سفر «شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران در روزهای دوم و سوم بهمن ماه سال جاری به باور بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان از اهمیت به سزایی در توسعه همکاری ها و مناسبات بویژه گسترش روابط راهبردی تهران - پکن برخوردار است.

بررسی ظرفیت های همکاری تهران و پکن در گفت و گو با صاحب نظران چینی

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، چند کارشناس ارشد سیاسی روز سه شنبه در پکن تاکید کردند که دو کشور از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه روابط برخوردار هستند و با انجام این سفر طرفین می توانند بر اساس منافع مشترک و متقابل، تعریف جدیدی از رویکردهای خود داشته باشند؛ رویکردی که از سال ها قبل با توجه به شرایط مختلف تا به امروز ادامه داشته است.
«وو بینگ بینگ» کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه های چین با اشاره به وجود ظرفیت های قابل توجه همکاری میان ایران و چین در عرصه های گوناگون، اجرای برجام، لغو تحریم ها و سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تهران را فرصتی مناسب در استفاده بهینه از این ظرفیت ها می داند.
او معتقد است که این سفر می تواند حرکتی مهم در مناسبات ژئوپلیتیک شرق آسیا با خاورمیانه باشد که با حضور «شی جین پینگ» در ایران آغاز خواهد شد.
او ابعاد اقتصادی را مهمترین بخش سفر رئیس جمهوری چین به تهران دانست و گفت: با توجه به برنامه های چین برای آینده و همچنین وضعیت مناسبات جمهوری اسلامی ایران، به نظر می رسد مهمترین بخش این سفر تمرکز بر موضوعات اقتصادی باشد که طبعا تامین کننده منافع هر دو ملت ایران و چین خواهد بود.
استاد دانشگاه پکن همچنین به تمایل چین به ایفای نقش بهتر در عرصه های مختلف بویژه مسائل سیاسی اشاره کرد و گفت: در هفته های اخیر شاهد تلاش پکن برای اعمال نوعی میانجیگری بین ایران و عربستان بوده ایم که چنین رویکردهایی را باید در چارچوب کلان سیاست های چین در ارتباط با ثبات در خاورمیانه مدنظر قرار داد.
«وو بینگ بینگ» همچنین به رویکرد جدید چین در قالب ایده «یک کمربند - یک جاده» اشاره کرد و گفت که این موضوع بخش قابل توجهی از سیاست های آتی چین را درگیر خود می کند و این سفر می تواند زمینه های همکاری دو کشور در این رابطه را بیش از پیش فراهم سازد.
«جائو فانگ یی» کارشناس مطالعات بین الملل دانشگاه پکن نیز معتقد است که در جریان سفر آتی رئیس جمهوری چین به ایران نشانه هایی از شکوفایی روابط دو کشور در حوزه های مختلف در فضای پسا برجام نمایان خواهد شد.
وی افزود: ایران و چین به عنوان دو کشور با سابقه و با تمدن حوزه آسیا از ظرفیت های گسترده ای برای شکل دهی به ژئوپلیتیک خاورمیانه - شرق آسیا برخوردار هستند و این همان مفهومی است که با عنوان ایده «یک کمربند - یک جاده» چین از آن یاد می شود.
کارشناس مسائل بین الملل همچنین به نیازهای چین در حوزه انرژی اشاره کرد و یادآور شد: توسعه اقتصادی در نگاه دولت جایگاهی ویژه دارد و این روندی است که باید به صورت مداوم و مستحکم ادامه یابد؛ بر این اساس، پکن نه تنها به دنبال بازارهای خارجی باثبات بوده بلکه شرکای قابل اطمینانی در حوزه انرژی چون ایران می توانند تضمین کننده آینده «توسعه محور» این کشور باشند.
«جائو فانگ یی» در ادامه اظهار داشت: بدون شک یکی از نکات مورد توجه «شی جین پینگ» و هیات همراهش در سفر به تهران؛ هماهنگی با همتایان ایرانی در خصوص فضای همکاری های مشترک در حوزه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی است که تهران به لحاظ موقعیت بین المللی از شرایطی به مراتب بهتر از قبل برخوردار شده است.
مدیر یکی از موسسات مطالعاتی معتبر در چین نیز سفر «شی» به کشورمان را با توجه به فضای مثبت جهانی ایجاد شده برای تهران پس از برجام، سفری تاریخی خواند و گفت که این سفر آغازگر دورانی جدید در عرصه مناسبات تهران - پکن است.
«لی شائو شیان» اظهار داشت: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از سفر رهبر پیشین چین به ایران می گذرد، حضور «شی جین پینگ» در تهران و مذاکره با عالی ترین مقام های ایرانی را می توان به منزله حرکتی برای بارور ساختن درخت قطور روابط دو کشور توصیف کرد.
استاد دانشگاه روابط بین الملل با اشاره به استقبال نظام بین الملل از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1 +5 گفت: بدون شک دستیابی به توافق جامع مربوط به برنامه هسته ای ایران دستاوردی بزرگ و تاریخی بود که در بسیاری از حوزه ها به ویژه عرصه اقتصادی نتایج قابل توجهی برای مردم این کشور به ارمغان خواهد آورد.
«لی» همچنین تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که موضوع هسته ای ایران در شرایطی که می توانست زیان های بسیاری را متوجه منافع ملی این کشور کند، با مدیریت صحیح و دیپلماتیک به مسیری صحیح هدایت شد.
وی یادآور شد که در چنین فضای مثبتی بدون شک زمینه های تعامل و همکاری برای ایران و چین به عنوان دو کشور دوست، بیش از پیش مهیا گشته و سفر رئیس جمهوری چین به تهران می تواند آغازی جدید در مناسبات تهران - پکن باشد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین دوم و سوم بهمن ماه سال جاری در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند.
این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته حسن روحانی به چین صورت می گیرد.
رئیس جمهوری چین را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و شش وزیر، هیات بزرگی از بازرگانان و رسانه های چینی همراهی می کنند.
این نخستین سفر «شی» به کشورمان پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.