گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، شاهد ورود ۲۳ هزار و ۶۰۰ شیء جدید به این گنجینه بود که اغلب آن‌ها به این مرکز اهدا شده است.

۲۳ هزار و ۶۰۰ شیء جدید، تنها در طول ۹ ماه به گنجینه تمبر، سکه و اسکناسِ موزه آستان قدس رضوی افزوده شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسؤول این گنجینه، از افزوده شدن حدود 23 هزار و 600 تمبر و اقلام پستی، سکه و اسکناس به این مجموعه خبر داد. محمدحسین یزدی‌نژاد، با بیان اینکه 17 هزار و 600 قطعه از این مجموعه توسط ارادتمندان به امام رضا علیه السلام به این مرکز اهدا شده است، اعلام کرد: تمبر و اقلام پستی با رقمی حدود 19 هزار و 700 قطعه، بیشترین حجم این مجموعه را شامل می‌شود.

وی در ارتباط با موضوعات این تمبرها اظهار داشت: شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی، حیات وحش، آبزیان، حفظ و احیای منابع طبیعی، تحقیقات فضایی، ابنیه تاریخی، ورزش و ...از موضوعاتی است که این تمبرها را به خود اختصاص داده است. وی افزود: پیشرفت‌های فضایی شوروی و برتری علمی این کشور در تحقیقات فضایی در مقایسه با غرب، صنایع سنگین در هندوستان، حفظ و احیای آثار تاریخی در روسیه و ... از موضوعات جالب توجه در این تمبرهاست. یزدی‌نژاد همچنین ادامه داد: این تمبرها متعلق به کشور‌های مختلفی چون جمهوری چک، اوگاندا، تانزانیا، آرژانتین، پرو و بیش از 50 کشور جهان است.

یزدی نژاد همچنین اعلام کرد: افزون بر 2 هزار و 600  قطعه سکه از دوره اشکانیان تا قاجار، و از پنج قاره جهان در این مجموعه وجود دارد. وی در ادامه از وجود بالغ بر هزار و 100برگ اسکناس از بیش از 80 کشور جهان در این مجموعه سخن گفت و افزود: دسته چک‌هایی از اوایل دوره پهلوی و همچنین سفته از دوره قاجار نیز در این میان دیده می‌شود.

مسؤول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس اضافه کرد: نماد فلزی با پوشش لاکی بازی‌های المپیک 2008 میلادی چین، تمبر طلا و نقره تمثال امام خمینی (ره)، کلاه سکه دوزی شده با 26 سکه طلای دوره قاجار، دستگاه تلفن هندلی ساخت شرکت زیمنس آلمان با حدود 70 تا 80 سال قدمت، و  تعداد 122 جلد کاتالوگ و کتاب‌ چاپی با موضوع سکه‌شناسی، اسکناس و تمبر به زبان لاتین، ‌از دیگر مواردی است که در این مدت به این گنجینه اهدا شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.