ساخت تالار بزرگ مرکزی شیراز که جزو ۱۵ پروژه ملی مطرح می‌شود، همچنان در حد یک نام باقی مانده و منتظر اعتبارات است .

طرح فرهنگی شهر حافظ و سعدی منتظر اعتبار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، نیمه تمام ماندن پروژه های مختلف در کشور و استان فارس حرف تازه ای نیست اما وضعیت استان فارس و شهر شیراز در بحث فرهنگی موضوع دیگری است زیرا در شهری که سالانه چندین و چند برنامه مختلف فرهنگی و هنری اجرا می شود ، هیچ سالن و مرکز تجمعی برای هنرمندان و فرهیختگان وجود ندارد.

راه اندازی تالار مهر در دولت قبل چندین مرتبه در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که از پروژه های مهر آغاز و در آخر با دستور مسئول پیگیری این پروژه ها نام این مجموعه با اینکه کلنگزنی هم شده بود از لیست خارج شد.

هنرمندان شهر شیراز بارها و بارها تنها مشکلی را که عنوان می کنند نبود مکانی برای تمرین و اجرا است و از طرفی دیگر مسئولین بخش های دیگر استان فارس نیز کمبود سالن را بهانه ای برای نگرفتن میزبانی عنوان می کنند که در این راستا تالار مهر که به تالار مرکزی شیراز تغییر نام داده، تنها امید هنرمندان و مدیران استان برای فرار از این کمبود مهم است.

از طرفی تمامی مسئولین کشور نیز هر روز به توسعه زیر ساختهای فرهنگی اشاره می کنند اما به گونه ای با این پروژه رفتار شده که انگار شهر حافظ و سعدی ربطی به فرهنگ و توسعه فرهنگی ندارد.

امروز محوطه سیلوی قدیمی شیراز همچنان چشم به راه کمک مسئولین کشور است تا در کنار خود شاهد ساخت تالار بزرگ مرکزی شیراز باشد تا شاید پس از این حرکت کسی هم به فکر استفاده بهینه از این سیلوی قدیمی کشور در راستای فعالیت های فرهنگی باشد.

تالارمرکزی شیراز مطالبه اصلی هنرمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، از تالاربزرگ مرکزی شیراز به عنوان مطالبه اصلی اصحاب فرهنگ،ادب و هنر استان فارس برای پرداختن به تولید حرفه ای و نشان دادن آثار فاخر نام برد.

بهزاد مریدی با اشاره به اینکه تالار مرکزی شیراز  مهمترین پروژه فرهنگی جنوب کشور محسوب می شود، گفت: این طرح، با ۷۰ هزار میلیارد ریال و تخصیص اعتبار ۱۵ میلیارد ریال است که امسال با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در مرحله اسکلت سقف با فونداسیون کامل قرار دارد.

وی افزود: برای سال جاری پیش بینی می شود چنانچه تخصیص بودجه مناسب از طرف سازمان برنامه  و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شود، شاهد چهل درصد تکمیل اسکلت باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید براینکه پروژه یادشده مصوب سفرهای استانی دولت قبل بوده است، تصریح کرد: به دلیل عدم همکاری بین مسئولان استانی، زمین مناسبی برای احداث پروژه در نظر گرفته نشد، تا اینکه در سال ۱۳۹۰ مکانی در سیلو به مساحت ۱۸۸۰۰ متر مربع به آن اختصاص داده شد.

مریدی اظهارداشت: در ۲۴ اسفندماه ۹۰ کلنگ زنی پروژه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی وقت انجام شد، که تاریخ انعقاد قرارداد، ۱۶ مرداد ۹۲ و مدت زمان اجرایی آن نیز ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مشکل اساسی پیشرفت کمتر این پروژه در مقایسه با پانزده طرح موجود در نقاط دیگر کشور را می توان کمبود منابع اعتباری عمرانی دانست که به این ساخت و ساز تعلق گرفته است، زیرا تمامی تالار های مرکزی کشور، بطور مستقل معرفی نشده اند، بلکه همه در قالب یک طرح کلی قرار دارند.

