یک تحلیلگر مسایل سیاسی بزرگ ترین دستاورد برجام را جایگزینی صلح و تعادل به جای جنگ، ستیز و تخاصم دانست و گفت: ایران می تواند پس از برجام در رفع التهابات خاورمیانه نقشی تأثیرگذار به عهده بگیرد و مردان بزرگی که برجام را به انجام رساندند باید برای برقرای صلح و امنیت و آرامش برنامه بدهند.

رفع التهابات خاورمیانه اولویت ایران پس از برجام باشد/مردان پیروز در برجام برای امنیت منطقه برنامه دهند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، سید علی میرباقری روز سه شنبه درباره مهم ترین دستاورد اجرای برجام و وظیفه بعدی مردان بزرگ مذاکرات افزود: من نتایج و ثمرات برجام را فراتر از ایران می بینم، ما اگر در کشور خود صلح، رفاه و آسایش می طلبیم باید تلاش کنیم که در همسایگان هم همین محاسن برقرار شود.
وی با تاکید بر این که تلاش و تدبیر دولت در به ثمر رساندن مذاکرات فوق العاده خردمندانه بود، اظهارداشت: دولت در حالی توانست برجام را به سرانجام برساند که حتی گروه های مقتدری در داخل کشور هم موانع بزرگی جلو این راه قرار می دادند و آخرین تلاش خودسرها در حمله به سفارتخانه دولت سعودی را هم باید در همین راستا قرار داد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: چندین سال است که در خاورمیانه جنگ وکشتار بیداد می کند، عراق در آتش جنگ و خونریزی غوطه ور است، سوریه در وحشت جنگ و تجزیه و تخریب و کشتار بسر می برد، قتل، غارت و ناامنی سراسر لیبی را فرا گرفته است.
میرباقری افزود: همچنین چندین سال است که ملت مظلوم افغانستان روز خوش به خود ندیده اند، حملات وحشیانه عربستان به یمن و کشتار مردم و تخریب تمام منابع انسانی و اقتصادی این کشور فقیر و ضعیف نشان از فاجعه ای بزرگ در این منطقه است.
وی ادامه داد: واضح است که تعادل و آرامش در هر کشور و منطقه وقتی باز می گردد که صلح جایگزین جنگ شود که به نظر من بزرگ ترین دستاورد برجام جایگزینی صلح و تعادل، به جای جنگ و ستیز و تخاصم است.
رییس دفتر سیاسی کانون همبستگی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور همچنین گفت: با اجرای برجام ایران به جایگاه اصلی خود در منطقه و جهان بازگشته است و می تواند در برقراری صلح و تعادل در خاورمیانه و جهان، نقش های اصلی و مهمی را به عهده بگیرد.
میرباقری ادامه داد: اکنون هیچ یک از کشورهای همجوار ما توانایی به عهده گرفتن این مسوولیت بزرگ را ندارند، پاکستان گرفتار گروه های طالبان است، داعش کشور عراق را اشغال کرده و بهم ریخته است، تحرکات داعش و مخالفان در ترکیه، فضای کشور را به سوی بی ثباتی پیش می برند و سوریه در وحشت و ترور و خطر تجزیه و نابودی بسر می برد و جنگ و بی ثباتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تهدید می کند.
وی افزود: امروز دولت ایران توانسته است با سال ها صبر و مقاومت و عقلانیت، به رغم مخالفت شدید و طاقت فرسای گروه هایی که حیات و منافعشان در سایه جنگ و آشوب تامین می شود، پرچم صلح و مدارا را برافراشته کند و آرامش روانی را بر کشور حاکم گرداند، خودسرها آخرین تلاش خود را هم بکار بردند تا جنگ و وحشت را در ایران هم کلید زنند اما خردمندی و تدبیر مردان امید، نقشه آنان را نقش بر آب کرد.
این تحلیلگر مسایل سیاسی اولین نتیجه به ثمر رسیدن برجام را بازگشت اطمینان و آرامش به کشور دانست و گفت: وقتی صلح و آرامش و امنیت در اذهان عمومی جاگیر شود، می توان برای اموری مانند کار و توسعه صنعتی و ایجاد تولید و رفاه در داخل به راحتی برنامه ریزی کرد، حتی دولت هم که برنامه ریزی نکند، مردم خود آستین بالا می زنند و برنامه می سازند.
میرباقری افزود: به نظر من این نوع کارها از این به بعد به صورت خودجوش و از بهترین مسیرها پیش خواهد رفت و تنها به حمایت اندک دولت نیاز دارد که شرایط آن کاملا فراهم است اما وقتی دور تا دور ایران در جنگ و وحشت بسر می برد، امر ایجاد توسعه و رفاه و سازندگی برای کشور بسیار سخت است.
وی ادامه داد: اعتقاد دارم ایران پس از به ثمر رساندن برجام وحل مساله بسیار سخت و گره خورده هسته ای، باید نقش بزرگ خود را در جهان و به خصوص خاورمیانه به عهده بگیرد، امروز و پس از برجام ایران می تواند در رفع التهابات خاورمیانه نقشی تأثیر گذار به عهده بگیرد،.
این صاحبنظر مسایل سیاسی ادامه داد: مردان بزرگی که برجام را به انجام رساندند باید از این به بعد با تمام قدرت در مذاکرات و کنفرانس های جهانی شرکت کنند و برای برقرای صلح و امنیت و آرامش برنامه بدهند و تلاش کنند.
میرباقری گفت: اکنون با فراغت از برجام، دولت ایران، فرصت یافته است مردان کار آزموده خود را وارد مذاکرات جهانی کند و صلح و آرامش را در کل خاورمیانه حاکم گرداند و مطمئنم ثمرات این اقدام و منافع آن برای کشور و جهان، بسیار بیشتر از برجام خواهد بود و با حاکم شدن جو آرامش و صلح و دوستی در خاورمیانه، حرکت به سوی رفاه و آسایش عمومی در کشور، کار سختی نیست.
وی ادامه داد: تا زمانی که شعله های آتش جنگ، دورتا دور ما زبانه می کشد، برقراری آرامش روانی برای تولید و اشتغال و رفاه عمومی کاری بسیار دشوار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.