قدس/ حسن احمدی فرد : در سومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، علما، فضلا و استادان حوزه با نماینده ولی فقیه و مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، دیدار کردند.

فضای جامعه را با برخی صحبت ها ملتهب نکنیم

در این دیدار که در تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد، آیت الله واعظ طبسی بر نقش و جایگاه روحانیت در ادامه مسیر انقلاب اسلامی تأکید کرد.


  «دینداری» و «علم» دو معیار بررسی‌ها
آیت الله واعظ طبسی «دینداری» و «علم» را دو ملاک و معیار بررسی‌ها در اسلام ناب دانست و گفت: جامعه نه با ایمان بدون علم و نه با علم بدون ایمان، نمی‌تواند وظایف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را درک کند و بر اساس آن به تحول در افکار و عقاید دست پیدا کند.
وی ادامه داد: این دو معیار، جزو ملاک‌های تغییرناپذیر است و در هیچ عصری و در هیچ حوزه‌ای استثنا ندارد. چه بسیار کسانی که از دید افکار عمومی و قضاوت اجتماعی در رتبه بالایی قرار دارند، اما حقیقت درباره آن‌ها چیز دیگری است و چه بسیار شخصیت‌هایی که از نظر دینداری و فقاهت در رتبه بالایی قرار دارند، اما از دید جامعه مغفول مانده‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همه امتیاز امام(ره) در این بود که این دو معیار یعنی دینداری و دانش و فقاهت در ایشان، از جایگاه بالایی برخوردار بود و بر همه علما و مراجع آن روز، برتری داشت؛ هر چند امام(ره) متواضع بود، اما واقعیت‌ها انکار ناشدنی است. وی ادامه داد: ایمان امام(ره) موجب شد با آنکه در روز‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همه یاران ایشان معتقد بودند بازگشت ایشان می‌تواند با خطراتی برای ایشان همراه باشد و حتی تذکراتی توسط کسانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری به ایشان منتقل شد، اما با وجود این، ایشان فرمودند در این مقطع من باید در کنار برادران و خواهران در ایران باشم و دیدیم که همین حضور، حکومت ستمشاهی را فروپاشید.
آیت الله واعظ طبسی تأکید کرد: برابر نص کلام رسول الله(ص)، رسیدن به درجه فقاهت، با اراده خداوندی است و فقیه کسی است که خداوند درباره او اراده کرده تا به فقاهت برسد.
 

  تفاوت در مسؤولیت‌ها و مسؤولیت‌پذیری‌ها
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تفاوت در مسؤولیت‌ها و مسؤولیت‌پذیری‌ها اشاره کرد و گفت: مسؤولیت امام(ره) آن روز ایجاب می‌کرد که با صراحت در برابر دشمن بایستد و دیدیم که امام(ره) به آن‌ها که خود را برای ربودن منابع ملی ما آماده کرده بودند، چنان تو دهنی زد که هنوز مزه آن، در مشام جانشان هست.
وی ادامه داد: مسؤولیت امام(ره)، مسؤولیت سنگینی بود، زیرا نگاه ایشان  به مصالح دنیای اسلام و ملت مسلمان و جامعه بشری بود؛ چنانکه امروز همین ویژگی‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب هم هست و اگر جز این بود، امروز وضعیت منطقه، به گونه‌ای دیگر بود.
آیت الله واعظ طبسی افزود: افکار عمومی به خاطر دارند که آمریکایی‌ها چقدر اصرار داشتند تا رئیس جمهور سوریه تغییر کند، اما آیا توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند؟
وی ادامه داد: در همین جا، در محضر مقام معظم رهبری بودیم و آقای اردوغان هم بود. آقا با صراحت به اردوغان فرمودند: هر طرح و پیش‌نویسی که از سوی آمریکا ارایه شده باشد را رد می‌کنیم. این موضعگیری صریح، آن هم در دنیایی که همه در برابر آمریکا اظهار ضعف می‌کنند، بیانگر دین باوری و پایداری نسبت به ملاک‌های اسلامی است.


