معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر خدمات فعال بهداشتی در مناطق حاشیه شهر در قالب هشت پهنه و ۶۶ محله ارائه می‌شود که تعداد مراکز سلامت از ۲۶ مرکز به ۴۱ مرکز و ۷۸ پایگاه سلامت افزایش یافته است.

افزایش مراکز سلامت در حاشیه شهر مشهد/ بهره‌مندی ۷۵ درصدی مشهد‌ی‌ها از خدمات سلامت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، حمیدرضا بهرامی در مراسم رونمایی از برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و ارائه خدمات فعال به ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد و 10 نقطه شهری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تا بیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در مناطق شهری و حاشیه شهرها، خدمات به صورت نیمه فعال به جمعیت زیر پوشش ارائه می‌شد و این در حالی بوده که در قالب اجرای این برنامه، در حال حاضر خدمات با رویکرد فعال و در قالب 12 بسته ابلاغی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه مشهد با دارا بودن حدود یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، گفت: عملیات سرشماری ساکنان این مناطق با همکاری دستگاه‌های مرتبط در کمتر از دو ماه بدون هیچ مشکلی انجام و ابتدای امسال این برنامه در حاشیه شهر مشهد، به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور به اجرا در آمد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، تغییرات اساسی در ارائه خدمات بهداشتی به ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر در قالب برنامه پزشک خانواده و ارائه خدمات فعال در مناطق شهری و حاشیه شهرها ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از آغاز برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کمبود پزشک در مراکز متولی برنامه پزشک خانواده بیش از 38 درصد بود که با اجرای این برنامه در حال حاضر تمامی مراکز زیر پوشش دارای پزشک بوده و کمبود پزشک در مراکزی که دو تا سه پزشک نیاز دارند به کمتر از شش درصد رسیده است.

بهرامی افزود: در حال حاضر خدمات فعال بهداشتی در مناطق حاشیه شهر در قالب هشت پهنه و 66 محله ارائه می‌شود و تعداد مراکز سلامت از 26 مرکز به 41 مرکز و 78 پایگاه سلامت افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: تعداد نیروهای خدمتی در مناطق حاشیه شهر مشهد بیش از اجرای این برنامه 344 نفر بود که در حال حاضر به 600 نیرو افزایش یافته و خدمات فعال سلامت و مراقبت‌های بهداشتی را به تمامی گروه‌های سنی خانوار ارائه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: هدف نهایی اجرای این برنامه این است که حداقل 70 تا 75 درصد از جمعیت هدف از خدمات فعال سلامت بهره‌مند شوند.

بهرامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه تحول نظام سلامت در مناطق حاشیه شهر مشهد و 10 نقطه شهری شامل چناران، فریمان، تایباد، بردسکن، درگز، گلبهار، خواف، کاشمر و قوچان اجرایی شده است و امیدواریم بتوانیم این برنامه را تا پایان امسال در بخشی از مرکز شهر مشهد نیز به اجرا برسانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.