قدس آنلاین – سید محسن جعفری  : رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد مواد افزودنی به برگ تنباکو که معمولا ترکیبات آراماتیک، بنزن و فلزات سنگین است سرطا نزا ترین مواد صنعتی می باشند . مانند سرطان خون است که مصرف کنندگان بعد از سه تا چهار سال به این نوع سرطان مبتلا خواهند شد.

دود تنباکو معادل مصرف ۲۰ نخ سیگار است /  ۸۰ درصد مواد افزودنی به برگ تنباکو سرطان زاست 

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار دکتر صادق نیت درحاشیه نشست با کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان سبزوار با بیان اینکه رشد مصرف دخانیات در بین دختران بیش از پسران است افزود: متاسفانه درصد قابل توجهی از نوجوانان ما درگیر این معضل جدی شده اند و مصرف سیگار و قلیان به صورت جمعی در دورن خانواده ها مصرف می شود و نوجوانان ما چیزی را استفاده می کنند که لطمه جدی به سلامتآن ها خواهد زد.

وی  با اشاره به اینکه دود تنباکو معادل مصرف 10 تا 20 نخ سیگار است تاکید کرد:   بسیاری از مردم عامه بر این باور هستند که دود قلیان چون از روی آب می گذرد خطری برای سلامتی جسم ندارد در صورتی که این آب دمای دود را می گیرد و تا عمق ریه نفوذ پیدا می کند.

دکتر نیت ادامه داد: در ترکیبات تنباکو که هم اکنون در بسیاری از باغسراها و رستوارن ها در حال عرضه است مواردی از داروهای راونگردان نیز مشاهده شده است و متاسفانه در بازرسی های انجام شده از دو قهوه خانه و اماکن سنتی  یک وانت گراس و حشیش کشف شد.

وی  همچنین با بیان اینکه قلیان دریچه ورود به دخانیات است اظهار داشت : این مراکز بدون اینکه فرد متوجه شود مواد را به تنباکو اضافه می کنند و جوانان را به اینگونه وابسته قلیان می نمایند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با اشاره به اقدام بزرگ مرکز بهداشت سبزوار در جمع آوری مراکز توزیع قلیان  تصریح کرد : این شهرستان یکی از پیشگامان این موضوع ملی بوده است و هم اکنون این اقدام مثبت در 20 استان کشور در حال اجراست.

 

وی اضافه کرد: اجرای این موضوع در کلان شهرها بسیار سخت است و سیستم نظارتی وزارت بهداشت نیز در این نقاط  قوی نمی تواند عمل کند چرا که صنایع دخانی و افرادی که در این زمینه سودهای هنگفتی می برند برای عدم کاهش سودهای خود علاوه بر  هزینه ، از ابزارهای متفاوتی برای خنثی سازی این اقدام استفاده خواهند کرد.

این مسئول کشوری یادآورشد : قطعا دست اندر کاران سلامت با شبکه بزرگی روبرو هستند که تشکیلات آن از توزیع بنزین در کشور قوی تر عمل می کند، چرا که قیمت سیگار قاچاق و غیر قاچاق مرز افغانستان و عراق با قیمت مرکز تهران و نیاوران برابری می کند و  این سیستم منافع بسیار زیادی برای مجموعه خود دارد و سیگاری که تولید آن صد تومان هزینه در بر دارد با قیمت 15 برابری در کشور به فروش می رسد.

وی افزود: در حال حاضر70 کشور جهان با مالیات توانستند مصرف دخانیات را کاهش دهند اما در کشور ما از جوانب مختلف با مالیات مخالفت می شود . این موضوع ثابت شده که در کشورهای مختلف افزایش مالیات با تمهید مقابله با قاچاق هم مصرف دخانیات کاهش یافته وهم قاچاق کنترل شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار مرکز توزیع سیگار در سبزوار فعال میباشد خاطر نشان کرد : بحث عرضه مواد دخانی ساماندهی خاصی ندارد و یکی از برنامه های وزارت بهداشت  ساماندهی عرضه دخانیات است چرا که افزاش روز به روز مراکز توزیع  دخانیات باعث شده تا انواع سیگار کمتر از دو دقیقه در دسترس مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد : تا پایان سال تعداد مراکز توزیع دخانیات در سطح کشور کاهش و ساماندهی خواهد شد و برخی مراکز نیز با شرایط بسیار خاص و تنها با کارت عاملیت فروش حق فعالیت خواهند داشت و با متخلفین هم برخورد خواهد شد.

دکتر صادق نیت در مورد صدور کارت های بهداشتی توسط دفاتر پیشخوان و تعمیم آن به دیگر نقاط کشور نیز گفت:  این طرح از شش ماه قبل به صورت پایلوت در تهران در حال اجراست تا اشکالات نرم افزاری و اجرائی آن برطرف شود و قطعا به زودی در سطح کشور آغازخواهد شد.

وی همچنین در مورد برون سپاری و خود کنترلی نیز اظهارداشت: سیاست وزارت بهد اشت برون سپاری است بابراین تلاش کرده ایم تا محدودیتی در واگذاری به بخش خصوصی نداشته باشیم و بدنه دولت باید کوچک شود .

دکتر نیت خدمات دفتری کارت سلامت، سیستم 190، خدمات اندازه گیری و سنجش، معاینان شغلی، خدمات ممیزی بهداشت محیط و حرفه ای و ... را از ای جمله حوزه های واگذار شده به بخش خصوصی بیان کرد. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • fyhtytyt IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    uutyyrgfg
  • مکرم IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    هرکاری که سلامتی مردم راتهدید میکندبایدتعطیل شودحتی اگراشتغال زاباشد