۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳
کد خبر: 341284
نسل جوان و فضای مسموم مجازی

مدتی است بدرستی مسأله نفوذ دشمن در صفوف خودی جدی گرفته شده است و اما به نظرم مسؤولان در تشخیص اینکه این حوزه‌های نفوذ تا چه میزان می‌تواند متنوع و متغیر باشد، دقت کافی را نداشته‌اند.
به گمان این قلم یکی از شاهراه‌های اصلی در برنامه دشمنان این سرزمین برای نفوذ و ایجاد مشکلات بزرگ فضای مجازی است.
مدتی است که با شدت یافتن ارتباطات، ده‌ها میلیون نفر از مردم در این فضا حاضرند و جریان‌های مختلف آشکارا برای یارگیری و گاه حتی مقابله آزاد و بی‌نقاب در این بخش آستین‌ها را بالا زده‌اند.
اگر خبری دروغ در رسانه‌های دیداری و شنیداری و یا رسانه‌های مکتوب و حتی رسانه‌های مجازی معتبر منتشر شود، مراکز مربوطه یا آن‌ها که هدف چنین خبری بوده‌اند، بی‌درنگ واکنش نشان می‌دهند و مردم در ادامه پی می‌برند که فلان خبر، ساختگی بوده و دست سازندگان آن رو شده و حتی ممکن است به محکمه کشیده شوند.
اما امروز ما با وضعیت جدیدی از خبر و خبررسانی در گروه‌های مجازی روبه‌رو هستیم که تا به حال سابقه نداشته است. روزانه صدها خبر ساختگی با آب و تاب در این گروه‌ها دست به دست شده و براساس آن تحلیل و تأویل‌هایی ارایه می‌شود که برخی واقعاً خطرناکند و در صورت تداوم این رویه می‌توانند مشکلات امنیتی بسیاری برای کشور خلق کنند.
مثلاً خبری از قول یک آدم سرشناس نقل می‌شود که با اجرای برجام، چند 10 میلیارد دلار از سپرده‌های مسدود شده کشور آزاد شده و اما چندین میلیارد دلار آن صرف خرید چهل هزار خشت طلا شده و این خشت‌ها، به همراه چند میلیارد دلار دیگر، صرف حرم ائمه معصومین(ع) در عراق شده است و در ادامه از قول همان آدم مشهور، کلی بد و بیراه به همه مسؤولان نثار می‌شود که چرا این پول صرف مردم بدبخت نمی‌شود و بعد فهرستی از مشکلات راست و دروغ سر هم شده و نقل می‌شود و...
آن‌ها که اندکی سر در خبر و خبررسانی و اوضاع و احوال کشور دارند در نخستین نگاه درمی‌یابند که این متن یک نوشته هدفدار و سخیف برای تحریک مخاطب و بدگویی و دروغ بستن به دولتمردان این دیار است. اما لزوماً همه چنین درک و دریافتی ندارند.
این متن‌ها اغلب چنان احساسی و سرشار از تحریک عواطف مردم نوشته می‌شود که متأسفانه بیشتر مخاطبان فوری و بدون تفحص در راست و دروغ ماجرا، آن‌ها را در ده‌ها گروه دیگر بازنشر می‌کنند و در چند ساعت، میلیون‌ها نفر آن را می‌خوانند.
روزانه ده‌ها و صدها و بلکه هزاران خبر جعلی از این دست ساخته و در فضای مجازی منتشر می‌شوند که هدف مستقیم آن‌ها نابودی این سرزمین و امنیت آن است. با کمال تأسف هنوز مرکزی نیست که این فضا را رصد کند، بموقع پاسخ این مجعولات را بدهد و سازندگان آن را از سایه بیرون کشیده و ادب کند. این وضعیت عوارض غیرقابل جبرانی در تربیت و نوع نگاه نسل جوانی که اغلب حوصله تحقیق و مطالعه ندارد و به همین فضای مجازی بسنده می‌کند، خواهد داشت. کاش برای مواجهه منطقی با این ماجرا هر چه زودتر کاری بشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.