسی به تعویق افتادن برخی مقدمات برجام و اقداماتی که پروسه آن در روزهای گذشته انجام می‌شد همین اقدامات جدید در روزهای منتهی به اجرای برجام بوده است. انصاری گفت: تحریم‌های جدید و قدیم  هیچ صدمه‌ای به برنامه دفاعی ایران وارد نخواهد کرد و تأثیری در سیاست‌های ما ندارد زیرا ایران بر اساس نیازهایش برنامه دفاعی خود را به پیش می‌برد و آنرا تحت الشعاع سیاست‌های کشورهای دیگر قرار نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ملاک ما توافقات انجام شده در برجام است و هر مصوبه‌ای که به نقطه اجرا برسد و مراحل قانونی را طی کند و توسط این مصوبات تعهدات آمریکا نقض شود با واکنش مناسب جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

 بیانیه‌ای که شعار بود
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به نشست
فوق العاده اتحادیه عرب که به درخواست عربستان سعودی انجام گرفت هم بیانیه صادر شده این اتحادیه را حاوی مقداری شعار توصیف کرد و گفت: این بیانیه نوعی اعلام موضع صرف بود و هیچگونه همراهی در زمینه اقدامات با اقدام یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری خلیج فارس و در اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است. جابری انصاری افزود: البته برخی از
دولت های عربی اقداماتی را متمایز از اقدام عربستان سعودی در زمینه نوعی تاکتیک‌های دیپلماتیک انجام دادند که در جریان فشار گسترده‌ای که عربستان سعودی انجام می‌دهد، چندان غیرعادی نیست.
وی تأکید کرد: اقدامات یکجانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در اعدام غیرانسانی شیخ نمر تقریباً به شکل گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است. سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همچنین اقدامات یکجانبه عربستان در زمینه قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیز حتی در مجموعه‌های عربی به شکل جمعی حمایت نشده و عملاً هم در موضع‌گیری‌ها و هم در اقدامات بسیاری از کشورهای عربی خلاف این اقدام مبنای اقدام دولت های عربی قرار گرفته است.

 مخالفت با موضع جهانی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تقریباً هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست های یکجانبه عربستان سعودی در زمینه قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقدامات تنش زا و بحران آفرینی‌های مختلفی که انجام داده، حمایت نکرده است.
جابری انصاری ادامه داد: حتی رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب که اجلاس قاهره را مدیریت و ریاست کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی صراحتاً مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب در برخورد با مشکلی که پیش آمده اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: جریان اعدام شهید شیخ نمر مسأله‌ای است که بر خلاف قوانین بین‌المللی مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت‏های جهان مخالفت آشکار خود را نسبت به این اقدام خلاف مقررات بین‏المللی و حقوق بشر اعلام کرده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه با فشار عربستان سعودی صادر شده است، نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام های غیرانسانی و غیرمنطبق با قوانین بین‏المللی و حقوق بشر است.
 
 باید با ما مشورت می‌شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نامه وزارت امورخارجه به شورای شهر تهران درباره نامگذاری خیابانی به نام شهید شیخ نمر اظهارداشت: آنچه در این نامه به آن اشاره شده ضرورت طی روال معمول در زمینه نامگذاری و مشورت با شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه بود.

 پیگیری محاکمه 4 تبعه ایرانی در عربستان
جابری انصاری درباره محاکمه چهار نفر از اتباع ایرانی در عربستان سعودی اظهارداشت: اطلاعاتی که ما داریم حاکی است تنها برای یک نفر از چهار نفر حکم حبس برای مدت زمان مشخص داده شده و سه نفر دیگر در مرحله تکمیل پرونده هستند.  وی تأکید کرد: ما از مجاری دیپلماتیک برای پیگیری حقوق این اتباع و موارد مشابه قطعاً استفاده می کنیم و جمهوری اسلامی متعهد به پیگیری جدی و قانونی اتباع خود است.

 زمان اجرای برجام
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعویق زمان اجرای برجام که پیشتر نیمه دیماه پیش بینی شده بود اظهارداشت: این مطلب براساس خبر نادرستی است که تاریخی را به عنوان تاریخ اجرا اعلام کرده بودند و بعد از آن تعویق آن را اعلام کردند در حالی که هیچ گاه تاریخ دقیقی درباره روز اجرای برجام مشخص نشده بود که از سوی ما یا آمریکا به تعویق افتاده باشد.
جابری انصاری تصریح کرد: آنچه اعلام شده تعیین بازه زمانی و اعلام این که اگر مجموعه اقدامات و توافقاتی که در چارچوب برجام مورد توافق قرار گرفته در جدول‌های زمانی اجرا شود در این بازه زمانی به اجرای نهایی برجام می‌رسیم.  
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص راستی آزمایی آژانس در راستای برجام و زمان آن نیز گفت: در روزهای اخیر گفت و گوهایی در ژنو بر اساس جدول زمانی توافقات برجام مابین شرکا انجام و در زمینه آخرین جزئیات توافقات فنی و اقداماتی که از سوی دو طرف باید برای حصول به نقطه نهایی اعلام اجرای برجام اتخاذ شود، تبادل نظر شد. جابری انصاری افزود: آژانس بر اساس توافقات صورت گرفته پیوست توافقات برجام وظیفه راستی آزمایی را دارد که در بازه زمانی ممکن امکان اجرای تعهدات آژانس و شرکای برجام در حصول به این نقطه فراهم شود.

 ارتباط با کانادا
جابری انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص قطع روابط کانادا با ایران گفت: ایران قطع کننده رابطه با کانادا نبوده و به طور طبیعی از هر گونه اقدام دولت کانادا در زمینه برقراری ارتباط استقبال خواهد کرد و برخورد مناسب حسب این تصمیمات اتخاذ خواهد شد.

 ظلم به ملت‏های منطقه
جابری انصاری در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات اردوغان مبنی بر این که نمی‏توانیم اسرائیل را از دست بدهیم و تأکید او بر بهبود روابط ایران با عربستان هم گفت: سیاست ایران پیگیری اهداف کشور در چارچوب امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی مختلفی است که در شبکه روابط بین المللی امکان بهره برداری از آنها وجود دارد، بنابراین اظهارات اردوغان متوجه عربستان است که تصمیم قطع روابط با ایران را اتخاذ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: دولت هایی که تعامل با رژیم صهیونیستی را در چارچوب سیاست‌های دیپلماسی خود دنبال می کنند پیش از آنکه منافع ملت های خود را محقق کنند، صدمات و لطمات گسترده‌ای هم به منافع ملت خود و هم شرایط لازم برای ادامه زیست ملت های منطقه وارد می کنند و این سیاست آشکار ما در این زمینه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.