قدس/ سیاست/ طیبه مروت: صحن علنی مجلس، روزگذشته به ریاست حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با حضور اکثریت نمایندگان ملت برگزار شد.

«دولت» موظف به تقویت بسیج شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی «قدس»، موافقت نمایندگان مجلس با کلیات طرح تقویت بسیج، مهم‌ترین مصوبه روزگذشته خانه ملت بود. کلیات این طرح که با 150رأی موافق به تصویب رسید، هیچ مخالفی نداشت. به همین دلیل نمایندگان موافق نیز صحبت نکردند، اما وقتی نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت تا نظر دولت درباره طرح تقویت بسیج مستضعفین را به اطلاع وکلای ملت برساند، از آنان خواست این طرح به دلیل تداخل با وظایف برخی دستگاه‌های اجرایی دوباره به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شود.

 بسیج گره‌گشای مشکلات در زمان بحران است
سپس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان نماینده کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، در جریان قرائت گزارش این کمیسیون در سخنان کوتاهی، اظهارداشت: طرح یک فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شماره چاپ 1634 که به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه روز یکشنبه 6 دی 94 با حضور کارشناسان دستگاه‌های مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید.
محمد حسن آصفری افزود: با توجه به لزوم بحث تقویت بسیج مستضعفین، طرح تهیه شده در جهت آموزش نظامی آحاد ملت، تعلیم و ترویج ارزش‌های والای بسیج و آموزش‌های مورد نیاز در مواقع ضروری برای کمک‌رسانی به مردم تهیه شده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بسیج مستضعفین در ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه مشخصی است که باید تقویت شود.
آصفری خاطرنشان کرد: بسیج همواره در تمام عرصه‌ها جلوتر از ارگان‌های دولتی به عنوان یک نیروی مردم‌نهاد حضور داشته است و قرار نیست با طرح ارایه شده خللی در امور اجرایی کشور وارد شود، در لحظه وقوع بحران نمی‌توان منتظر بروکراسی اداری ماند و بسیج می‌تواند گرهگشای مشکلات
 پیش آمده باشد.

 ارجاع یک ماده دیگر
 از طرح تقویت بسیج به کمیسیون امنیت ملی
در ادامه بررسی این طرح که مربوط به احداث پایگاه‌های مقاومت بسیج از سوی سازمان بسیج مستضعفین با همکاری دستگاه‌های دولتی، خصوصی و مردم در سطح کشور بود، جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوط ارجاع شد.
در تبصره‌های این ماده وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و سایر نهادها موظف شده بودند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی، شهرهای تازه تأسیس، شهرک‌های مسکونی و صنعتی و مجتمع‌های تجاری و مناطق آزاد، اراضی مناسبی را برای احداث رده‌های مقاومت بسیج پیش‌بینی کنند و پس از‌ آماده‌سازی و بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی و دولتی در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهند. همچنین مقرر شده بود، در تمامی اماکن مذهبی کشور از قبیل مساجد و حسینیه‌ها مکان مناسبی برای ایجاد پایگاه مقاومت بسیج پیش‌بینی شود.

 تکالیف دولت برای ارتقای آمادگی بسیجیان
نمایندگان مجلس در ادامه نشست دیروز پارلمان ماده 4 طرح تقویت بسیج مستضعفین را بررسی و به تصویب رساندند.
دولت موظف شد به منظور تقویت کمی و کیفی بسیج امکان استفاده از خدمت کارکنان بسیجی فعال شاغل را برای شرکت در آموزش‌ها و اردوها و سایر برنامه‌های بسیج به مدت 15 روز در سال جاری به جای خدمت اداری فراهم سازد. در ادامه مصوبات دیروز مجلس، مقرر شد داوطلبان عضویت در بسیج جذب و سازماندهی شوند.

 هشدار به تفرقه افکنان مذهبی
نماینده مردم بیجار در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس خطاب به کسانی که در جهت تضعیف شورای نگهبان گام برمی‌دارند، گفت: شورای نگهبان، یادگار امام راحل و بازوی رهبر معظم انقلاب و تضعیف آن آب در آسیاب دشمن ریختن است.
وی افزود: تضعیف کنندگان شورای نگهبان از بیهوده کاری دست بردارند.
بیاتیان در ادامه تذکر خود خطاب به ناظران انتخابات خبرگان و مجلس گفت: متأسفانه عده‌ای در قالب نامزد در برخی مناطق کشور و در شهرهایی که ترکیب جمعیتی، شیعه و سنی است به دنبال اختلاف افکنی میان اقشار مردم هستند.
وی تأکید کرد: این نوع برخورد و رفتار در قالب پروژه نفوذ است که رهبر انقلاب به آن تذکر داده‌اند.  

 حاشیه ها:
• در جلسه علنی مجلس شماری از استادان دانشگاه و نخبگان سوریه حضور داشتند.
• محمدرضا باهنر با اشاره به جلسات سه روز اول هفته آینده اعلام کرد: مرخصی نمایندگان مجلس برای هفته آینده لغو شد. باهنر درحالی این خبر را اعلام کرد که پس از جلسات متوالی هفته آینده، مجلس سه هفته تعطیل خواهد بود.
• مهرداد بذرپاش، ضرغام صادقی و احمد امیرآبادی نمایندگان تهران، شیراز و قم در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران شدند.
• نماینده اصفهان نیز در تذکری به رئیس جمهور خواستار تحقق ادعای وی در حل مشکلات اقتصادی مردم شد.
• کارکنان پتروشیمی‌های ماهشهر و عسلویه و هلدینگ خلیج فارس در اعتراض به خصوصی سازی مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان در پلاکاردهایی نوشته بودند: «آقای زنگنه! چه زمانی ما و مشکلاتمان را خواهی دید؟»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • * IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 9
    فعلا که این دولت بیسج را به نقطه صفر رسانده مارا به خیر این دولت امیدی نیست شر نرساند