دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: وحدت امت اسلامی، اساس دین اسلام و از مهمترین تکالیف است.

چرا کشورهای اسلامی با وجود اشتراکات اتحادیه تشکیل نمی‌دهند؟

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایسنا، آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشورهای اندونزی، مالزی، کویت، لبنان، روسیه و آلبانی ابتدا به تشریح الویت های تقریب و همچنین برخی مسائل اختلافی میان مذاهب اسلامی پرداخت و در ادامه با تأکید بر ضرورت وحدت اسلامی و با اشاره به آیه شریفه (شرح لکم من الدین ما وصّی به نوحا والذی أوحینا الیک وما وصّینا به ابراهیم وموسی وعیسی أن أقیموا الدین ولا تتفرقوا فیه)، اظهار کرد: وحدت امت اسلامی، اساس دین اسلام و از مهمترین تکالیف است.

 

وی با بیان این‌که «حفظ وحدت مهمترین فریضه دینی است»، گفت: امتی که وحدت خود را حفظ نکند دچار اختلاف و تفرقه می‌شود و نتیجه این اختلاف درگیری، تنش، برادرکشی و غارت اموال و دارایی یکدیگر است.

 

وی در ادامه به برخی از اقدامات مجمع جهانی تقریب پیرامون تقویت وحدت در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برگزاری سلسله نشست‌های تقریبی میان علمای جهان اسلام از جمله این اقدامات است که سال گذشته تعدادی از علمای اندونزی به ایران سفر کردند و دیدارها و نشست‌های خوبی با علما و مراجع قم برگزار کردند و امسال نیز تعدادی از علمای هند و موریتانی به ایران سفر کردند و سلسله دیدارهایی با علمای ایران داشتند که بسیار مؤثر بود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تقریبی در کشورهای مختلف اسلامی از جمله عراق، لبنان، تونس، ترکیه و اندونزی از دیگر برنامه‌های مجمع جهانی تقریب طی سال‌های اخیر برای تقویت وحدت در جهان اسلام بوده است.

 

وی همچنین تأکید کرد: لازم است که علما و نخبگان جهان اسلام هرچه بیشتر به تشریح ضرورت وحدت در جهان اسلام و اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی بپردازند.

 

وی به ایجاد اتحادیه میان کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی با این‌که اشتراک چندانی بین‌شان نبود اما موفق شدند یک اتحادیه تشکیل دهند، چرا کشورهای اسلامی با توجه به این همه اشتراکاتی که دارند نباید چنین اتحادیه‌ای را تشکیل دهند. اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد شوند می‌توانند بیش از 90 درصد از نیازهای‌شان را خودشان برطرف کنند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به تنش‌های کنونی جهان اسلام، ادامه داد: شیعه و سنی قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و هیچ اختلافی نداشتند؛ بنابراین این نشان می‌دهد که درگیری‌های کنونی جهان اسلام ناشی از اختلاف بین شیعه و سنی نیست بلکه منشأ سیاسی دارد.

 

وی افزود: تنش‌ها و درگیری‌های کنونی جهان اسلام، ناشی از اختلافات دینی نیست بلکه ناشی از اختلافات سیاسی است.

 

وی در پایان گفت: منظور ما از وحدت این نیست که شیعه، سنی شود و یا سنی، شیعه شود بلکه منظور ما این است که مسلمانان با پایبندی به مذاهب خود با یکدیگر اتحاد داشته باشند و دچار تفرقه نشوند.

 

در پایان این دیدار اساتید حاضر ضمن طرح سوالاتی پیرامون وحدت به بیان دیدگاههای خود پیرامون تقریب و ضرورت وحدت پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.