مریدی تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای پروژه تالار مرکزی شیراز، مستقیم زیر نظر دفترطرحهای عمرانی وزارتخانه قرار دارد، اما در عین حال پیگیری های لازم و رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص افزایش سهم اعتبارات این پروژه در سال جاری انجام شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیش بینی اعتباری لازم برای تکمیل پروژه را چهل میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات بودجه ای در سال های گذشته، اگر تامین اعتبارات مورد نیاز انجام شود، می توانیم در سه سال آینده این مطالبه جامعه فرهنگ و ادب و هنر فارس و منطقه را به مرحله تجهیز برسانیم.   

وی ادامه داد: این فضای فرهنگی جزو یکی از ۱۵ تالار کشور است ولی با توجه به بودجه و اعتبارات و براساس پیشرفت فیزیکی حال حاضر، متاسفانه نسبت به ۱۴ سالن دیگر پیشرفت چندانی نداشته و برای آن بودجه سالانه پیش بینی نشده، زیرا هر پروژه ای که بیشتر ساخت و ساز داشته باشد، می تواند باز هم بودجه لازم را برای ادامه مسیر به خود اختصاص دهد. 

مریدی با اشاره به وضعیت تالار مرکزی شیراز اظهار داشت: تالار مرکزی شیراز جزو ۱۵ پروژه ملی است و ردیف بودجه‌ای ملی دارد که برای آن ۷۰ میلیارد تومان تعریف‌ شده که تا پیش‌ از این، سهم ما از این رقم ۴ میلیارد تومان بود.

وی یادآور شد: با تلاش و رایزنی‌های مستمر، این طرح را به کمیسیون تلفیق وزارتخانه ارجاع دادیم و سهم ما به ۷ میلیارد تومان رسید، اگر چه در سفر هیئت دولت به فارس تقاضای ۲۷ میلیارد تومانی خود را مطرح کردیم اما پذیرفته نشد و در نهایت با رایزنی وزیر و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به‌طور شفاهی قول اختصاص ۱۰ میلیارد تومان داده شد که با این روند سهم امسال ۱۷ میلیارد تومان می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: این تالار قرار است در شهری بنا شود که بر پیشانی‌اش نام حضرت شاهچراغ (ع)،حافظ و سعدی نقش بسته و هم‌اکنون نیز یکی از قطب‌های ادبیات، موسیقی، تئاتر، خوشنویسی، نگارگری و نقاشی کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: احداث تالار مرکزی شیراز در زمینی به مساحت  بیش از ۱۸ هزار مترمربع (با زیر بنای ۲۰ هزار متر مربع)، برای اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر شهر امید مضاعفی به دنبال خواهد داشت که با پیشرفته‌ترین تجهیزات و سالن‌های تخصصی هم‌چون سالن همایش ۲هزار نفری، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی؛ می تواند تالاری در حد و اندازه‌های تالار وحدت تهران باشد.

تالار مرکزی شیراز مکانی تخصصی برای فعالیت هنرمندان شهر

اما یکی از هنرمندان پیشگسوت کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ساخت تالار مرکزی شیراز با توجه به فعالیت‌های هنرمندان شیرازی و استان فارس در عرصه‌های مختلف هنری یک ضرورت است.

رحیم هودی افزود: در حال حاضر تالار مرکزی شیراز از  روند مناسبی در ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی برخوردار نیست که نیاز است مسئولان توجه ویژه به تسریع در ساخت آن داشته باشند.

وی افزود: شیراز در عرصه‌های مختلف هنری به‌خصوص تئاتر از گذشته تا به حال حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن  دارد و باید تالار مرکزی شیراز هرچه زودتر ساخته شده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

این پیشکسوت تئاتر کشور با بیان اینکه در حال حاضر هنرمندان از داشتن سالن‌های تخصصی برای تمرین و اجرا در رنج هستند و افتتاح تالار بزرگ در شیراز بسیاری از مشکلات آنان را رفع می‌کند افزود: درخواست ما از مسئولان این است وعده‌ها را عملیاتی کرده و انتظار هنرمندان را برای ساخت تالار مهر شیراز به لب نرسانند.

وی تاکید کرد: باید مراحل اجرایی تالار مرکزی شیراز هرچه زودتر پایان یابد تا بتوان از ظرفیت برنامه‌های فرهنگی بیشتر استفاده کرد و هنرمندان با استعداد را در این تالار بزرگ پرورش داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.