معاون پشتیبانی و هماهنگی شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: مجموعه پروژه های عمرانی باید به عنوان ابزارهای قوی در بهره‌برداری نگاه شود نه اینکه وبال گردن بهره برداری شوند.

عدم تحقق پیش‌بینی‌های سرمایه گذاری در صنعت آب

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، شاهین پاکروح در حاشیه سفر به استان کرمان با اشاره به سابقه ایجاد شرکت‌های آبفای کشور در دهه 70 اظهارکرد: مجموعه اقدامات موثری بعد از جنگ در حوزه روستایی به ویژه در قالب نهادهای خودجوش مانند جهاد تعریف شد که زمینه ساز ایجاد شرکت های آبفار شد که یک دهه و نیم از فعالیت آنان می‌گذرد.

 

وی تصریح کرد: امروز در صنعت آبفا کشور مجموعه فعالیتهایی هستند که باهمت و جدیت همه کارکنان این شرکتها شکل گرفته و بخشی از نیازها و دغدغه‌های زیربنایی‌ترین خدمات را تامین کرده است.

 

معاون پشتیبانی و هماهنگی شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه امروز عدم انطباق‌ها یکی از مشکلات در کار ماست، گفت: گرچه نظام، سرمایه‌گذاری کلانی در صنعت آبفا کشور انجام داده اما متاسفانه عدم انطباق‌هایی که ناشی از خشکسالی و مسائل اقتصادی بوده مانع از تحقق اهداف متصور در این بخش بوده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه باید می‌توانستیم پروژه‌های تامین آب کشور را تمام و در تاسیسات فاضلاب گام های بهتری بر می داشتیم، افزود: اگر ما زیاد موفق نبودیم در استفاده از ظرفیت های شرکتی و اگر نتوانستیم به اهداف دسترسی پیداکنیم علت مسئله به عدم تحقق پیش‌بینی‌های سرمایه گذاری دراین صنعت بر می گردد.

 

معاون پشتیبانی وهماهنگی شرکت مهندسی آبفا کشور خاطرنشان کرد: ما در شرکت های آبفا رسالت سنگینی داریم که اگر رویکرد وجهت گیری مناسبی برای آن نداشته باشیم در آینده نزدیک چالش جدی خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به اینکه ارقام درشتی در حوزه اعتباری نیاز است تا مسائل حوزه آب کشور حل شود، گفت: آنچه امروز کشور ما با آن دست به گریبان است آثار سو تحریم به ناحق ویک طرفه است که به ما تحمیل شد.

 

پاکروح اذعان کرد: واقعیت این است امروز درپروژه های آب اعتبارات مناسب دریافت نمی کنیم و تخصیص ابلاغ ها نیز وضعیت مناسبی ندارد، از سوی دیگرضرورت تسریع در اجرای پروژه هایی که از 10 سال پیش بوده احساس می‌شود که اگراین پروژه ها به بهره برداری نرسد آثار سو انتظارات مردم واستهلاک تجهیزات ما را با چالش جدی روبرو می کند.

 

معاون پشتیبانی وهماهنگی شرکت مهندسی آبفا کشور با نگرانی از تاثیر خشکسالی بر سفره های آب زیر زمینی در کرمان گفت: در استان کرمان خشکسالی آثار سو برآب های زیرزمیی وارد کرده سالانه بیش از 900 میلیون مترمکعب کسری ذخایر آب زیرزمینی استان است و بیش از 7میلیاردمترمکعب که بالغ بر90درصد آن به کشاورزی می رسد از ذخایر آبی استان تخلیه می شود و متاسفانه شرایط جوی نه تنها کمکی نکرده که هر سال با یک هفتم کسری آب روبرو هستیم.

 

وی با بیان اینکه کرمان استانی صنعتی با ذخایر معدنی مناسب است، اظهار کرد: خوشبختانه طرح های صنعتی و طرح هایی که ما را از خام فروشی نجات دهد تعریف شده که باید ازاین ظرفیت به گونه ای استفاده کنیم که پایداری آب شهرها وروستاها را در کنار پایداری صنعتی داشته باشیم.

 

معاون پشتیبانی و هماهنگی آبفا کشور با اشاره به اینکه ارقام کلانی در استان هزینه می شود که درصد ناچیزی از سرمایه گذاری های بحش صنعتی است،افزود: اگر بتوانیم با تدبیر مدیرانی نظیر استاندار پایداری صنعتی را به پایداری بهداشتی و زیست محیطی گره بزنیم، اتفاق خوبی است و می‌تواند کمک به پیشبرد اهداف ما باشد.

 

وی گفت:باقی مانده پساب تولیدی درمجتمع های روستایی ما می تواند به صنعت واگذار شود و به جز این موضوع رویکرد دیگری پیش رو نداریم زیرا با این اعتبارات اندک نمی توان به پروژه های بزرگ فکر کرد وباید به فکر بهره گیری از منابع مختلف بود.

 

پاکروح قانون رفع موانع تولید را کمک خوبی برای استان کرمان ذکر کرد و اظهار کرد: خاصیت این ماده در وزارت نیرو و وزارت نفت تعریف شده استان شما به راحتی می تواند از این ظرفیت استفاده کند .

 

معاون پشتیبانی و هماهنگی آبفا کشور در ادامه به موضوع کاهش هدررفت آب اشاره کرد و گفت: هدررفت آب امروز به 40 درصد در کرمان رسیده، ما برای کاهش هدر رفت در روستاها پیچیدگی زیادی نداریم؛ پارامترهای عمده برمی گردد به فشار آب و طول شبکه که باید این مسائل را تحت مطالعه دقیق تر درآورد.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از محل فروش 500 میلیون دلار صندوق توسعه ملی، حدود 140 میلیارد تومان سهمیه کرمان است که از اعتبارات استانی نیز کمک می شود، اما نباید فراموش کرد که پروژه ها باید با اقلیم همخوانی داشته باشند دراین راستا باید از تکنولوژی های جدید و مناسب استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.