جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در آستانه سفر رئیس جمهوری به ایتالیا، گفت: ما معتقدیم که شرایط به عقب باز نخواهد گشت و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران ناعادلانه بودند.

سفیرایران: شرایط به عقب بازنخواهد گشت، تحریم ایران ناعادلانه بود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، مظفری در نشستی خبری که در محل خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) برگزار شد، گفت: ما معتقدیم که شرایط به عقب باز نخواهد گشت. جهان فهمیده است که تحریم چاره کار نیست. آژانس هسته ای نیز تایید کرده است که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز و اعمال تحریم ها ناعادلانه بودند.
وی در آستانه سفر حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به رم افزود: ایتالیا برای ما دریچه ای به سوی اروپا محسوب می شود و در دوران پس ازتحریم های اقتصادی نیز در موقعیتی ممتاز با تهران قرار دارد و به همین دلیل است که نخستین مرحله از سفر رییس جمهوری به اروپا، به پایتخت ایتالیا صورت می گیرد.
وی با اشاره به روابط قدیمی و عمیق میان ایران و ایتالیا اظهار کرد: ایتالیا قبل از اعمال تحریم ها نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بود و تاریخ روابط سیاسی تهران با رم بسیار طولانی تر از بسیاری از کشورهای جهان است. ایتالیا جزو معدود کشورهای اروپایی بود که در بدترین شرایط نیز روابط اقتصادی با ایران را حفظ کرد. بنابراین انتظار می رود که در این سفر بحث های مهمی میان رهبران دو کشور صورت گرفته و آینده ای روشن برای دو کشور ترسیم شود.
وی با بیان اینکه بیش از 6 وزیر و یک هیات 120 نفره از تجار ایرانی، دکتر روحانی را در سفر به ایتالیا همراهی می کنند، گفت: این نشانه عزم ما برای بحث در تمامی زمینه ها و روابط است و اسناد مهمی نیز به امضا خواهد رسید.
مظفری افزود: برداشته شدن تحریم ها یک خبر مسرت بخش برای اقتصاد ما بود، چرا که صدور نفت، آزاد و امکان مبادلات بانکی فراهم می شود. همچنین امکان سرمایه گذاری های خارجی در ایران بوجود می اید و داد و ستد با جهان راحت تر و دارایی ها ایران در خارج از کشور آزاد می شود. البته از ابتدای این گفت و گوها همواره مخالفت هایی از سوی افراطیون امریکا، اسراییل و عربستان برای خدشه دار کردن گفت و گوها انجام شده است، اما آنها موفق نشدند و این توافق صورت گرفت. ما با دقت اوضاع را تحت نظر داریم و سعی می کنیم راه خود را برویم.
وی افزود: شرکت نفت 'انی' ایتالیا جایگاه بسیار ویژه ای در ایران دارد. انی اخرین شرکت مهم اروپایی بود که ایران را پس از تحریم ها ترک کرد. این ارتباط هرگز قطع نشد و در اینده اخبار خوبی در باره بازگشت انی به ایران خواهیم شنید. ما شرایط و قراردادهای نفتی را تجدید کردیم و فکر می کنم که این شرایط جدید و قراردادهای جدید برای شرکت های نفتی بسیار جذاب باشد. اغلب این شرکت ها اعلام آمادگی برای همکاری با ایران کرده و در حال مذاکرات هستند.
وی گفت: بهترین روش برای کمک به امنیت منطقه، عدم دخالت خارجی است. امنیت باید از سوی کشورهای منطقه تضمین شود زیرا مداخله خارجی نمی تواند امنیت را تضمین کند. غرب باید بجای تحریک کشورهایی که در آن نفوذ دارد، آنها به دوستی و اتحاد به روش های عقلانی و سازنده تشویق کند. تایید موضع عربستان در بمباران یمن و تخریب زیرساخت های این کشور از سوی غرب عادلانه نیست.
وی همچنین با تاکید بر روابط خوب میان ایران و واتیکان افزود: پاپ و واتیکان برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار هستند و روابط میان جمهوری اسلامی ایران و واتیکان همواره عالی بوده و هیات های متعدد میان ایران و واتیکان در حال تبادل است .
مظفری همچنین به مساله تروریسم اشاره کرد و گفت: در رابطه با تروریسم همه جهان باید متحد باشند. این خطری است که دنیا را تهدید می کند و جهان و غرب باید این موضوع را جدی بگیرند. بنابراین ما از همه دنیا می خواهیم تا در این رابطه یک جبهه واحد تشکیل دهند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است به دعوت رسمی مقامات بلند پایه ایتالیا و فرانسه روزهای 5 تا 7 بهمن (25 تا 27 ژانویه) به این کشورها سفر کند.
دکتر روحانی در سفر به ایتالیا، دیدارهایی با رئیس جمهوری، نخست وزیر و سایر مقامات بلند پایه ایتالیا خواهد داشت. همچنین دیدار با تعدادی از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا در برنامه سفر کوتاه به رم پیش بینی شده است. حضور در واتیکان، دیدار و گفت و گو با پاپ از برنامه های احتمالی سفر ایشان است.
رئیس جمهوری پیش از این قرار بود 23 تا 26 آبان به اروپا سفر کند اما به دلیل وقوع حملات تروریستی پاریس و در هماهنگی با میزبانان، قرار شد سفر در فرصت دیگری انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.