قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: در حالی که استفاده از بانکداری الکترونیکی به یکی از لازمه‌های زندگی شهری بدل شده است و هر روز نیز بر دامنه آن افزوده و بخش قابل توجهی از امور به این شیوه قابل انجام و اقبال مردم نیز به همین تناسب در حال گسترش است، اما به نظر می‌رسد بستر لازم از سوی متولیان نظام بانکداری تا نقطهایده آل برای تحقق این مسأله فاصله دارد و کمبودهایی وجود دارد.

       اختلال در عملکرد  خودپردازها  و ضررهایی که متوجه مردم می‌شود

اکنون سال‌هاست بسیاری از افراد نقل و انتقال پول و پرداخت چک به صورت الکترونیکی را به جای تردد در سطح شهر و حضور فیزیکی در بانک‌ها که خود چالش‌هایی از جمله ترافیک، افزایش سوخت و آلودگی هوا را به دنبال دارد ترجیح داده و از طریق موبایل یا رایانه و حتی از طریق خودپردازهای بانکی نسبت به انجام این امور اقدام می‌کنند که البته در کنار راحتی برای پرداخت کننده بانک‌ها نیز از این حیث منتفع می‌شوند.
هر چند به اعتقاد برخی از مردم کفه این انتفاع به سمت بانک‌ها سنگینی می‌کند اما اختلال در نقل و انتقال وجوه ، خرابی خود پردازها و نداشتن پول و کمبود دستگاه‌های خودپرداز همواره مورد گلایه و انتقاد مردم است.

 آبروی از دست رفته مردم
 یکی از شهروندان طی چند روز گذشته در تماس با روزنامه می‌گوید: با توجه به داشتن چک پنجشنبه هفته گذشته برای پرداخت آن از طریق عابر بانک کشاورزی به بانک رفاه اقدام کردم و البته تأییدیه انتقال وجه نیز پس از کسر کارمزد توسط دستگاه خودپرداز صادر شد، اما در عمل این اتفاق عملی نشد و چک برگشت خورد .
وی با بیان اینکه در پیگیری ها مشخص شد، این اتفاق به دلیل اختلال در سیستم بانکداری الکترونیکی بانک رفاه ایجاد شده است، می‌افزاید: مشکل این است که در کنار برگشت چک که باعث خراب شدن حساب و اعتبار فرد می‌شود 3 هزار و700 تومان هم بابت برگشت چک از حساب کسر می‌شود، در حالی که برای انتقال وجه هم قبلاً 500 تومان کم شده بود.
وی تصریح می‌کند: هر چند این رقم در ظاهر اندک است اما با توجه به حجم عملیات بانکداری الکترونیک رقم کلی آن قابل توجه است، در حالی که در عمل اقدامی صورت نگرفته است و افراد باید دوباره یا از طریق بانکداری الکترونیکی و یا با حضور فیزیکی در بانک اقدام کنند که در هر صورت هزینه در بردارد.
وی می‌افزاید: از همه جالب‌تر اینکه برگشت پول 72 ساعت به طول می‌انجامد، از این رو معلوم نیست تو این فاصله این پول‌ها و سود آن چه می‌شود .

 ضرورت اطلاع رسانی
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: اگر اختلال وجود دارد باید از طریق پیامک موضوع به اطلاع کاربر برسد، در حالی که افراد پس از گرفتن تأییدیه انجام عملیات بانکی تصور می‌کنند، پول به حساب مورد نظر انتقال یافته است.
از گلایه‌های این شهروندان و دیگر کاربران سیستم بانکداری الکترونیکی آنچه بر می‌آید رعایت نکردن حق و حقوق معنوی و مادی مردم است با این توضیح که همانطور که بانک بابت ارایه خدمات بانکی کارمزد دریافت می‌کند، چرا به هنگام اختلال در عملیات بانکی ضرر مردم را پرداخت نمی‌کند و هیچ کس احساس نمی‌کند باید پاسخگو باشد، ضمن اینکه چه کسی جوابگوی آبرو و حقوق معنوی از دست رفته مردم بخصوص در حیطه پرداخت چک که افراد از طریق خدمات الکترونیکی بانکی به موقع اقدام و تاییدیه دریافت کردند، اما به خاطر اختلال وجه در عمل منتقل نشده است، خواهد بود.

 انتظار از بانک‌ها
به نظر می‌رسد با توجه به افزایش روز افزون استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی که انتفاع و سود قابل توجهی را بویژه برای بانک‌ها به دنبال دارد بانک‌ها نیز در کنار افزایش سطح خدمات دهی حق و حقوق مردم را در نظر گرفته و بسادگی از ضرری که متوجه آنان به خاطر اختلال در عملکرد بانک‌ها می‌شود، نگذرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.