 مسؤولیت روحانیت در روزگار معاصر
عضو خبرگان رهبری به مسؤولیت روحانیت در روزگار معاصر اشاره کرد و افزود: امروز همه وظیفه دارند از اسلام حمایت کنند.
آیت الله واعظ طبسی افزود: مردم حمایت خود را از اسلام اثبات کرده‌اند، اما مسؤولیت ما در برابر حفظ اصول و مبانی دینی، با توده مردم متفاوت است.
وی خطاب به جامعه روحانیون افزود: ما نمی‌توانیم بدون نگاه به نظام و مصالح آن، حرفی بزنیم، نمی‌توانیم بدون توجه به مصالح حکومت اسلامی، جلسه‌ای برگزار کنیم و در زمینه مسایل حزبی و جناحی تبادل نظر کنیم.
وی ادامه داد: البته تشکیلات هم لازم است، اما در اسلام حد و حدودی دارد و باید این حدود با دقت رعایت شود.
آیت الله واعظ طبسی گفت: افرادی با فکر خاص، با سلیقه خاص می‌نشینند و صحبتی می‌کنند، اما صحبت شان بر خلاف مصالح نظام است. وی افزود: امروز دستگاه مدیریت کشور، همان دستگاه روحانیت است و این روحانیت است که دارد کشور را اداره می‌کند، پس باید مراقب بود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام(ره) در نجف که بودند، به گونه‌ای صحبت می‌کردند که معنای آن این بود که روحانیت در آینده کشور، پست و مقامی نخواهد داشت و همه مسؤولیت‌ها را واگذار خواهد کرد؛ اما وقتی غیرروحانی‌ها آمدند و می‌خواستند زیربنای دین را از بین ببرند، امام(ره) تصمیم دیگری گرفت.
نماینده ولی فقیه در خراسان به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: مسؤولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی و پاسداران انقلاب اسلامی و تولیت آستان قدس رضوی با بنده بود. شخصی که نمی‌خواهم اسمش را اینجا ببرم، استاندار خراسان بود. امام(ره) در پیغامی فرمودند به فلانی بگویید تا دو ساعت دیگر، حکم  استانداری اش را ابلاغ می‌کنم. بنده زنگ زدم و عرض کردم باید خدمت برسم و توضیحاتی بدهم. خدمت امام(ره) رسیدم و توانستم ایشان را قانع کنم. اما دوره دوره‌ای بود که بازرگان‌ها و سحابی‌ها مانور می‌دادند و خود را بالاتر از دیگران می‌دانستند؛ این‌ها بود که امام(ره) درباره حضور روحانیت در عرصه حاکمیت، تصمیم دیگری گرفت.
وی افزود: بگذارید دیگران بگویند آخوندها سرکار هستند، اما یقین داریم که روحانیت در دل مردم جا دارد و قلوب مردم با روحانیت است.
آیت الله واعظ طبسی افزود: فضاسازی‌ها نباید ما را از مسیری که انتخاب کرده‌ایم، بیرون کند. باید آبرو داد و دین را حفظ کرد. دیگران جان خود را فدا کردند، بگذارید ما هم بخشی از آبرویی را که از همین انقلاب به دست آورده‌ایم، خرج آن کنیم.


 فضای جامعه را با برخی صحبت ها ملتهب نکنیم
آیت الله واعظ طبسی گفت: در مقام نوکری حوزه‌های علمیه خراسان، نگذاشتم کسانی که می‌توانستند با افکارشان فضای جامعه را ملتهب کنند، فرصت جولان پیدا کنند.
وی ادامه داد: امروز انتظار از حوزه‌های علمیه انتظار بالایی است. اگر جایی اختلافی وجود دارد، ما باید این اختلاف را حل کنیم نه اینکه خودمان، اختلاف داشته باشیم. ما باید دل‌ها را به هم نزدیک کنیم نه اینکه در سخنرانی خود، آن طور صحبت کنیم که فضا ملتهب شود آن هم به گونه‌ای که جز زیان برای نظام اسلامی و جز زیان برای خودمان، حاصلی نداشته باشد.
آیت الله واعظ طبسی افزود: نصح و خیرخواهی با بیان قابل فهم می‌تواند انسان‌های زیادی را جذب کند و این انتظار از ما هست که با نصح و خیرخواهی صحبت کنیم.
آیت الله واعظ طبسی در ادامه به خواسته‌اش از حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: نه تنها روستاها، که حتی حاشیه شهرها به روحانی نیاز دارند؛ به طلاب جوانِ اهل سخن که سخن‌شان می‌تواند در جمعیت‌ها اثر کند.
وی به قولی که پیش از این داده بود اشاره کرد و گفت: از 70 تن از طلاب جوانی که به روستاها و حاشیه شهرها بروند و با روش‌های مؤثر به بیان عقاید بپردازند و اقامه نماز کنند، به نحو شایسته‌ای قدردانی خواهیم کرد.


 امروز روحانیت از جایگاه بالایی برخوردار است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امروز روحانیت از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: می‌بینیم که هیچ قدرتی نه آمریکا و نه اروپا، نمی‌تواند در مسایل منطقه‌ای تصمیمی برخلاف خواست جمهوری اسلامی بگیرد؛ اگر انقلاب و نظام اسلامی هیچ کاری جز همین، نکرده باشد، باز هم موفق بوده است.
وی ادامه داد: رئیس جمهور روسیه که با دعوت رئیس جمهور اسلامی ایران به تهران آمده بود، در حالی که باید به جلسه رسمی می‌رسید، ابتدا خدمت رهبر معظم انقلاب رسید و دیداری که نیم ساعت برایش وقت تعیین شده بود، یک ساعت و نیم به طول انجامید. وی ادامه داد: سخنان پوتین را پس از ملاقات با رهبر معظم انقلاب بخوانید تا‌اندازه عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران روشن شود. آیت الله واعظ طبسی گفت: این عزت و اقتدار باید حفظ شود و جایش هم حوزه‌های علمیه است.
وی اظهار امیدواری کرد، حوزه‌های علمیه در راهپیمایی 22 بهمن با حرکت خود نشان بدهند که قدرت رهبری جهان را دارند.
وی افزود: با وحدت و صمیمیت انتخاباتی برگزار کنیم که مشت محکمی بر دهان آمریکا بزند.
آیت الله واعظ طبسی در پایان سخنان خود تأکید کرد: دیگران رفتند و ما هم خواهیم رفت؛ خودم را نیازمند به دعا می‌دانم و از خدا می‌خواهم این چند روزی که بیشتر از عمرم باقی نمانده را در راه اسلام خرج کنم.
گفتنی است در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین حائری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، در سخنانی، گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارایه کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.