وزیر امور خارجه کره جنوبی همچون دیگر مقام های ارشد این کشور برای چندمین بار خواستار استفاده از الگوی مذاکراتی و دیپلماسی ایران برای حل موضوع هسته ای شبه جزیره کره شد.

درخواست سئول جهت استفاده از مدل ایران برای حل موضوع هسته ای کره شمالی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، «یون بیونگ سه» روز سه شنبه در سخنانی این مطلب را عنوان کرد و گفت که قدرت های جهان و بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی نمی توانند در سکوت باشند در حالی که کره شمالی هر روز قدرت تسلیحاتی هسته ای خود را افزایش می دهد.
وی تاکید که بخصوص از زمانی که در ماه جاری میلادی کره شمالی یک بمب هیدروژنی را منفجر کرد شروع مذاکرات هسته ای شش جانبه پکن سخت تر شده است.
یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی به نقل از «یون» نوشت: پنج طرف دیگر این مذاکرات باید دور هم جمع شوند و در باره یک راهبرد با هدف مهار کره شمالی تصمیم گیری کنند.
او از آمریکا، ژاپن و چین خواست به همراه کره نشستی برگزار کرده و این راهبرد و راهکارهای مختلف در باره حل مسئله هسته ای شبه جزیره کره را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
وی تاکید کرد این همان ساختار 1 +5 گفت و گویی بود که مورد استفاده قرار گرفت و نهایتا به توافق نهایی هسته ایران انجامید.
وزیر امور خارجه کره جنوبی خاطرنشان کرد که با الگو گرفتن از ایران و ساختار مذاکراتی موجود، دیگر لازم نیست کشورهای ذیربط بیش از این سکوت اختیار کنند.
وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه ای ضمن پرداختن به اظهارات وزیر خارجه این کشور خاطرنشان کرده است که آمریکا از ایده مذاکرات مذکور حمایت کرده است.
یونهاپ نیز در گزارش امروز خود به این نکته نیز تاکید کرد که چین فقدان حضور کره شمالی در مذاکرات شبه جزیره کره را بسیار غیرسازنده می داند.
«یون بیونگ سه» این گونه موضع گیری از سوی چین را رد و تاکید کرده است که مسئله هسته ای شبه جزیره کره یک موضوع بین المللی است که نگرانی هایی را بوجود آورده است و باید برای حل آن اندیشه کرد.
چین تنها راه حل این مسئله را برگزاری مذاکرات شش جانبه با حضور دو کره، آمریکا، روسیه و ژاپن می داند.
قرار است «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امشب برای گفت و گو با مقام های چین در باره همین مسئله وارد پکن شده و در روزهای آتی وزیر خارجه کره نیز در رابطه با مسئله شبه جزیره کره به روسیه سفر کند که احتمالا هدف آنها برگزاری یک دور مذاکرات پنج به علاوه یک است که فعلا کره شمالی در آن حضور نداشته باشد.
کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و در سالهای 2006، 2009 و 2013 دست به انجام آزمایش هسته ای زد، این کشور همچنین ششم ژانویه سال 2016 نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.